Digital Strategi

Vi utgår alltid från era mål och överordnade affärsstrategi för att tillsammans med er skapa eller förbättra en digital strategi.

  • Få hjälp att översätta dina affärsmål till digitala mål och mät rätt KPI:er
  • Få en tydlig koppling mellan strategi och digitala aktiviteter
  • Rikta strategin mot mätbar ökad försäljning - vi fokuserar där ni får bäst ROI
Rectangle 147
tjanst-singel-02

En bra digital strategi – grunden till bra ROI

Strategi och målsättningar är det absolut första som vi alltid pratar om med våra kunder. Vi vet nämligen att ett av de vanligaste problemen med underpresterande digitala satsningar är just avsaknaden av en bra strategi eller en otydlig koppling mellan strategi och digitala aktiviteter.

För att vi ska kunna göra rätt saker för er måste vi veta vad ni vill uppnå.

Vad vi kan hjälpa er med

När vi inleder ett samarbete med en kund startar vi alltid med ett strategiskt arbete för att förstå verksamheten från grunden.

Mångårig erfarenhet

Tillsammans har vi på Digital Dominance mångårig samlad erfarenhet av att leda digital strategiutveckling hos småföretag såväl som koncernstrategier för Fortune 500 bolag.

Utvärdera kampanjer och aktiviteter

I det löpande arbetet är strategin ständigt närvarande. Våra kunders mål kan se ut på olika sätt, men det vanligaste är att rikta strategin mot mätbar ökad försäljning.

Med utgångspunkt i det skapar och utvärderar vi kampanjer och aktiviteter för att ta reda på vad som ger er bäst måluppfyllnad – och har bäst ROI.

Skapa eller förbättra strategin med utgångspunkt i analys

Parallellt med det strategiska arbetet för att förstå verksamheten, jobbar vi med digitala aktiviteter för att få omedelbar effekt som tar oss närmare era mål.

Hur kan vi stötta er
  • Dataanalys av befintliga kampanjer
  • Analys av hemsidan och dess besökarbeteende
  • Konkurrentanalyser
  • ”Multichannel strategy”-kampanjer
  • Digital first – new market entry strategy
  • ROI-baserad allokering av budget
  • Livstidsvärdeanalys av kundsegment och olika produkter
  • Marketing value attribution
tjanst-singel-04

Vanliga frågeställningar

  • Vilka kanaler ska vi satsa på och varför?
  • Vad är en rimlig budget per kanal för att få optimal ROI?
  • Hur kan vi kombinera (multi-channel koordination) de olika kanalerna för att få maximal effekt?
  • Vad är värdet av delsteg i säljprocessen (värdet av en emailadress, följare på Facebook, en besökare på hemsidan)?
  • Vad kan vi lära oss av våra konkurrenter (med t ex en s.k. implicit strategy analysis av dem)?

Vi hjälper er att skapa eller förbättra strategin

I det löpande arbetet är strategin ständigt närvarande. Våra kunders mål kan se ut på olika sätt, men det vanligaste vi jobbar med är att rikta strategin mot mätbar ökad försäljning. Med utgångspunkt i det skapar och utvärderar vi kampanjer och aktiviteter för att ta reda på vad som ger er bäst måluppfyllnad – och har bäst ROI. Se till att vi gör rätt saker, helt enkelt.

tjanst-singel-03

Så här fungerar processen

Insiktsarbete

1

Vi inleder med en workshop där vi tillsammans diskuterar era affärsmål och vi får en förståelse för er affär och vad ni vill uppnå.

Vi undersöker

2

Vi går igenom vad ni gjort och testat innan och tittar även på vad era konkurrenter gör samt branschen i stort. 

Analys och strategi

3

Vi bygger strategin baserat på data och input från er och era affärsmål. Vi ger rekommendationer och insikter till framtida arbete. 

Digital strategi

4

Ni får en levande digital strategi som kan ligga till grund för fortsatt arbete. Kanalval, målgrupp, plattform, investering samt plan för att kunna starta arbetet direkt. Vi ger även förslag på mätning och uppföljning kring arbetet. 

Frågor & svar

Vi är flexibla och erbjuder flera olika typer av paketeringar och lösningar beroende på vad som passar er bäst. Man kan till exempel börja med ett projekt och sedan flytta till ett abonnemang, lägga till några extratimmar till ditt abonnemang eller projekt om det behövs, etc. Vi låser inte in våra kunder i långa kontrakt, och vi förankrar alltid timmar och kostnader i förväg.

Ja. Vi arbetar med en mängd olika företag, från internationella branschledare verksamma i över 10 länder till lokala startups. Vi anser dock att det är svårt för oss att vara kostnadseffektiva i projekt under 10 timmar eller 8 timmars-abonnemang (per månad). Eftersom vi är entreprenörer själva och gillar att växa bolag så är vi alltid öppna för att hitta lösningar och samarbeten oavsett storlek på företaget. 

Vi är experter på nordiska marknaden och hjälper många internationella varumärken att etablera sig i Skandinavien, men vi har även kunder i hela Europa och USA. Vi talar 6 språk internt och har kunder från både Europa och USA.

Vi tillämpar en 90-dagars uppsägningspolicy, så du kan avsluta din prenumeration när som helst, med lite planering så att vi kan omorganisera vårt team. Ännu viktigare är att vi inte försöker hålla någon kund som gisslan i ett kontrakt eller med tillgångarna, som vissa andra byråer gör. Du äger dina webb- och marknadsföringstillgångar, och vi är helt transparenta i vårt arbete. Det innebär att du alltid har tillgång till allt och enkelt kan ta över arbetet om du skulle vilja utan att behöver överföra någon data eller tillgång. 

Vi erbjuder en kostnadsfri konsultation för att se över din situation och dina behov, efter det kan vi hjälpa dig bygga ett skräddarsytt erbjudande. Vi anpassar oss också för att se till att vi använder din budget på det mest effektiva sättet över tid.

Om du behöver en mer omfattande audit av din marknadsföring och din bransch inför strategiska beslut kan vi börja med en strategisk audit som kommer att specificera rekommendationer och insikter samt rekommenderade insatser. 

Kontakta oss för en audit

Ett av våra motton är att anpassa oss efter kundens behov. Vi föreslår regelbundet ändringar i våra fokusområden, för att alltid använda din budget på det mest effektiva sättet. Du kan också justera din prenumerationsnivå upp eller ner (med en kort uppsägningstid) efter ditt behov.

Vi på DD jobbar med senioritet: Varje enskild teammedlem är en erfaren digital-marknadsföringsexpert, vi rekryterar väldigt sällan juniora personer eller praktikanter, och vi  använder inte underleverantörer (förutom specifika projekt så som webbutveckling).

Din kontaktperson på DD kommer med största sannolikhet vara den person som arbetar hands on med din marknadsföring, och kommer att ta in andra konsulter på seniornivå baserat på deras specialitet, när det behövs. Inga tomma automatiserade rapporter, ingen white labling, ingen praktikant som fyller i meningslösa färdiga mallar.

Vi är vana vid att arbeta med känslig data inom finans- eller hälsobranschen, och vi har utvecklat starka processer för att skydda våra kunders data. Vi tecknar ett sekretessavtal som en del av vårt huvudkontrakt och vi kan även ta med ytterligare garantier för specifika fall.

Om du, mot förmodan, bestämmer dig för att lämna oss kommer vi att hjälpa dig göra en smidig överlämning. På Digital Dominance är vår främsta källa till nya kunder rekommendationer från nuvarande och tidigare kunder. Av denna anledning kommer vårt fokus alltid vara att skapa långsiktiga relationer. Dessutom äger du som kund all din data och dina marknadsföringstillgångar, vi kommer aldrig att försöka låsa dig till en plattform eller ett konto som vi äger.

På DD är ett av våra värdeord transparens. Vi kommer att tala om när det går bra och var vi ser utmaningar. Det är viktigt för oss att definiera rätt KPI:er som verkligen är meningsfulla för din verksamhet, relevanta och tydliga. Vi anpassar våra rapporter efter dina behov, så att vårt arbete är enkelt att följa upp och utvärdera. 

Kundcase

Vi är mycket stolta och glada över att få arbeta med allt från nyfödda småföretag och startups till Sveriges mest välkända varumärken.

Skärmavbild 2024-11-25 kl. 15.21.18
Feedbucket
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Sweat Equity
Sökmotoroptimering (SEO)

Feedbucket skalade genom sweat equity

Efter lanseringen 2022 behövde Feedbucket en skalbar strategi för nationell och internationell tillväxt. Genom ett sweat equity-samarbete med Digital Dominance fick de stöd inom digital marknadsföring, företagsutveckling och styrelsearbete för att möta...
HLR rådet SIA glass tävling 1×1 (1024 x 768 px) (1)
Social media

3 655 elever lärde sig HLR med hjälp av annonsering i sociala medier

Vi hjälpte HLR-råder att köra en social media-kampanj för sin utbildning Alla kan HLR för barn i årskurs 4-6. Kanalerna vi valde var Instagram, Snapchat och Facebook.
Hemsidan toppbild case
Tyréns
Annonsering (SEM)
Social media

Tyréns fick 127% fler jobbansökningar med hjälp av digital marknadsföring

Under 2023 behövde Tyréns hjälp att digitalisera och växa sin rekrytering genom digital marknadsföring. Antalet utannonserade tjänster var högt och behovet av att få in relevanta ansökningar stort.
Vagivitals produkter
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Social media
Sökoptimering (SEO)

Vagivital ökade ROAS med 100% YoY från betalda kanaler

VagiVital arbetar med kvinnohälsa och tar fram produkter för intimvård - som är helt hormonfria.
MERIDIQ journalsystem digital dominance
MERIDIQ
Sökoptimering (SEO)

MERIDIQ Journalsystem dominerar SEO inom sin bransch

MERIDIQ hade ett behov av att öka sin auktoritet online tillsammans med att öka inflödet av kunder bortanför annonseringen. Digital Dominance fokuserade på SEO med stöd av analys från annonseringen, för att bygga det digitala kapitalet.

Andra tjänster

tjanst-singel-01

Annonsering (SEM)

Annonsering via Google Ads, Microsoft Ads och andra sökmotorer är alltid en bra början: du når personer som aktivt söker efter din tjänst eller produkt med fullständig kontroll över kostnaderna.

Läs mer om annonsering
SEO - Digital Dominance

Webbstrategi

Din webbplats är en viktig del av kundupplevelsen för att ta hand om dina besökare, driva försäljning och marknadsföra ditt företag. Vi hjälper er att ta fram en webbstrategi som tar hänsyn till såväl funktionalitet som användarupplevelse och sökmotorop...

Läs mer om webb

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.