SEO - Digital Dominance

Idag flyter sökmotoroptimering och webbutveckling ihop vilket märks när vi hjälper till att stötta våra kunder som väljer att ta fram en ny webbplats eller då vi är inblandade i webbprojekt som SEO-experter.

Många av tipsen som vi spaltar upp nedan bygger på erfarenheter. Vi vet också av erfarenhet att många av punkterna sätter sina begränsningar utifrån vad du kan göra i ditt CMS. Därför är valet av CMS viktigt. Se här för en hjälp hur du kan tänka när du ska välja CMS.

Skapa en världsledande hemsida

Eftersom SEO går hand i hand med webbutveckling är det avgörande att hemsidan tilltalar besökaren. Detta är en av de svåraste delarna av att skapa en ny hemsida. Men genom djup sökordsanalys kan du förstå din målgrupp bättre.

Vilka frågor har din målgrupp och vad efterfrågar de? Hittar besökarna verkligen detta på din hemsida? Vilka är de viktigaste frågorna (mappas till sökord) som dina huvudsakliga målgrupper har? Dessa frågor ska lyftas upp, kanske till och med på förstasidan.

En djup förståelse för SEO och de sökfrågor kunderna har haft är en mycket viktig digital tillgång som företagen vi träffar på ofta inte utnyttjar till fullo. Här följer några av våra erfarenheter till att skapa en världsledande hemsida:

  • Målgrupp
    Förstå och tilltala din målgrupp. Analysera din målgrupps viktigaste frågor. Vilka sökord kan vi mappa dessa mot – gör sökordsanalys utifrån dessa viktiga kundinsikter.
  • Sökordsanalys
    En sökordsanalys är en mycket nyttig aktivitet som många i verksamheten borde ta del av. Det gäller inte bara inför bytet av hemsidan. Det gäller mer att förstå sin kunds frågeställningar. Läs mer om hur du gör en sökordsanalys här.
  • Design
    En hemsida som går ”above and beyond” i alla devices måste få ta tid och eftertanke att ta fram. Låt processen innan ni beställer hemsidan ta tid. Lägg speciellt mycket tid på de grafiska riktlinjerna. Det är ofta inte dyrare för en programmerare att göra en extremt tilltalande hemsida jämfört med en normal hemsida. Skillnaden är förarbetet och att någon i verksamheten brinner för att göra hemsidan unik.
  • Navet i kommunikationsplanen
    Hemsidan ska vara navet i er kommunikationsplan – hur gör ni för att lyckas med Er kommunikationsplan? Det ska vara lätt för medarbetare och nyckelpersoner att addera innehåll och bidra till hemsidans innehåll.
  • Content is king
    Det ska vara enkelt att arbeta med filmer, bildspel, podcasts, webinars, infographics, illustrationer, PDF etc.Skapa Innehåll är verkligen kung (”content is king”). Innehåll som webbplatsen ska fyllas med bör vara så unikt och djupt som möjligt. Läs mer om detta under vår artikel för content marketing.
  • Mobilvänlig hemsida
    Att bygga en ny hemsida ska idag vara likamed att man bygger en sida som ser bra ut i alla devices. Dvs oavsett om man använder en mobil, läsplatta eller dator så ska hemsidan se bra ut.
  • Sökfunktion
    En grym sökfunktion imponerar på dina besökare. De besökarna som verkligen använder din hemsida är också de som använder din sökfunktion. För de flesta hemsidor så är detta en underinvesterad punkt. Kolla vad dina besökare söker på och säkerställ att söksvaren är trevliga och visar sidalternativ som hjälper dem.
  • Fonter
    Fonter i alla lägen. Få saker gör så mycket för helhetsintrycket av din hemsida. Välj därför din font med omsorg och säkerställ att din font är websafe. Säkerställ att olika alla typer av användningsområden täcks in såsom vad som ska hända när man hovrar över en textlänk, hur ska en bullets lista se ut, caption texter under bilder mm.
  • Användargenererat innehåll
    Få saker är så omtyckta av sökmotorer som bra kvalitativt användargenererat innehåll. Fundera igenom om det är något ni som organisation kan utnyttja.
  • Mappa nödvändiga mallar mot sitemap
    Tidigt i projektet är det viktigt att skapa en tänkt sitemap över er nya hemsida. Mappa sedan dessa sidor mot vilka ”mallar” som ska användas. En mall motsvaras av en tänkt layout. Det kan vara en sidmall för förstasidan, en för kontaktsidan, en för om oss osv. Ju fler mallar ett projekt innehåller desto mer tester behöver genomföras, desto mer programmering behöver göras. Genom en flexibel sitearkitektur så kan antalet mallar hållas nere.

Viktiga grundläggande SEO-krav

Här följer några viktiga tips för dig som vill fördjupa dig i SEO-delarna. Inte minst är det viktigt att det är enkelt att länka till hemsidan och att ta tillvara på nuvarande hemsidans länkkraft. Detta är avgörande för hemsidans naturliga ranking på sökmotorer.

Sitedjup/site depth Antal sidor som du har på din webbplats spelar roll. Sidor av hög kvalitet stärker varandra. Kolla att alla sidor kan nås med högst 3 klick från startsidan.
404-sida/page not found Kontrollera att det finns en 404-sida. Att det finns ett alternativ och en sida med innehåll om någon klickar på en länk som inte fungerar är viktigt för användarupplevelsen och SEO.
SEO-vänlig URL URL-strukturen är en mycket viktig del av SEO och migrering av webbplatser. I allmänhet gäller att skapa URLer som är korta och som innehåller de viktigaste sökorden.
Legacy redirects/301 Skapa en kopia av alla redirects (301) och ladda upp dem till den nya plattformen. Detta är speciellt viktigt för inkommande trafik från andra webbplatser för att inte tappa länkkraft.
Skapa nya ompekningar/301 Ofta är URL strukturen annorlunda efter en migrering och då är det väldigt viktigt att man skapar ompekningar för alla sidor från den gamla URL:en till den nya så att trafik och sökmotorer hittar den nya motsvarigheten till sidan.
Spårning och mätbarhet Se till att spårning av de viktigaste affärsmålen följer med vid migrering och att de fortfarande fungerar korrekt. Saknas spårning - passa på att få detta på plats. Undvik iframe-lösningar om möjligt för att möjliggöra uppsättning.
Bildhantering Ge bilder beskrivande namn, lägg till en alt-text & komprimera bildstorleken för att öka prestandan. Bildnamnet hjälper Google att förstå att den är relevant för ämnet.
Integration med verktyg Glöm inte att integrera din nya webbplats med verktyg som Google Analytics 4, Search Console, Google Ads, Google Tag Manager m.m.
Länkstrategi En bra länkstrategi för att ni får mer organisk trafik. Detta underlättar för partners och kunder när de ska länka till er.
Hreflang tagg Dubbelkolla att språktaggar & inställningar stämmer och är uppsatta även på nya webbplatsen.

 

Tänk igenom webbplatsens sitearkitektur

Din sitearkitektur är viktig av många skäl, inte minst för att stötta användarnas möjligheter att tydligt hitta på webbplatsen. Ett annat viktigt skäl är också att sökmotorer ska kunna förstå din hemsida på ett bra sätt. Om din hemsida är betrodd av exempelvis Google kommer sökmotorn att ta sig friheter och publicera extra information om just dina sökordssvar. Det kan vara recensioner i sökresultatet eller extra information om företaget. Detta ökar användarnas genomklickningsfrekvens och därmed kommer fler besökare till din webbplats.

Relevans Genom rätt sitestruktur och teknisk arkitektur i botten kan du skapa den önskade relevansen du är ute efter när du bygger din webbplats.
Länkstruktur Länkstrukturen i menyer, footer och på olika sidor har betydelse för hur länkkraften fördelas. Se till att länka ofta till innehåll som har större betydelse.
Meny Se till att länka till de viktigaste sidorna redan i menyn. Menyn är en viktig indikator även för sökmotorer för vad som är relevant och viktigt på hemsidan.
Brödsmulor/breadcrumbs Breadcrumbs är en sidnavigeringsfunktion som ofta återfinns väl synlig ovanför artikelns
huvudrubrik. Där kan man ofta se var i hemsidans struktur man befinner sig vilket hjälper användaren att navigera.
Strukturerad data / markup Kontrollera att strukturerad data för hemsidan, tjänster och produkter är korrekt uppsatt. Dubbelkolla med verktyg på schema.org eller Google Markup testing tool.
Sidfot/footer Inkludera länkar till viktiga sidor som om oss, blogg, karriär, villkor & policy, kontakt samt länkar till era sociala media.

 

Icke funktionella krav - ska bara fungera men hjälper SEO

Med ickefunktionella krav menas krav som man bara förväntar sig ska fungera men som faktiskt är relativt viktiga för hur hemsidan betraktas av Google men framförallt av dina besökare.

Sitemap.xml Skapa/uppdatera en sitemap.xml fil och se till att ladda upp den till Google Search Console och Bing Webmaster tool efter migrationens avslut. 
SSL-certifikat Ett SSL-certifikat krypterar information som skickas mellan en webbplats och dess besökare och minskar risken för att känslig information fångas upp av obehöriga parter.
URL:en börjar med https:// och inte http:// och en hänglåsikon visas i webbläsarens adressfält.
Robots.txt Skapa en robots.txt fil som definierar vilka sidor som ska ignoreras av sökmotorer, som till exempel login-sidor eller interna sidor.

 

Att kontrollera efter migration

  • Indexability
    Kontrollera att alla sidor som ska visas verkligen är live och kontrollera att gömda sidor inte visas.
  • 404 och 301
    Ofta hittar man efter en lansering nya länkar som inte fungerar. Det är viktigt att ha ett verktyg som samlar upp när användare stöter på 404-sidor och att det skapas relevanta ompekningar.
  • Lägga Sitemap till Google Search Console & Webmaster tools
    Detta visar till sökmotorerna att något har skett på hemsidan och snabbar på indexeringen av den nya webbplatsen.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
Google uppdaterar algoritm
Sökmotoroptimering

”May 2020 core update” Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.
SEO - Digital Dominance
Sökmotoroptimering

Så gör du en sökordsanalys till din hemsida

Det finns få saker som är så givande som att analysera vilka frågor dina kunder ställer om du inte redan gjort det. Dessa svar hittar du genom att göra en ordentlig sökordsanalys.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.