Vi följer en SEO-guide som vi själva tagit fram och som ständigt är under uppdatering utifrån de ändringar som Google gör. I denna artikel delar vi med oss av delar av denna checklista. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor!
Idag flyter sökmotoroptimering och webbutveckling ihop vilket märks när vi hjälper till att stötta våra kunder som väljer att ta fram en ny webbplats eller då vi är inblandade i webbprojekt som SEO-experter.
Många av tipsen som vi spaltar upp nedan bygger på erfarenheter. Vi vet också av erfarenhet att många av punkterna sätter sina begränsningar utifrån vad du kan göra i ditt CMS. Därför är valet av CMS viktigt. Se här för en hjälp hur du kan tänka när du ska välja CMS.
Eftersom SEO går hand i hand med webbutveckling är det avgörande att hemsidan tilltalar besökaren. Detta är en av de svåraste delarna av att skapa en ny hemsida. Men genom djup sökordsanalys kan du förstå din målgrupp bättre.
Vilka frågor har din målgrupp och vad efterfrågar de? Hittar besökarna verkligen detta på din hemsida? Vilka är de viktigaste frågorna (mappas till sökord) som dina huvudsakliga målgrupper har? Dessa frågor ska lyftas upp, kanske till och med på förstasidan.
En djup förståelse för SEO och de sökfrågor kunderna har haft är en mycket viktig digital tillgång som företagen vi träffar på ofta inte utnyttjar till fullo. Här följer några av våra erfarenheter till att skapa en världsledande hemsida:
Här följer några viktiga tips för dig som vill fördjupa dig i SEO-delarna. Inte minst är det viktigt att det är enkelt att länka till hemsidan och att ta tillvara på nuvarande hemsidans länkkraft. Detta är avgörande för hemsidans naturliga ranking på sökmotorer.
Sitedjup/site depth | Antal sidor som du har på din webbplats spelar roll. Sidor av hög kvalitet stärker varandra. Kolla att alla sidor kan nås med högst 3 klick från startsidan. |
404-sida/page not found | Kontrollera att det finns en 404-sida. Att det finns ett alternativ och en sida med innehåll om någon klickar på en länk som inte fungerar är viktigt för användarupplevelsen och SEO. |
SEO-vänlig URL | URL-strukturen är en mycket viktig del av SEO och migrering av webbplatser. I allmänhet gäller att skapa URLer som är korta och som innehåller de viktigaste sökorden. |
Legacy redirects/301 | Skapa en kopia av alla redirects (301) och ladda upp dem till den nya plattformen. Detta är speciellt viktigt för inkommande trafik från andra webbplatser för att inte tappa länkkraft. |
Skapa nya ompekningar/301 | Ofta är URL strukturen annorlunda efter en migrering och då är det väldigt viktigt att man skapar ompekningar för alla sidor från den gamla URL:en till den nya så att trafik och sökmotorer hittar den nya motsvarigheten till sidan. |
Spårning och mätbarhet | Se till att spårning av de viktigaste affärsmålen följer med vid migrering och att de fortfarande fungerar korrekt. Saknas spårning - passa på att få detta på plats. Undvik iframe-lösningar om möjligt för att möjliggöra uppsättning. |
Bildhantering | Ge bilder beskrivande namn, lägg till en alt-text & komprimera bildstorleken för att öka prestandan. Bildnamnet hjälper Google att förstå att den är relevant för ämnet. |
Integration med verktyg | Glöm inte att integrera din nya webbplats med verktyg som Google Analytics 4, Search Console, Google Ads, Google Tag Manager m.m. |
Länkstrategi | En bra länkstrategi för att ni får mer organisk trafik. Detta underlättar för partners och kunder när de ska länka till er. |
Hreflang tagg | Dubbelkolla att språktaggar & inställningar stämmer och är uppsatta även på nya webbplatsen. |
Din sitearkitektur är viktig av många skäl, inte minst för att stötta användarnas möjligheter att tydligt hitta på webbplatsen. Ett annat viktigt skäl är också att sökmotorer ska kunna förstå din hemsida på ett bra sätt. Om din hemsida är betrodd av exempelvis Google kommer sökmotorn att ta sig friheter och publicera extra information om just dina sökordssvar. Det kan vara recensioner i sökresultatet eller extra information om företaget. Detta ökar användarnas genomklickningsfrekvens och därmed kommer fler besökare till din webbplats.
Relevans | Genom rätt sitestruktur och teknisk arkitektur i botten kan du skapa den önskade relevansen du är ute efter när du bygger din webbplats. |
Länkstruktur | Länkstrukturen i menyer, footer och på olika sidor har betydelse för hur länkkraften fördelas. Se till att länka ofta till innehåll som har större betydelse. |
Meny | Se till att länka till de viktigaste sidorna redan i menyn. Menyn är en viktig indikator även för sökmotorer för vad som är relevant och viktigt på hemsidan. |
Brödsmulor/breadcrumbs | Breadcrumbs är en sidnavigeringsfunktion som ofta återfinns väl synlig ovanför artikelns huvudrubrik. Där kan man ofta se var i hemsidans struktur man befinner sig vilket hjälper användaren att navigera. |
Strukturerad data / markup | Kontrollera att strukturerad data för hemsidan, tjänster och produkter är korrekt uppsatt. Dubbelkolla med verktyg på schema.org eller Google Markup testing tool. |
Sidfot/footer | Inkludera länkar till viktiga sidor som om oss, blogg, karriär, villkor & policy, kontakt samt länkar till era sociala media. |
Med ickefunktionella krav menas krav som man bara förväntar sig ska fungera men som faktiskt är relativt viktiga för hur hemsidan betraktas av Google men framförallt av dina besökare.
Sitemap.xml | Skapa/uppdatera en sitemap.xml fil och se till att ladda upp den till Google Search Console och Bing Webmaster tool efter migrationens avslut. |
SSL-certifikat | Ett SSL-certifikat krypterar information som skickas mellan en webbplats och dess besökare och minskar risken för att känslig information fångas upp av obehöriga parter. URL:en börjar med https:// och inte http:// och en hänglåsikon visas i webbläsarens adressfält. |
Robots.txt | Skapa en robots.txt fil som definierar vilka sidor som ska ignoreras av sökmotorer, som till exempel login-sidor eller interna sidor. |
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.