internet speed

Har din sida en dålig sidhastighet? En webbplats som tar lång tid på sig att ladda gör att du tappar sidvisningar, konverteringar, minskad kundnöjdhet och påverkar hur välgjord sökmotorer anser din sidan vara. I den här artikeln går vi igenom vad sidhastighet är, hur du enkelt kan ta reda på hur snabbt din webbplats laddar och vad du kan göra för att förbättra sidhastigheten.

Vad är sidhastighet?

Sidhastighet är ett mått för att berätta hur lång tid det tar för en specifik sida att laddas. Webbplatsens hastighet har en direkt påverkan över hur snabbt användarna kan se och använda innehållet på sidan.

Om man använder Googles verktyg för att utvärdera sidhastigheten får du reda på i vilken grad du du kan förbättra sidans hämtningstid. Mer om detta under verktyg för att ta reda på sidhastighet.

Varför är sidans hastighet viktigt?

Hur lång tid det tar för din webbplats att ladda är väldigt viktigt. Men det finns än i dag många företag och e-handlare som inte prioriterar området tillräckligt. När vi börjar arbeta med nya kunder ser vi ofta att tidigare byråer och inhouse-avdelningar inte har en tydlig policy och saknar produktägarskap över sidhastigheten. En långsam sida påverkar i allra högsta grad användarnas generella uppfattning av företaget och deras produkter/tjänster.

Sidans hastighet har en direkt påverkan över första intrycket. Och om det tar för lång tid att ladda är risken stor att användaren lämnar webbplatsen. Allt fler använder i dag mobilen i högre utsträckning när de surfar, dessa användare är ännu mer känsliga för långsamma sidor. Utöver detta är sidhastighet en viktig faktor som sökmotorer kollar på för att utvärdera hur välgjord och användarvänlig en sida är.

Verktyg för att ta reda på sidhastighet

PageSpeed Insights (PSI) är ett gratisverktyg från Google, du hittar även information om sidhastigheten i Google Analytics. Verktyget ger dig förslag på åtgärder som kan förbättra sidhastigheten. Viktigt att poängtera är att den inte ger en indikation på hur snabb webbplatsen är, utan i vilken utsträckning förbättringar kan implementeras. Testa gärna att jämföra din webbplats med konkurrenternas!

Så förbättrar du sidhastigheten

Om du använder PageSpeed Insights kommer verktyget ge förslag på åtgärder som kan förbättra hur snabbt din sida laddas för användaren. Exempel på områden som påverkar hur snabbt eller långsamt din sida laddas är:

Optimering av bilder

Tunga bilder tar lång tid att ladda, särskilt för mobila användare som kanske inte sitter med den bästa uppkopplingen. Se även till att du har rätt format.

Omdirigeringar

Många redirects minskar sidhastigheten. Peka istället på destinationen där innehållet finns och undvik 301 eller 302 omdirigeringar.

Cache

Återkommande användare kan få en bättre användarupplevelse om webbläsaren kan lagra viss information.

Inläsningen av bilder

Genom att låta bilder som befinner sig utanför den synliga skärmen läsas med en fördröjd inläsning, kan man minska tiden till interaktivt tillstånd.

Tredjeparts kod

Kodsnuttar för t.ex. Facebook-pixeln, Analytics och chattfunktioner påverkar i allra högsta grad sidans möjlighet att ladda fort. Reflektera över vilka du behöver. Kanske finns det någon du kan ta bort? Har du många kodsnuttar brukar det löna sig att använda sig av Google Tag Manager (GTM), som är ett containerverktyg. Osäker på om det är något för dig? Läs vår artikel som hjälper dig på vägen.

Sammafattning

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden. För att ta reda på statusen för din webbplats kan du använda ett gratis verktyg, tex. PageSpeed Insights. Verktyget ger dig förslag på åtgärder som kan förbättra din sidhastighet.

Lycka till med den fortsatta förbättringen av din webbplats sidhastighet. Prova att tillämpa några av rekommendationerna från PageSpeed Insights och se vad resultatet blir.

Är du i behov av konsultation är du varmt välkommen att kontakta oss via formuläret nedanför!

Som alltid finns vi ett telefonsamtal eller ett mail bort för att stötta er om ni vill bolla tankar. Tveka inte att höra av er!

Relaterade inlägg

exportera us data
Spårning och analys

Spara UA-data innan 1 juli 2024

Google kommer att radera all data från tidigare Google UA. Om man vill spara datan så kommer man behöva agera snabbt, och det är inte helt enkelt - varför skulle det vara det?
Google uppdaterar algoritm
Sökmotoroptimering

”May 2020 core update” Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.
UTM-spårning-Facebook-1024×536
Sociala medier
Spårning och analys

UTM-spårning i Facebook så lyckas du

Att arbeta med UTM-spårning är en viktig del i digital annonsering. Med hjälp av UTM-taggar i din Facebook-annonsering kan du se vilka kampanjer som presterat, lett till leads och givit försäljning.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.