HLR rådet SIA glass tävling 1×1 (1024 x 768 px) (1)
hlr-logo-x2

Svenska rådet för hjärt-lungräddning är en nationell kunskaps- och utbildningsorganisation med syfte att rädda liv vid plötsligt hjärtstopp inom sjukvården och i samhället.

hlr.nu

3 655

elever lärde sig HLR

153

klasser i årskurs 4-6 deltog 

21

av 25 landskap i Sverige var representerade

Uppdrag

Vi har en lång historia med HLR-rådet och har under de senaste två åren arbetat med att etablera dem som experter inom sitt område i Sverige genom digital marknadsföring.

Kolla deras tjänst Alla kan HLR

  • en gratis 15 minuters HLR-utbildning online där det enda man behöver är en telefon, dator eller iPad samt en kudde.
  • För att sprida utbildningen till barn och unga, som kan komma att hamna i situationer där HLR kan rädda liv, ville de köra en kampanj på sociala medier. 

De samarbetade med med SIA glass - för vad motiverar unga mer än glass? Vårt uppdrag var att sätta en strategi och implementera kampanjen samt optimera efter resultat. Målet var att få en skola i varje landskap att delta. 

Utbildningen och de interaktiva momenten tog bara 15 minuter att genomföra, med instruktioner och diskussion blev det en lektionstid på 40 minuter. Deltagarna skulle ta en bild på när de genomförde utbildningen och skicka in via HLR-rådets hemsida. 

Strategi

  • Vi skapade en landningssida med instruktioner och ett formulär. 
  • Kampanjmaterial för alla plattformar och format togs fram, anpassat för målgruppen (video- och bildannonser). 
  • Ett tydligt budskap var viktigt för att fånga intresset hos målgruppen.

Den primära målgruppen för kampanjen var lärare för årskurs 4-6 och sekundärt föräldrar, äldre syskon och andra elever som kunde tipsa skolkamrater.

Kanalerna vi valde för kampanjen var

  • Facebook
  • Instagram
  • Snapchat

Vi vet att målgruppen är aktiva i dessa kanaler och Meta är en effektiv kanal att driva relevant trafik från.

HLR rådet SIA glass tävling 9×16
Hemsidan Case bild (4)

Resultat

Kampanjen var oerhört lyckad och det som stod ut mest är det väldigt positiva kommentarsfältet och att vi nådde så många av Sveriges landskap

Upplägg

Vi började med räckviddskampanjer för att nå så många som möjligt i målgruppen med budskapet strax innan påsklovet 2024.

  • Kampanjen nådde över 100 000 användare på Meta (FB & IG)
  • Snapchat hade över 300 000 impressions och 1 238 swipe-ups (likvärdigt klick)

Efter påsklovet körde vi igång trafikkampanjer med målet att så många som möjligt skulle klicka sig in och läsa mer om tävlingen. 

 

Kampanjen genererade: 
  • över 2 700 klick till landningssidan till en kostnad per klick på 2,50:- 
  • en räckvidd på drygt 91 000 användare
  • 133 kommentarer, 126 sparade annonser, 71 delningar samt 280 reaktioner

De viktigaste mätpunkterna som vi optimerade på utöver ovan parametrar var: 

  • Antal klasser som deltog (gjorde utbildningen och laddade upp en bild) 
  • Var i Sverige man deltog från 
  • Engagemang på både organiska inlägg och annonserna 

Detta var en oerhört lyckad kampanj som resulterade i att: 

  • 3 655 elever lärde sig HLR 
  • 153 klasser deltog i tävlingen
  • 21 av 25 landskap i Sverige var representerade

DD har gjort ett fantastiskt bra jobb och har arbetat snabbt med att nå ut med tävlingen Alla Kan HLR. De var lösningsorienterade och hjälpte oss forma och fullfölja kampanjen på ett professionellt sätt.

Johan Björklund – ordförande i Svenska HLR-rådets Regiongrupp samhälle
Kundcitat Johan
Johan Björklund – ordförande i Svenska HLR-rådets Regiongrupp samhälle
Case social ads

Relaterade kundcase

Hemsidan toppbild case
Tyréns
Annonsering (SEM)
Social media

Tyréns fick 127% fler jobbansökningar med hjälp av digital marknadsföring

Under 2023 behövde Tyréns hjälp att digitalisera och växa sin rekrytering genom digital marknadsföring. Antalet utannonserade tjänster var högt och behovet av att få in relevanta ansökningar stort.
Vagivitals produkter
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Social media
Sökoptimering (SEO)

Vagivital ökade ROAS med 100% YoY från betalda kanaler

VagiVital arbetar med kvinnohälsa och tar fram produkter för intimvård - som är helt hormonfria.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.