Spårning och analys

Mätning och analys är grunden i allt vi gör och nyckeln till att kunna hjälpa ditt företag att lyckas på webben. Vi arbetar tydligt och transparent med vår rapportering, så att du som kund alltid har insyn i vårt arbete och vad vi baserar våra rekommendationer på.

  • Kontinuerlig uppföljning av viktiga nyckeltal eller KPI:er
  • Datadrivna beslut och rekommendationer
  • Transparent rapportering
Digital_dominance25
tjanst-singel-02

Spårning och analys - för riktigt bra resultat

Tillsammans med strategi är spårning något av det första vi fokuserar på i ett nytt samarbete. Spårningen är grunden för allt vårt arbete – för att kunna utvärdera och optimera måste vi mäta rätt saker. Har du aldrig hört talas om Google Analytics? Du är inte ensam. Vi hjälper dig från grunden - vi installerar och implementerar mätverktyg och identifierar de mål som vi sen strävar efter att nå och utvärdera vårt arbete på.

Vad vi kan hjälpa er med

När vi inleder ett samarbete med en kund startar vi alltid med ett strategiskt arbete för att förstå verksamheten från grunden.

Konsten att mäta rätt saker

Genom att testa olika kanaler och målgrupper kan vi utvärdera och ge rekommendationer för vilka kanaler du bör satsa på. Vissa av våra kunder har en målgrupp som i större utsträckning handlar efter att ha sett en annons på Facebook, medan andra företag får den mest lönsamma trafiken från betald annonsering på sökmotorer.

Det är vår uppgift att ta reda på vilka kanaler och marknadsföringsåtgärder som är rätt för dig. Med andra ord – vilken trafik och vilka aktiviteter som ger er bäst ROI.

Uppföljning av nyckeltal och KPI:er

Vårt viktigaste råd för att lyckas på nätet kan sammanfattas med att ständigt följa upp viktiga nyckeltal eller KPI:er (”key performance indicator”). Därför mäter och analyserar vi allt vi gör för att ständigt kunna optimera vårt arbete och de kanaler vi arbetar med.

De rekommendationer vi ger till våra kunder grundar sig alltid i den statistik och analys vi har samlat in.

Spårningen är bara första steget

Utifrån den spårning vi har på plats analyserar vi löpande era resultat, marknadsföringsaktiviteter, användarbeteende på webben och mycket mer för att ständigt kunna göra förbättringar. Spårning handlar inte bara om att mäta, utan även om att agera på resultaten.


Vi letar alltid efter förbättringspotential och möjligheter till utveckling.

Hur kan vi stötta er
  • Installera hemsidesmätningar (t.ex. Google Analytics)
  • Sätta upp konverteringsspårning
  • Månatlig rapportering och analys
  • Målgruppsanalys
  • Installera e-handelsspårning (eCommerce-tracking)
  • Mätningar av social media-trafik
  • Analys av användarbeteende
  • Analysera avvikelser i t.ex. trafik eller försäljning
  • Identifiera utvecklingspotential och rekommendera lösningar
tjanst-singel-04

Vanliga frågeställningar

  • Vilka kanaler och marknadsföringsaktiviteter är mest lönsamma för oss?
  • Hur kan vi mäta och följa upp vad som händer på vår hemsida?
  • Hur kan vi få besökarna att handla i större utsträckning?
  • Var kommer våra hemsidesbesökare från?
  • Hur lönsamma är våra annonskampanjer?

Vi hjälper er att skapa eller förbättra strategin

I det löpande arbetet är strategin ständigt närvarande. Våra kunders mål kan se ut på olika sätt, men det vanligaste vi jobbar med är att rikta strategin mot mätbar ökad försäljning. Med utgångspunkt i det skapar och utvärderar vi kampanjer och aktiviteter för att ta reda på vad som ger er bäst måluppfyllnad – och har bäst ROI. Se till att vi gör rätt saker, helt enkelt.

tjanst-singel-03

Så här fungerar processen

Analys

1

Vi gör en analys kring vilken typ av spårning som finns på plats idag och gör efter det en rekommendation på vad vi anser bör finnas. 

Tillgång

2

Vi får tillgång till konton som redan är uppsatta alternativt hjälper vi er att sätta upp nya konton. Det är viktigt att ni som kund själva äger era konton och er data. 

Implementation

3

Vi implementerar den spårning vi tillsammans kommit överens om ska finnas. Det kan vara allt från GA4 till Meta pixel eller Google tag manager. 

Testning

4

När vi har satt upp all spårning så testar vi utförligt så att allt fungerar som det ska och att mål som satts upp går att mäta korrekt. 

Rapportering

6

Vi kan även sätta upp rapporter eller rapportvyer, alternativt dashboards, där ni dagligen kan följa prestation och resultat. 

Frågor & svar

Vi är flexibla och erbjuder flera olika typer av paketeringar och lösningar beroende på vad som passar er bäst. Man kan till exempel börja med ett projekt och sedan flytta till ett abonnemang, lägga till några extratimmar till ditt abonnemang eller projekt om det behövs, etc. Vi låser inte in våra kunder i långa kontrakt, och vi förankrar alltid timmar och kostnader i förväg.

Ja. Vi arbetar med en mängd olika företag, från internationella branschledare verksamma i över 10 länder till lokala startups. Vi anser dock att det är svårt för oss att vara kostnadseffektiva i projekt under 10 timmar eller 8 timmars-abonnemang (per månad). Eftersom vi är entreprenörer själva och gillar att växa bolag så är vi alltid öppna för att hitta lösningar och samarbeten oavsett storlek på företaget. 

Vi är experter på nordiska marknaden och hjälper många internationella varumärken att etablera sig i Skandinavien, men vi har även kunder i hela Europa och USA. Vi talar 6 språk internt och har kunder från både Europa och USA.

Vi tillämpar en 90-dagars uppsägningspolicy, så du kan avsluta din prenumeration när som helst, med lite planering så att vi kan omorganisera vårt team. Ännu viktigare är att vi inte försöker hålla någon kund som gisslan i ett kontrakt eller med tillgångarna, som vissa andra byråer gör. Du äger dina webb- och marknadsföringstillgångar, och vi är helt transparenta i vårt arbete. Det innebär att du alltid har tillgång till allt och enkelt kan ta över arbetet om du skulle vilja utan att behöver överföra någon data eller tillgång. 

Vi erbjuder en kostnadsfri konsultation för att se över din situation och dina behov, efter det kan vi hjälpa dig bygga ett skräddarsytt erbjudande. Vi anpassar oss också för att se till att vi använder din budget på det mest effektiva sättet över tid.

Om du behöver en mer omfattande audit av din marknadsföring och din bransch inför strategiska beslut kan vi börja med en strategisk audit som kommer att specificera rekommendationer och insikter samt rekommenderade insatser. 

Kontakta oss för en audit

Ett av våra motton är att anpassa oss efter kundens behov. Vi föreslår regelbundet ändringar i våra fokusområden, för att alltid använda din budget på det mest effektiva sättet. Du kan också justera din prenumerationsnivå upp eller ner (med en kort uppsägningstid) efter ditt behov.

Vi på DD jobbar med senioritet: Varje enskild teammedlem är en erfaren digital-marknadsföringsexpert, vi rekryterar väldigt sällan juniora personer eller praktikanter, och vi  använder inte underleverantörer (förutom specifika projekt så som webbutveckling).

Din kontaktperson på DD kommer med största sannolikhet vara den person som arbetar hands on med din marknadsföring, och kommer att ta in andra konsulter på seniornivå baserat på deras specialitet, när det behövs. Inga tomma automatiserade rapporter, ingen white labling, ingen praktikant som fyller i meningslösa färdiga mallar.

Vi är vana vid att arbeta med känslig data inom finans- eller hälsobranschen, och vi har utvecklat starka processer för att skydda våra kunders data. Vi tecknar ett sekretessavtal som en del av vårt huvudkontrakt och vi kan även ta med ytterligare garantier för specifika fall.

Om du, mot förmodan, bestämmer dig för att lämna oss kommer vi att hjälpa dig göra en smidig överlämning. På Digital Dominance är vår främsta källa till nya kunder rekommendationer från nuvarande och tidigare kunder. Av denna anledning kommer vårt fokus alltid vara att skapa långsiktiga relationer. Dessutom äger du som kund all din data och dina marknadsföringstillgångar, vi kommer aldrig att försöka låsa dig till en plattform eller ett konto som vi äger.

På DD är ett av våra värdeord transparens. Vi kommer att tala om när det går bra och var vi ser utmaningar. Det är viktigt för oss att definiera rätt KPI:er som verkligen är meningsfulla för din verksamhet, relevanta och tydliga. Vi anpassar våra rapporter efter dina behov, så att vårt arbete är enkelt att följa upp och utvärdera. 

Kundcase

Vi är mycket stolta och glada över att få arbeta med allt från nyfödda småföretag och startups till Sveriges mest välkända varumärken.

HLR rådet SIA glass tävling 1×1 (1024 x 768 px) (1)
Social media

3 655 elever lärde sig HLR med hjälp av annonsering i sociala medier

Vi hjälpte HLR-råder att köra en social media-kampanj för sin utbildning Alla kan HLR för barn i årskurs 4-6. Kanalerna vi valde var Instagram, Snapchat och Facebook.
Hemsidan toppbild case
Tyréns
Annonsering (SEM)
Social media

Tyréns fick 127% fler jobbansökningar med hjälp av digital marknadsföring

Under 2023 behövde Tyréns hjälp att digitalisera och växa sin rekrytering genom digital marknadsföring. Antalet utannonserade tjänster var högt och behovet av att få in relevanta ansökningar stort.
Vagivitals produkter
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Social media
Sökoptimering (SEO)

Vagivital ökade ROAS med 100% YoY från betalda kanaler

VagiVital arbetar med kvinnohälsa och tar fram produkter för intimvård - som är helt hormonfria.
MERIDIQ journalsystem digital dominance
MERIDIQ
Sökoptimering (SEO)

MERIDIQ Journalsystem dominerar SEO inom sin bransch

MERIDIQ hade ett behov av att öka sin auktoritet online tillsammans med att öka inflödet av kunder bortanför annonseringen. Digital Dominance fokuserade på SEO med stöd av analys från annonseringen, för att bygga det digitala kapitalet.
20190516fb_lead
Froda
Annonsering (SEM)

Froda lyckades få 478% fler ansökningar på 18 månader

Vårt samarbete inleddes under hösten 2017, när Froda vände sig till oss för hjälp med att utveckla och optimera sitt konto inom Google Ads. Där råder stenhård konkurrens om annonsplatserna och i snabb takt drev upp annonskostnaderna.

Andra tjänster

case-singel-04

Digital strategi

Vi utgår alltid från era mål och överordnade affärsstrategi för att tillsammans med er skapa eller förbättra en digital strategi.

Läs mer om digital strategi
tjanster-07

Konverteringsoptimering (CRO)

Konvertering handlar om relevans: om du uppfyller dina potentiella kunders behov så konverterar sidan. Vi optimerar din hemsida eller webshop för att få dina besökare att göra det som du vill att de ska göra, en ständig process som brukar kallas konvert...

Läs mer om CRO

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.