Remarketing är ett begrepp som funnits ett tag inom digital marknadsföring. Den digitala tekniken ger stora möjligheter att följa upp en besökare efter att de lämnat hemsidan. Samtidigt som tekniken är omtyckt av marknadsförare så har teknologin lett till en livlig debatt om integritet. I detta inlägg titt...
Remarketing är ett begrepp som funnits ett tag inom digital marknadsföring. Den digitala tekniken ger stora möjligheter att följa upp en besökare efter att de lämnat hemsidan. Samtidigt som tekniken är omtyckt av marknadsförare så har teknologin lett till en livlig debatt om integritet. I detta inlägg tittar vi närmare på hur remarketing fungerar och hur du kan segmentera besökare på ett smart sätt!
Det finns två sätt att rikta marknadsföring mot tidigare besökare inom ramen för Google AdWords.
– En remarketinglista uppbyggd utifrån Google AdWords
– En remarketinglista uppbyggd utifrån Google Analytics
Skillnaden mellan dessa två olika sätt att samla in information är ganska stora. Det är mycket enklare att samla in informationen via Google Analytics. Det beror helt enkelt på att trackingkoden redan ligger på hemsidan om du använder Google Analytics. Google Analytics erbjuder dessutom stora möjligheter att segmentera informationen på ett enklare sätt till skillnad från Google AdWords-tracking.
Om du har en väl strukturerad hemsida kan du segmentera din hemsidas besökare på ett bra sätt.
Läs mer om segmentering hos Google här.
Det är här smarta segmenteringar kommer in som ett effektivt sätt att nå dina hemsidesbesökare på rätt sätt.
Genom att skapa så kallade segment i Google Analytics kan besökare som uppfyller dessa kriterier få annonser riktade mot sig. Applikationerna där detta kan användas är oändliga och mycket kundberoende.
Google har i Google Analytics segmentering samlat en stor mängd parametrar man kan sätta upp segment utifrån. Bland dessa finner du mycket användbara parametrar som exempelvis:
Du kan således använda olika kriterier för besökaren och att rikta annonser vilket är mycket intressant. En smart segmentering kan exempelvis se ut så här:
När dina segment är uppsatta i Google Analytics så kan du ganska enkelt importera dem i Google AdWords.
När du ska bygga upp din lista spelar volymen roll, det vill säga hur stor listan blir. Ju större listan är desto större möjligheter att marknadsföring mot listan ger resultat givetvis. Det är dessutom så att man måste ha en viss storlek på listan för att få använda Google AdWords sökordsmarknadsföring mot en given lista. Listan behöver vara över 1 000 st.
Vissa personer vill inte bli förföljda av banners som riktar sig mot den som tidigare besökt ett företags hemsida. Andra tycker att det är bra eftersom de faktiskt gått och tänkt på företaget men kanske inte tog den ”action” som de var på väg att ta när de besökte hemsidan. När de då blir påminda så kan det vara den lilla detalj som leder till ett köp eller en intresseförfrågan.
Termerna ”remarketing” och ”retargeting” används ofta inom digital marknadsföring. Det är termer som används i referens till samma metodik inom Google AdWords och CPC. Man använder remarketingteknik för att genomföra en så kallad ”retargeting” mot de besökare som en gång besökt din hemsida.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.