UTM-spårning-Facebook-1024×536

Att arbeta med UTM-spårning är en viktig del i digital annonsering. Med hjälp av UTM-taggar i din Facebook-annonsering kan du se vilka kampanjer som presterat, lett till leads och givit försäljning. Väldigt viktigt tycker vi! Det är tyvärr vanligt att många missar denna del i sin Facebook-annonsering. I denna artikeln går vi igenom hur du snabbt kommer igång med UTM-spårning i Facebook.

Men först: vad är UTM-spårning?

Snabbt förklarat är UTM-taggning information som läggs till i din URL-länk. Med hjälp av informationen (URL-parametrar) kan du läsa av vilken kanal och kampanj trafiken faktiskt kommer ifrån. För dig som gillar kuriosa står UTM för Urchin Tracking Module.

För en djupare förståelse för UTM-spårning kan vi varmt rekommendera vår tidigare artikel! Nu går vi istället till artikelns huvudfokus: UTM-spårning i Facebook.

UTM-spårning för Facebookannonsering

Många använder sig idag av Facebook-annonsering, det är dessvärre inte lika vanligt att man UTM-taggar sina kampanjer. Det gör att du inte kan följa upp resultatet i Analytics. Du går miste om det är köpt eller organsikt trafik och vilken kampanj, adset eller annons som levererar resultat. Men eftersom du läser den här artikeln har du mest troligtvis redan kommit på detta. Hur UTM-spårar man sina Facebookannonser?

Gör det direkt i Ads Manager

Det går att konfigurera sina URL-parametrar direkt i Ads manager när du skapar dina Facebookannonser. Det är verkligen supersmidigt. Oavsett om du konfigurera dina URL-parametrar direkt i Ads manager eller annan URL-builder är det viktigt att vara systematisk. Tänk efter vilken information du behöver för att förbättra din digitala annonsering. När din URL är färdig klistrar du in den på annonsnivå. Viss av parametrarna är obligatoriska, vill du använda fler klickar du på lägg till parameter.

Ads-manager-facebook-utm-taggning.png

Slipp långa URL:er

Att tagga sina kampanjer i Facebook är viktigt och inte särskilt svårt. Men när du placerar en massa parametrar i länken blir den väldigt lång. Och inte särskilt snygg. Användare på Facebook tenderar att klicka på länkar i annonstexten. Därför vill du att dina länkar ska vara klickvänliga. Lösningen på fula och långa länkar är Bitly. Med detta verktyg komprimerar du dina länkar, och får möjlighet att namnge dom till något passande.

Inte så krångligt med UTM-taggning i Facebook

Det kan såklart känns svårt och komplicerat i början: men låt det inte den känslan stoppa dig. Det är egentligen ganska enkelt och det är viktigt att du startar nu! Gå inte miste om viktig data som hjälper dig förstå vad som går bra eller har potential att förbättras. Vi på Digital Dominance fokuserar på just det: att öka våra kunders lönsamma försäljning. Vill du veta mer om hur vi arbetar är du varmt välkommen att kontakta oss här nedan!

 

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

exportera us data
Spårning och analys

Spara UA-data innan 1 juli 2024

Google kommer att radera all data från tidigare Google UA. Om man vill spara datan så kommer man behöva agera snabbt, och det är inte helt enkelt - varför skulle det vara det?
internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
pexels-prateek-katyal-2694434
Sociala medier

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.