SEO - Digital Dominance

När du uppdaterar din webbplats är det bra att tänka igenom hur du vill att din hemsida ska besvara dina kunders frågeställningar. Men egentligen gäller det när som helst i din hemsidas livscykel. 

Vi har verktyg som hjälper dig med detta men om du inte har något verktyg och enkelt vill göra det själv beskriver vi det nedan genom användning av Microsoft Excel. Sökordsanalysen ger upphov till input för innehåll men är också en ovärderlig källa av information för dig som vill lära dig mer om dina kunder.

Två begrepp som vi ofta använder i dessa sammanhang är:

  • Sökrymdsanalys
  • Sökklusteranalys

Process och metodik - gör en sökordsanalys enkelt i Excel

Vi använder många rätt så avancerade verktyg för att hantera alla våra interna processer som möjliggör vårt egna produktutbud. Men samtidigt gäller det att vara pragmatisk och i fallet med sökordsanalys som input till arbetet med en ny hemsidan brukar vi arbeta med Microsoft Excel.

Input till sökordsanalysen

Hur får du då input till din sökordsanalys? Svaret är att du har flera källor att hämta information ifrån. Här är ett par exempel:

  • Google Analytics – sökordsdata
  • Google Ads – sökordsdata
  • Google Ads Keyword tool
  • Google Insight tool för sök
  • Google Trends
  • Google Search Console
  • Microsoft Advertising Intelligence

Vi anser att Google Ads-sökverktyg är ett av de bästa verktygen och den plats där det är naturligast att starta din sökrymdsanalys. Men efter ett tag med annonsering i Google Ads har du än mer data och därigenom får du mycket bra statistik om vilka sökord just dina potentiella kunder söker på.

För att bedöma sökvolymerna är det vår erfarenhet att du måste i princip köra kampanjer ett tag i Ads för att få fram tillförlitlig data. Google Ads Keyword Tool ger bra indikationer men för mycket god information döljs av Google. Har du resurserna bör du investera i att köra Ads ett tag – enkom för att få ut data kring hur din sökrymderna ser ut kring din verksamhet.

Identifiera dina sökordskluster

Att gruppera sina sökord är centralt för att förstå hur kunderna ställer sina frågor. Genom att arbeta med sökorden som kunderna ställt sig och sedan kommit till din sida så utkristalliserar sig ofta en mängd kluster av sökord. Dessa kallar vi för sökordskluster.

Sökordsanalys är grunden till en lyckad content marketing strategi

En sökordsanalys är grunden för content marketing. Content marketing är en viktig del av din kommunikationsplan. Kommunikationsplanen syftar till att göra dig och ditt företag till spokesman för någonting inom en niche som du är affärsdrivande.

Sökordsanalysen ger input till SEO onpage optimering

När du har en Excelfil är det bra att kunna sätta ut de viktigaste sökorden och försöka mappa dem mot din kommande sitemap. De viktigaste sökorden bör finnas med på dina viktigaste sidor på hemsidan. De har ofta mest länkar och kommer därigenom lättast att kunna ta upp kriget på sökmotorer som Google.

För varje sida i sitemapen så sätter du rätt titlar. Notera vilka sökord som du vill lyfta fram på de olika sidorna inne i innehållet. Dessa viktiga sökord bör finnas med inte bara i brödtexten utan också i headers (H1, H2 , H3 osv). Se till att du undviker överdriven optimering. Låt det vara naturligt så att det känns naturligt för besökaren.

Vill du ha hjälp med att göra en sökordsanalys i samband med bytet av din hemsida? Anmäl intresse nedan.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
Google uppdaterar algoritm
Sökmotoroptimering

”May 2020 core update” Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.
SEO - Digital Dominance
Sökmotoroptimering

SEO-guide och tips vid byte av hemsida

Vi följer en SEO-guide som vi själva tagit fram och som ständigt är under uppdatering utifrån de ändringar som Google gör. I denna artikel delar vi med oss av delar av denna checklista. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.