Konverterings-optimering (CRO)

Konvertering handlar om relevans: om du uppfyller dina potentiella kunders behov så konverterar sidan. Vi optimerar din hemsida eller webshop för att få dina besökare att göra det som du vill att de ska göra, en ständig process som brukar kallas konverteringsoptimering eller CRO - Converison Rate Optimization.

  • Öka försäljning och få fler leads
  • Kontinuerlig A/B-testning
  • Små och stora justeringar som ökar användarupplevelsen
tjanster-07
tjanst-singel-02

Beteenden styr vår optimering

Eftersom vi optimerar hemsidor för människor så handlar konverteringsoptimering i ett första skede om att observera och analysera beteenden. Utifrån det och era digitala mål, sätter vi upp A/B-test, mäter och analyserar, justerar och testar igen.

Eftersom beteenden förändras jobbar vi metodiskt i processer där vi ständigt har nya experiment igång.

Vad vi kan hjälpa er med

När vi inleder ett samarbete med en kund startar vi alltid med ett strategiskt arbete för att förstå verksamheten från grunden.

En ökad konverteringsfrekvens ger ökad försäljning

Genom att ta bättre hand om den befintliga trafiken på din sida kan du kraftigt öka din försäljning utan att öka trafiken.

Låt oss ta ett enkelt exempel på vilken effekt konverteringsoptimering kan få och hur otroligt viktigt det är: genom att öka din omvandlingsfrekvens från 1 % av besökarna till 2 % så kan din försäljning öka med 100%. Värt att lägga lite energi på, eller hur?

Kontinuerlig testning

Konverteringsoptimering handlar om testa alla de små och stora saker som man kan göra för att öka engagemanget och antal uppfyllda mål på en hemsida. Tack vare vår stora erfarenhet från olika företag i olika branscher har vi fått en bred förståelse för vilka åtgärder som brukar ge stor effekt på konvertering.

Men vi har också lärt oss att det viktigaste är att kontinuerligt testa, testa och testa för att hitta det som är rätt för varje kunds målgrupp.

A/B-testning och split test

Ett vanligt sätt att arbeta med konverteringsoptimering är att använda A/B-testning eller split test. Det innebär att vi testar två, eller fler, olika versioner av något mot varandra för att se vilken version som målgruppen gillar mest. Det kan exempelvis handla om två olika landningssidor, formulär eller placering av call to actions. Syftet med testet grundas i era digitala mål.

Det viktigaste är att testet blir statistiskt signifikant för att relevanta slutsatser ska kunna dras, samt att man inte testar för många saker i ett och samma test. När vi fått en tydlig vinnare kan vi gå vidare till att göra faktiska justeringar på hemsidan, innan vi fortsätter med ytterligare testning!

Små och stora justeringar av hemsidan

Att konverteringsoptimera en sida kan innebär att justera navigering, bilder, färger, innehåll, förenkla flöden, tydliggöra CTA:s (call to actions) och många andra små och stora justeringar som ökar användarupplevelsen och tillsammans slutligen leder till ökat antal konverteringar. 

På samma sätt som vi arbetar metodiskt och kontinuerligt med SEO, arbetar vi med CRO. Beteenden förändras och hemsidor utvecklas snabbt. Vi ser till att ni hänger med på resan!

Hur kan vi stötta er
  • Öka försäljning
  • A/B-test av hemsidor
  • Optimera kontaktformulär
  • Analysera målgrupper
  • Öka antal leads
  • Testa knappar, bilder, färger… ja, allt möjligt
  • Öka engagemang på hemsidor
  • Statistiskt säkra rekommendationer
tjanst-singel-04

Vanliga frågeställningar

  • Hur kan vi öka försäljningen i vår webshop?
  • Hur kan vi få fler besökare att kontakta oss eller skicka offertförfrågningar?
  • Hur kan vi minska antalet övergivna varukorgar?
  • Vi har många besökare men få konverteringar – varför?
  • Varför har vi så många avhopp i registreringsprocessen?
  • Vad är det som gör att så många besökare lämnar vår sida?

Vi hjälper er att skapa eller förbättra strategin

I det löpande arbetet är strategin ständigt närvarande. Våra kunders mål kan se ut på olika sätt, men det vanligaste vi jobbar med är att rikta strategin mot mätbar ökad försäljning. Med utgångspunkt i det skapar och utvärderar vi kampanjer och aktiviteter för att ta reda på vad som ger er bäst måluppfyllnad – och har bäst ROI. Se till att vi gör rätt saker, helt enkelt.

tjanst-singel-03

Frågor & svar

Vi är flexibla och erbjuder flera olika typer av paketeringar och lösningar beroende på vad som passar er bäst. Man kan till exempel börja med ett projekt och sedan flytta till ett abonnemang, lägga till några extratimmar till ditt abonnemang eller projekt om det behövs, etc. Vi låser inte in våra kunder i långa kontrakt, och vi förankrar alltid timmar och kostnader i förväg.

Ja. Vi arbetar med en mängd olika företag, från internationella branschledare verksamma i över 10 länder till lokala startups. Vi anser dock att det är svårt för oss att vara kostnadseffektiva i projekt under 10 timmar eller 8 timmars-abonnemang (per månad). Eftersom vi är entreprenörer själva och gillar att växa bolag så är vi alltid öppna för att hitta lösningar och samarbeten oavsett storlek på företaget. 

Vi är experter på nordiska marknaden och hjälper många internationella varumärken att etablera sig i Skandinavien, men vi har även kunder i hela Europa och USA. Vi talar 6 språk internt och har kunder från både Europa och USA.

Vi tillämpar en 90-dagars uppsägningspolicy, så du kan avsluta din prenumeration när som helst, med lite planering så att vi kan omorganisera vårt team. Ännu viktigare är att vi inte försöker hålla någon kund som gisslan i ett kontrakt eller med tillgångarna, som vissa andra byråer gör. Du äger dina webb- och marknadsföringstillgångar, och vi är helt transparenta i vårt arbete. Det innebär att du alltid har tillgång till allt och enkelt kan ta över arbetet om du skulle vilja utan att behöver överföra någon data eller tillgång. 

Vi erbjuder en kostnadsfri konsultation för att se över din situation och dina behov, efter det kan vi hjälpa dig bygga ett skräddarsytt erbjudande. Vi anpassar oss också för att se till att vi använder din budget på det mest effektiva sättet över tid.

Om du behöver en mer omfattande audit av din marknadsföring och din bransch inför strategiska beslut kan vi börja med en strategisk audit som kommer att specificera rekommendationer och insikter samt rekommenderade insatser. 

Kontakta oss för en audit

Ett av våra motton är att anpassa oss efter kundens behov. Vi föreslår regelbundet ändringar i våra fokusområden, för att alltid använda din budget på det mest effektiva sättet. Du kan också justera din prenumerationsnivå upp eller ner (med en kort uppsägningstid) efter ditt behov.

Vi på DD jobbar med senioritet: Varje enskild teammedlem är en erfaren digital-marknadsföringsexpert, vi rekryterar väldigt sällan juniora personer eller praktikanter, och vi  använder inte underleverantörer (förutom specifika projekt så som webbutveckling).

Din kontaktperson på DD kommer med största sannolikhet vara den person som arbetar hands on med din marknadsföring, och kommer att ta in andra konsulter på seniornivå baserat på deras specialitet, när det behövs. Inga tomma automatiserade rapporter, ingen white labling, ingen praktikant som fyller i meningslösa färdiga mallar.

Vi är vana vid att arbeta med känslig data inom finans- eller hälsobranschen, och vi har utvecklat starka processer för att skydda våra kunders data. Vi tecknar ett sekretessavtal som en del av vårt huvudkontrakt och vi kan även ta med ytterligare garantier för specifika fall.

Om du, mot förmodan, bestämmer dig för att lämna oss kommer vi att hjälpa dig göra en smidig överlämning. På Digital Dominance är vår främsta källa till nya kunder rekommendationer från nuvarande och tidigare kunder. Av denna anledning kommer vårt fokus alltid vara att skapa långsiktiga relationer. Dessutom äger du som kund all din data och dina marknadsföringstillgångar, vi kommer aldrig att försöka låsa dig till en plattform eller ett konto som vi äger.

På DD är ett av våra värdeord transparens. Vi kommer att tala om när det går bra och var vi ser utmaningar. Det är viktigt för oss att definiera rätt KPI:er som verkligen är meningsfulla för din verksamhet, relevanta och tydliga. Vi anpassar våra rapporter efter dina behov, så att vårt arbete är enkelt att följa upp och utvärdera. 

Kundcase

Vi är mycket stolta och glada över att få arbeta med allt från nyfödda småföretag och startups till Sveriges mest välkända varumärken.

HLR rådet SIA glass tävling 1×1 (1024 x 768 px) (1)
Social media

3 655 elever lärde sig HLR med hjälp av annonsering i sociala medier

Vi hjälpte HLR-råder att köra en social media-kampanj för sin utbildning Alla kan HLR för barn i årskurs 4-6. Kanalerna vi valde var Instagram, Snapchat och Facebook.
Hemsidan toppbild case
Tyréns
Annonsering (SEM)
Social media

Tyréns fick 127% fler jobbansökningar med hjälp av digital marknadsföring

Under 2023 behövde Tyréns hjälp att digitalisera och växa sin rekrytering genom digital marknadsföring. Antalet utannonserade tjänster var högt och behovet av att få in relevanta ansökningar stort.
Vagivitals produkter
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Social media
Sökoptimering (SEO)

Vagivital ökade ROAS med 100% YoY från betalda kanaler

VagiVital arbetar med kvinnohälsa och tar fram produkter för intimvård - som är helt hormonfria.
MERIDIQ journalsystem digital dominance
MERIDIQ
Sökoptimering (SEO)

MERIDIQ Journalsystem dominerar SEO inom sin bransch

MERIDIQ hade ett behov av att öka sin auktoritet online tillsammans med att öka inflödet av kunder bortanför annonseringen. Digital Dominance fokuserade på SEO med stöd av analys från annonseringen, för att bygga det digitala kapitalet.
20190516fb_lead
Froda
Annonsering (SEM)

Froda lyckades få 478% fler ansökningar på 18 månader

Vårt samarbete inleddes under hösten 2017, när Froda vände sig till oss för hjälp med att utveckla och optimera sitt konto inom Google Ads. Där råder stenhård konkurrens om annonsplatserna och i snabb takt drev upp annonskostnaderna.

Andra tjänster

tjanst-singel-01

Annonsering (SEM)

Annonsering via Google, Microsoft Ads och andra sökmotorer är alltid en bra början: du når personer som aktivt söker efter din tjänst eller produkt med fullständig kontroll över kostnaderna.

Läs mer om annonsering
SEO - Digital Dominance

Webbstrategi

Din webbplats är en viktig del av kundupplevelsen för att ta hand om dina besökare, driva försäljning och marknadsföra ditt företag. Vi hjälper er att ta fram en webbstrategi som tar hänsyn till såväl funktionalitet som användarupplevelse och sökmotorop...

Läs mer om webb

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.