För dig som använder Google Analytics erbjuder så kallade UTM-variabler möjlighet att använda viktig information om dina besökare. I denna artikel visar vi hur du kommer igång med användandet av UTM-variabler med Googles gratisverktyg Campaign URL Builder!

Googles Campaign URL Builder har fått namnet ”Verktyget som skapar webbadresser” på svenska och det ger en indikation om vad det går ut på: att skapa unika länkar som låter dig spåra exakt från vilka kampanjer och källor som dina besökare kommer, utöver den spårning som redan finns tillgänglig i Google Analytics.

Hur fungerar UTM-variabler och Google Campaign URL Builder?

Google URL Builder bygger på så kallade UTM-variabler eller UTM-parametrar, kod som gör det möjligt att spåra trafik. När du fyllt i parametrarna för din kampanj (se nedan) genereras en skräddarsydd länk som du kan använda i dina digitala kampanjer – exempelvis i nyhetsbrev, Facebook-uppdateringar och annonser. Poängen är att samla in mer data om dina besökare och kampanjer.

När en besökare klickar på den unika länken i exempelvis din annons skickas parametrarna vidare till Google Analytics, vilket gör att du i rapporterna kan spåra exakt vilken webbadress som hen klickat på. Att använda länkar med UTM-variabler ändrar alltså inte landningssidan, bara utformningen av länken som tar besökaren dit.

Låt oss ta ett exempel: Du annonserar på en extern sida med tre olika banners som alla länkar till samma landningssida. Om varje banner har en unik URL med UTM-variabler kommer du i Analytics kunna se exakt hur många klick varje banner har gett, istället för att bara se den samlade trafiken från alla banners den externa sidan. Det här ger dig alltså viktig och användbar information om hur dina kampanjer presterar.

Så skapar du länkar med Google Campaign URL Builder

För att skapa en länk med Google URL Builder använder du Verktyget som skapar webbadresser. Du behöver inte ange alla parametrar nedan, men två av dem är obligatoriska: landningssidans URL och Campaign Source/kampanjkälla. Vi rekommenderar också att alltid lägga till parametern Campaign Medium/kampanjmedium eftersom du oftast vill kunna se den informationen om besökarna i Källa/Medium-rapporten inne i Google Analytics.

 

utm-sparning.png
  • Website URL/Webbplatsens adress (obligatorisk): Länken till kampanjens landningssida
  • Campaign Source/Kampanjkälla (obligatorisk): Identifierar trafikkällan, t.ex. Google eller Facebook
  • Campaign Medium/Kampanjmedium: Identifierar marknadsföringsmediet, t.ex. email, banner eller Adwords-annons (cost per click)
  • Campaign Term/Kampanjterm: Används vid betalda sökningar för att spåra kampanjens sökord
  • Campaign Content/Kampanjinnehåll: Används för att skilja mellan länkar som pekar mot samma URL, till exempel för A/B-test och annonser i innehållsnätverket

När du fyllt i fälten för de paramterar som är viktiga för dig kommer verktyget direkt att generera en unik URL.

Nedan ser du ett exempel på hur en färdig URL kan se ut, här skapad för en fiktiv annonskampanj som vi kört på Facebook för Digital Dominance, som driver trafiken till vår startsida. En konsekvens av att all information som bakas in är att länkarna tenderar att bli långa och otympliga, så innan användning kan du använda ett URL shortening-verktyg som exempelvis Bitly för att göra länkarna mer hanterbara.

 

utm-sparning-2.png

Kom ihåg att vara konsekvent!

När du fyller i dina parametrar i Google URL Campaign Builder är det viktigt att vara konsekvent. Parametrarna är skriftlägeskänsliga, så om du exempelvis skriver in att kampanjkällan för en kampanj är ”email” och en annan är ”Email” kommer Google Analytics mäta dem som två olika källor. Vi rekommenderar därför alltid att använda små bokstäver för att undvika förvirring och inkonsekvens.

För bästa spårningsmöjlighet bör du tänka igenom parametrarna och gärna notera vilka du använt, exempelvis i ett Excel-ark, så att du enkelt kan följa upp dem över tid. Med tiden kommer du upptäcka att UTM-variabler är ett ovärderligt hjälpmedel för att förbättra din digitala kommunikation!

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

exportera us data
Spårning och analys

Spara UA-data innan 1 juli 2024

Google kommer att radera all data från tidigare Google UA. Om man vill spara datan så kommer man behöva agera snabbt, och det är inte helt enkelt - varför skulle det vara det?
internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
UTM-spårning-Facebook-1024×536
Sociala medier
Spårning och analys

UTM-spårning i Facebook så lyckas du

Att arbeta med UTM-spårning är en viktig del i digital annonsering. Med hjälp av UTM-taggar i din Facebook-annonsering kan du se vilka kampanjer som presterat, lett till leads och givit försäljning.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.