För dig som använder Google Analytics erbjuder så kallade UTM-variabler möjlighet att använda viktig information om dina besökare. I denna artikel visar vi hur du kommer igång med användandet av UTM-variabler med Googles gratisverktyg Campaign URL Builder!
Googles Campaign URL Builder har fått namnet ”Verktyget som skapar webbadresser” på svenska och det ger en indikation om vad det går ut på: att skapa unika länkar som låter dig spåra exakt från vilka kampanjer och källor som dina besökare kommer, utöver den spårning som redan finns tillgänglig i Google Analytics.
Google URL Builder bygger på så kallade UTM-variabler eller UTM-parametrar, kod som gör det möjligt att spåra trafik. När du fyllt i parametrarna för din kampanj (se nedan) genereras en skräddarsydd länk som du kan använda i dina digitala kampanjer – exempelvis i nyhetsbrev, Facebook-uppdateringar och annonser. Poängen är att samla in mer data om dina besökare och kampanjer.
När en besökare klickar på den unika länken i exempelvis din annons skickas parametrarna vidare till Google Analytics, vilket gör att du i rapporterna kan spåra exakt vilken webbadress som hen klickat på. Att använda länkar med UTM-variabler ändrar alltså inte landningssidan, bara utformningen av länken som tar besökaren dit.
Låt oss ta ett exempel: Du annonserar på en extern sida med tre olika banners som alla länkar till samma landningssida. Om varje banner har en unik URL med UTM-variabler kommer du i Analytics kunna se exakt hur många klick varje banner har gett, istället för att bara se den samlade trafiken från alla banners den externa sidan. Det här ger dig alltså viktig och användbar information om hur dina kampanjer presterar.
För att skapa en länk med Google URL Builder använder du Verktyget som skapar webbadresser. Du behöver inte ange alla parametrar nedan, men två av dem är obligatoriska: landningssidans URL och Campaign Source/kampanjkälla. Vi rekommenderar också att alltid lägga till parametern Campaign Medium/kampanjmedium eftersom du oftast vill kunna se den informationen om besökarna i Källa/Medium-rapporten inne i Google Analytics.
När du fyllt i fälten för de paramterar som är viktiga för dig kommer verktyget direkt att generera en unik URL.
Nedan ser du ett exempel på hur en färdig URL kan se ut, här skapad för en fiktiv annonskampanj som vi kört på Facebook för Digital Dominance, som driver trafiken till vår startsida. En konsekvens av att all information som bakas in är att länkarna tenderar att bli långa och otympliga, så innan användning kan du använda ett URL shortening-verktyg som exempelvis Bitly för att göra länkarna mer hanterbara.
När du fyller i dina parametrar i Google URL Campaign Builder är det viktigt att vara konsekvent. Parametrarna är skriftlägeskänsliga, så om du exempelvis skriver in att kampanjkällan för en kampanj är ”email” och en annan är ”Email” kommer Google Analytics mäta dem som två olika källor. Vi rekommenderar därför alltid att använda små bokstäver för att undvika förvirring och inkonsekvens.
För bästa spårningsmöjlighet bör du tänka igenom parametrarna och gärna notera vilka du använt, exempelvis i ett Excel-ark, så att du enkelt kan följa upp dem över tid. Med tiden kommer du upptäcka att UTM-variabler är ett ovärderligt hjälpmedel för att förbättra din digitala kommunikation!
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.