Att införliva kundrecensioner på din hemsida kan vara något av det bättre du kan göra för din hemsida ur ett SEO-perspektiv. Läs vidare för att upptäcka varför!
Genom att arbeta med kundrecensioner rör din hemsida på sig på ett mycket bra och naturligt sätt. Recensioner är användargenererat innehåll som gör att hemsidan uppdateras ofta. Tricket är att införliva det på din hemsida så användarna ger ifrån sig detta innehåll vid rätt tidpunkt för dem i köpprocessen.
Det finns flera typer av recensioner och de flesta bygger på att man samlar in informationen från en tredje part såsom Facebook, Google+ eller liknande. Givetvis finns det också lösningar som integrerar direkt med användare på din hemsida.
Vi rekommenderar att du bygger upp din egen recensionshantering där du utvecklar din egen digitala tillgång i dina recensioner och utnyttjar den på ett effektivt sätt på hemsidan. Detta gör du bäst genom att använda en internetstandard som schema.org, som har definierat hur man bör märka upp sin hemsida. Se här schema.org för reviews.
Det bästa sättet att visa sina recensioner på hemsidan gör du genom att markera upp din hemsida med taggar som finns definierade enligt schema.org. I bilden nedan kan du se hur sökresultatet för sökningen av ”Gudfadern”. Värt att notera är att IMDB har lyckats få Google att visa reviews:
När man klickar på länken till imdb.com så ser man följande:
Siffrorna som man ser på landningssidan för ”Gudfadern” känns igen från Googles söksvar. Så hur har imdb.com gjort för att få Google att använda denna information?
Här ser du källkoden för hemsidan där det finns en referens till schema.org:
Ska du visa en recension så finns det enligt schema.org ett stort antal taggar du kan använda.
Vi har valt ut de vi anser att du behöver använda för det är långt ifrån alla. Dessa är:
Ska du visa sammandrag av flera recensioner så finns det enligt schema.org ett antal taggar du kan använda.
Precis som med att visa en recension så behöver du inte använda alla. De vi anser att du behöver använda på en aggregerad nivå är.
Det kan ta lång tid innan recensioner visas av Google även om du taggar upp informationen enligt schema.org. För att du ska få dina recensioner för en given produkt visad i Googles sökresultat krävs det några saker, och en av viktigaste är att Google anser att era recensioner är äkta.
Det finns best practices för hur man kan arbeta med att samla in recensioner. Dessa bygger uteslutande på att använda resurser som redan finns inom företaget, vilket gör arbetssättet kostnadseffektivt.
Genom att fråga dina kunder på ett strukturerat sätt kan du fånga in dina kunders reviews. Här har vi mängder med idéer och erfarenheter vi kan dela med oss av och det är i detta steg man syr ihop allting.
Det krävs nämligen både implementering av processer och utveckling av hemsidan för att möjliggöra en bra och trovärdig hantering av recensioner som sedan adderar värde. Genom vår bakgrund inom både IT, webb och digital marknadsföring så kan vi stötta våra kunder från ax till limpa. Tveka inte att höra av dig om du vill prata med oss om recensioner.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.