Optimera din hemsidas sidtitlar och metabeskrivningar med vårt verktyg
Optimer din hemsida för att synas på bästa möjliga sätt i Googles sökresultat!
Vad är en sidtitel och en metabeskrivning?
Enkelt förklarat kan man säga att en sidtitel och en metabeskrivning är det som syns i det som man brukar förkorta för ”SERP” (Search Engine Results Page) – det vill säga sökresultatsidan på sökmotorer.
Varje sida som syns bland sökresultaten har en egen sidtitel och metabeskrivning, och man brukar säga att dessa används som ett slags skyltfönster för att både förklara för sökmotorns användare vad din sida handlar om och vad det är för innehåll som användarna kan förväntas mötas av ifall dom klickar sig in på din hemsida.
Varför är det viktigt att ha en optimerad sidtitel och metabeskrivning?
Inte nog med att sidtiteln och metabeskrivningen agerar som ett skyltfönster, de är dessutom rankingfaktorer på ett eller annat sätt – vilket vi går in mer på nedan.
Optimera sidtiteln
Siditeln är en direkt rankingfaktor, och därför är det viktigt att få in de viktigaste söktermerna som du vill att din sida ska ranka på. Google tittar nämligen på vad som står i sidtiteln och tar detta i beaktning när Google bestämmer hur relevant din sida är för olika söktermer. En sidtitel får vara max 580px stor (ca 60-70 tecken), och det är bra om du försöker använda så många av dessa tecken som du kan för att ta så mycket plats i söket som möjligt.
Optimera metabeskrivningen
Metabeskrivningen är inte nödvändigtvis en direkt rankingfaktor, men man brukar ofta beskriva den som en indirekt rankingfaktor om man utformar och skriver metabeskrivningen på rätt sätt. En välskriven metabeskrivning ökar nämligen chansen till att man får klick i det organiska söket, och om ens sida har en hög CTR (klickfrekvens) i det organiska söket så kan detta påverka sidans ranking positivt.
För att maximera effekten från detta är det dock viktigt att användarna som klickar sig in på sidan även visar på ett gott engagemang och inte bara studsar ut från sidan direkt. Om många användare lämnar en sida snabbt riskerar man nämligen att Google ser det som en signal att sidan i fråga inte var relevant för den sökterm som besökaren skrev in, och det kan i sin tur försämra sidans ranking. Därför är det viktigt att det du skriver i metabeskrivningen faktiskt matchar det som användaren kommer mötas av på hemsidan. Det är till exempel inte lämpligt att skriva att du som e-handlare lockar in folk på hemsidan genom att skriva att du ger bort kläder gratis, när du i själva verket faktiskt tar betalt för alla produkter på din hemsida.
Vad ska jag tänka på när jag skriver en sidtitel och metabeskrivning?
- Se till att sidtiteln och metabeskrivningen innehåller åtminstone en av de viktigaste söktermerna för den sidan.
- Sidtiteln och metabeskrivningen måste se naturliga ut när en användare läser dem.
- Se till att de båda är så stora/långa som möjligt – utan att de är för långa, för då kommer Google att klippa av dem.
- Metabeskrivningen får gärna vara lite mer informativ och uppmana användaren att besöka sidan.
Använd vårt gratis verktyg nedan
Vi har ett verktyg som ni gärna får använda för att skriva metabeskrivningar och sidtitlar till er hemsida. De två förhandsvisningarna kommer att uppdateras samtidigt som du skriver, och den ena kommer att skifta i färg när sidtiteln och/eller metabeskrivningen är för långa.
Den övre förhandsvisningen visar tydligt när det är dags att korta ner texten med hjälp av en färgkodning, och den undre förhandsvisningen saknar färdkodning och visar istället hur det kan komma att se ut i det organiska söket!
Lycka till!