Många av våra kunder behöver planera och anpassa sin verksamhet utifrån dag och tid på dygnet, och där kan besöksstatistik från hemsidan vara ett hjälpmedel. Det kan exempelvis gälla att dimensionera trycket på kundtjänst och öppettider för support. Frågan vi vill svara på är följaktligen: när har min hemsida mest besökare?

Som så ofta är det Google Analytics som kan hjälpa dig att svara på denna fråga. I denna artikel visar vi hur du gör för att sätta upp en rapport som visar vilka veckodagar som är mest trafikerade på en hemsida.

Skapa anpassad rapport för besökare per veckodag

Dessa instruktioner gör att du skapar en anpassad rapport som visar vilken veckodag som har mest trafik.

  1. Skapa anpassad rapport
    google-analytics-skapa-rapport
  2. Skapa första fliken
    google-analytics-skapa-rapport-2
  3. Välj platt tabell
    google-analytics-skapa-rapport-3
  4. Skapa dimensionen ”Dagar”
    google-analytics-skapa-rapport-4
  5. Skapa rätt mätvärden för det du vill mäta 
    google-analytics-skapa-rapport-5

Spara rapporten Rapporten ser nu ut så här: 
google-analytics-skapa-rapport-6

Google Analytics börjar med dagen 0 (söndag) och slutar veckan med dagen 7 (lördag).

Skapa anpassad rapport ”timmar”

Skapa på samma sätt rapporten timmar. Du kan välja mellan olika typer av timmar. Man kan se när på hela månaden eller i genomsnitt när på dygnet man har flest besökare.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

exportera us data
Spårning och analys

Spara UA-data innan 1 juli 2024

Google kommer att radera all data från tidigare Google UA. Om man vill spara datan så kommer man behöva agera snabbt, och det är inte helt enkelt - varför skulle det vara det?
internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
UTM-spårning-Facebook-1024×536
Sociala medier
Spårning och analys

UTM-spårning i Facebook så lyckas du

Att arbeta med UTM-spårning är en viktig del i digital annonsering. Med hjälp av UTM-taggar i din Facebook-annonsering kan du se vilka kampanjer som presterat, lett till leads och givit försäljning.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.