Sökmotor-optimering (SEO)

Öka trafiken till din hemsida och din synlighet på Google med hjälp av sökmotoroptimering (SEO).
Som SEO-byrå med erfarenhet från att hjälpa hundratals kunder i olika branscher att dominera nätet, hjälper vi dig att synas på rätt sökord.

  • Syns på rätt sökord för er - vi satsar på konverterande sökord
  • Öka trafik och försäljning med hjälp av aktiviteter på och utanför din hemsida
  • SEO-rådgivning och kravställning vid hemsidesbyte
tjanster-03
tjanst-singel-02

Smart sökmotoroptimering

När vi pratar om smart sökmotoroptimering menar vi SEO som ger er resultat i form av direkt-försäljning eller leads. Vi hjälper er först av allt att svara på frågan ”vilka sökord ska vi synas på?”. Vi har utarbetat en metodik där vi samlar in och analyserar information om vad som faktiskt ökar er lönsamhet för att säkerställa att ni och vi satsar på rätt saker.

Därefter fortsätter vi med SEO-åtgärder för att få er att dominera Google och andra sökmotorer.

Vad vi kan hjälpa er med

När vi inleder ett samarbete med en kund startar vi alltid med ett strategiskt arbete för att förstå verksamheten från grunden.

SEO för att öka trafik och försäljning

Sökmotoroptimering innebär, enkelt uttryckt, att genomföra aktiviteter på och utanför din hemsida för att få sökmotorer att ranka hemsidan högre och oftare. När det på några mikrosekunder ska bestämmas vilka resultat som ska presenteras i söket för en användare så använder sökmotorerna sina algoritmer för att avgöra vilka sidor som ska få synas, och på vilken plats sidorna ska ranka.

Inom SEO finns det många olika delar som spelar mer eller mindre roll för att ranka högt, och dessa ändras i princip dagligen när algoritmer justeras. Vi håller koll på vad som är värt att lägga energi på!

Mer än bara metadata

Tidigare handlade sökmotoroptimering mer om tekniska bitar som titlar, metabeskrivningar och länkar, vilket är viktigt även idag, men något Google lägger allt större vikt vid är vad dina besökare tycker om din hemsida.

Detta kan man påverka genom att se till att ha en hemsida som laddar snabbt, är logisk att navigera och innehåller kvalitativt innehåll. Därför kommer man faktiskt relativt långt genom att bara ha en hemsida som är väldigt användarvänlig och logiskt strukturerad.

Sökordsanalysen - en av de viktigaste delarna

För att arbeta med effektiv och seriös SEO krävs analys för att veta vilka ord som är relevanta för er verksamhet att synas på. Vår sökordsanalys innebär att identifiera de söktermer som matchar er produkt eller tjänst. Med vår långa erfarenhet inom SEO vet vi att det tyvärr är något som många i branschen missar.

SEO är ett långsiktigt och tidskrävande arbete, och det är synd att lägga ner resurser på att synas högt på Google på ett sökord som inte är relevant för er. 

 

En kontinuerlig process

Utöver att analysera hemsidor och komma med rekommendationer på förbättringar är en annan väldigt viktig del av SEO att hela tiden mäta och följa upp hur arbetet gått.

Sökmotoroptimering är alltså inte enbart en sak som man genomför, utan egentligen en process och arbetssätt. 

Hur kan vi stötta er
  • Sökordsoptimering av hemsidor
  • Sökordsanalys och keyword mapping
  • SEO-rådgivning vid hemsidesbyte
  • Content marketing
  • On page-optimering
  • Off page-optimering
  • Länkstrategier
  • Sökordsbevakning
tjanst-singel-04

Vanliga frågeställningar

  • Hur kan vi synas längre upp bland Googles sökresultat med hjälp av SEO?
  • Vilken placering har vår hemsida på olika sökord idag?
  • Varför har vi tappat placeringar bland sökresultaten?
  • Vilka sökord ska vi synas på?
  • Vad ska vi tänka på för att behålla vår ranking när vi byter hemsida?

Vi hjälper er att skapa eller förbättra strategin

I det löpande arbetet är strategin ständigt närvarande. Våra kunders mål kan se ut på olika sätt, men det vanligaste vi jobbar med är att rikta strategin mot mätbar ökad försäljning. Med utgångspunkt i det skapar och utvärderar vi kampanjer och aktiviteter för att ta reda på vad som ger er bäst måluppfyllnad – och har bäst ROI. Se till att vi gör rätt saker, helt enkelt.

tjanst-singel-03

Så här fungerar processen

Vi definierar dina mål

1

Baserat på era affärsmål sätter vi mål för SEO-arbetet. Tidsramen för att arbeta med SEO är längre än andra kanaler, men det är ett långsiktigt arbete som ger stora resultat. 

OnPage-analys

2

Vi genomför en On Page-analys av er webbplats där vi sedan gör en teknisk implementation av SEO-arbetet. 

Sökordsanalys

3

Tillsammans med er har vi en kick-off där vi gör en sökordsanalys kring sökord/sökfraser som är viktiga för just er. Baserat på sökvolymer och konkurrens samt värdet av synligheten. 

Innehållsplan

4

Beroende på er ambition tar vi fram en innehållsplan för att kontinuerligt jobba med innehållet på sidan. Vi kan ta fram innehåll eller guida er i arbetet.

Rapportering

6

Vi rapporterar kontinuerligt kring arbetet med SEO och utveckling, potential och hot. Vi är fullt transparenta och våra rapporter är utförliga och detaljerade med insikter och rekommendationer baserade på data. 

Frågor & svar

Vi är flexibla och erbjuder flera olika typer av paketeringar och lösningar beroende på vad som passar er bäst. Man kan till exempel börja med ett projekt och sedan flytta till ett abonnemang, lägga till några extratimmar till ditt abonnemang eller projekt om det behövs, etc. Vi låser inte in våra kunder i långa kontrakt, och vi förankrar alltid timmar och kostnader i förväg.

Ja. Vi arbetar med en mängd olika företag, från internationella branschledare verksamma i över 10 länder till lokala startups. Vi anser dock att det är svårt för oss att vara kostnadseffektiva i projekt under 10 timmar eller 8 timmars-abonnemang (per månad). Eftersom vi är entreprenörer själva och gillar att växa bolag så är vi alltid öppna för att hitta lösningar och samarbeten oavsett storlek på företaget. 

Vi är experter på nordiska marknaden och hjälper många internationella varumärken att etablera sig i Skandinavien, men vi har även kunder i hela Europa och USA. Vi talar 6 språk internt och har kunder från både Europa och USA.

Vi tillämpar en 90-dagars uppsägningspolicy, så du kan avsluta din prenumeration när som helst, med lite planering så att vi kan omorganisera vårt team. Ännu viktigare är att vi inte försöker hålla någon kund som gisslan i ett kontrakt eller med tillgångarna, som vissa andra byråer gör. Du äger dina webb- och marknadsföringstillgångar, och vi är helt transparenta i vårt arbete. Det innebär att du alltid har tillgång till allt och enkelt kan ta över arbetet om du skulle vilja utan att behöver överföra någon data eller tillgång. 

Vi erbjuder en kostnadsfri konsultation för att se över din situation och dina behov, efter det kan vi hjälpa dig bygga ett skräddarsytt erbjudande. Vi anpassar oss också för att se till att vi använder din budget på det mest effektiva sättet över tid.

Om du behöver en mer omfattande audit av din marknadsföring och din bransch inför strategiska beslut kan vi börja med en strategisk audit som kommer att specificera rekommendationer och insikter samt rekommenderade insatser. 

Kontakta oss för en audit

Ett av våra motton är att anpassa oss efter kundens behov. Vi föreslår regelbundet ändringar i våra fokusområden, för att alltid använda din budget på det mest effektiva sättet. Du kan också justera din prenumerationsnivå upp eller ner (med en kort uppsägningstid) efter ditt behov.

Vi på DD jobbar med senioritet: Varje enskild teammedlem är en erfaren digital-marknadsföringsexpert, vi rekryterar väldigt sällan juniora personer eller praktikanter, och vi  använder inte underleverantörer (förutom specifika projekt så som webbutveckling).

Din kontaktperson på DD kommer med största sannolikhet vara den person som arbetar hands on med din marknadsföring, och kommer att ta in andra konsulter på seniornivå baserat på deras specialitet, när det behövs. Inga tomma automatiserade rapporter, ingen white labling, ingen praktikant som fyller i meningslösa färdiga mallar.

Vi är vana vid att arbeta med känslig data inom finans- eller hälsobranschen, och vi har utvecklat starka processer för att skydda våra kunders data. Vi tecknar ett sekretessavtal som en del av vårt huvudkontrakt och vi kan även ta med ytterligare garantier för specifika fall.

Om du, mot förmodan, bestämmer dig för att lämna oss kommer vi att hjälpa dig göra en smidig överlämning. På Digital Dominance är vår främsta källa till nya kunder rekommendationer från nuvarande och tidigare kunder. Av denna anledning kommer vårt fokus alltid vara att skapa långsiktiga relationer. Dessutom äger du som kund all din data och dina marknadsföringstillgångar, vi kommer aldrig att försöka låsa dig till en plattform eller ett konto som vi äger.

På DD är ett av våra värdeord transparens. Vi kommer att tala om när det går bra och var vi ser utmaningar. Det är viktigt för oss att definiera rätt KPI:er som verkligen är meningsfulla för din verksamhet, relevanta och tydliga. Vi anpassar våra rapporter efter dina behov, så att vårt arbete är enkelt att följa upp och utvärdera. 

Kundcase

Vi är mycket stolta och glada över att få arbeta med allt från nyfödda småföretag och startups till Sveriges mest välkända varumärken.

HLR rådet SIA glass tävling 1×1 (1024 x 768 px) (1)
Social media

3 655 elever lärde sig HLR med hjälp av annonsering i sociala medier

Vi hjälpte HLR-råder att köra en social media-kampanj för sin utbildning Alla kan HLR för barn i årskurs 4-6. Kanalerna vi valde var Instagram, Snapchat och Facebook.
Hemsidan toppbild case
Tyréns
Annonsering (SEM)
Social media

Tyréns fick 127% fler jobbansökningar med hjälp av digital marknadsföring

Under 2023 behövde Tyréns hjälp att digitalisera och växa sin rekrytering genom digital marknadsföring. Antalet utannonserade tjänster var högt och behovet av att få in relevanta ansökningar stort.
Vagivitals produkter
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Social media
Sökoptimering (SEO)

Vagivital ökade ROAS med 100% YoY från betalda kanaler

VagiVital arbetar med kvinnohälsa och tar fram produkter för intimvård - som är helt hormonfria.
MERIDIQ journalsystem digital dominance
MERIDIQ
Sökoptimering (SEO)

MERIDIQ Journalsystem dominerar SEO inom sin bransch

MERIDIQ hade ett behov av att öka sin auktoritet online tillsammans med att öka inflödet av kunder bortanför annonseringen. Digital Dominance fokuserade på SEO med stöd av analys från annonseringen, för att bygga det digitala kapitalet.
20190516fb_lead
Froda
Annonsering (SEM)

Froda lyckades få 478% fler ansökningar på 18 månader

Vårt samarbete inleddes under hösten 2017, när Froda vände sig till oss för hjälp med att utveckla och optimera sitt konto inom Google Ads. Där råder stenhård konkurrens om annonsplatserna och i snabb takt drev upp annonskostnaderna.

Andra tjänster

tjanst-singel-01

Annonsering (SEM)

Annonsering via Google, Microsoft Ads och andra sökmotorer är alltid en bra början: du når personer som aktivt söker efter din tjänst eller produkt med fullständig kontroll över kostnaderna.

Läs mer om annonsering
Digital_dominance22

Social media

Vi hjälper er med social media-strategi, annonsering och redaktionellt innehåll. Vi kan ansvara för att driva kommunikationen, sköta annonseringen i t.ex. Facebook Ads manager, styra samarbeten med viktiga influencers eller finnas som stöd för ert inter...

Läs mer om social media

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.