Oavsett om du skriver copy till bloggposter, email eller säljande hemsidor så kan du använda samma metodik. I denna artikel tipsar vi om en av de metodiker som du kan använda för att skriva bättre copy på din hemsida, PASTOR-metodiken. Läs mer nedan!
Det är med innehållet på din hemsida som du ska ta besökaren genom en process som förhoppningsvis leder till att de blir intresserade av ditt erbjudande. För de flesta säljande företag handlar det ofta om att få någon att köpa eller ta kontakt med dig för att prova din produkt eller tjänst i någon form.
För alla företag som säljer någonting så är således ”copyn” – texten på hemsidan – ofta avgörande för hur bra din hemsida konverterar besökaren till en potentiell kund. Lär dig bemästra kraften i hur du framför ditt budskap och säljer mer.
PASTOR är en akronym som sammanfattar en metodik för hur copywriting kan genomföras på ett effektivt sätt. Metodiken kommer från copywriting-gurun Ray Edwards.
PASTOR är en akronym och jag gillar akronymer eftersom metodiken blir enklare att komma ihåg. Med sunt förnuft och rätt användning kan metodiker i form av akronymer vara kraftfulla.
Här berättar vi om hur vi använder denna metodik och på vilket sätt det har förändrat vårt skrivande.
Akronymens betydelser
Här har vi faktiskt valt att inte lägga tid på att försöka hitta på en egen akronym på svenska för alla begrepp. Om ordet inte går att direkt översätta har vi helt enkelt nöjt oss med att använda den engelska varianten enligt Ray Edwards metodik. Nu kör vi!
Att skapa sig en bra bild av personen du försöker sälja till är avgörande. Vi pratar ofta om målgrupper eller personas med våra kunder och dessa behöver man ha tydligt framför sig när man förbereder sin kommunikation.
Du vill skriva för de som aktivt letar efter problemet som din produkt eller tjänst löser. Kan du kommunicera till dessa personer på ett trovärdigt sätt så behöver du inte sälja så hårt till denna målgrupp. Du skriver då mer avslappnat och äkta genom att belysa det omedelbara problemet och hur din produkt eller tjänst löser detta.
För att skriva bra copy behöver du alltså vara insatt i hur produkten eller tjänsten löser kundens problem. Om du känner din produkt väl och kan kommunicera vilka fördelar den innebär kommer texterna du skriver att bli mer äkta. Och ovanpå detta så hjälper det givetvis om du verkligen TROR på att produkten är bra. Om du inte själv tror på produkten så kommer du sannolikt inte sälja den lika bra i din copy.
Nästa steg handlar om att förstora kostnaden för problemet som vår målgrupp har. Vilka är konsekvenserna av att inte göra någonting? Om du som mottagare av budskapet inte lider av problemet är det svårt att övertyga personen att göra något åt det. Med andra ord – dags att påminna dem!
Genom att förstora problemet så belyser vi lösningen på ett bättre sätt. Det är inte alltid fel att provocera lite också. Genom att provocera besökaren på din hemsida så väcker du hens intresse – men se bara till att göra det på ett trovärdigt sätt.
Det finns inget kraftfullare än att berätta en historia om hur produkten löste ett visst problem. Storyn ska gärna hamna på en personlig nivå. Du skriver till en person som helst ska känna igen sig i problemet och dras med och tro på hur storyn backar upp produktens trovärdighet.
Så – hur tar vi besökaren från att vara en person med problem till att vara en person som löst detta stora problem?
Det finns många olika sätt att berätta sin historia. Ray Edwards pratar bland annat om följande typer av historier:
S i akronymen står också för Solution, d v s hur fungerar lösningen ihop med storyn.
Att backa upp försäljningen med hur andra gjort och lyckats är givetvis viktigt. Det är tre delar vi tänker på när vi skriver copy till kunder.
Offer – alltså erbjudandet som kunden står inför – ska inte enbart förknippas med vad vi som säljande företag vill sälja. Utan mer om vad lösningen kommer att medföra för unikt värde för kunden.
I det sista steget är det viktigt att tydligt visa besökaren vad vi vill att de ska göra härnäst. Det vi oftast kallar för en tydlig call to action – exempelvis att fylla i ett kontaktformulär, göra ett köp eller ringa ett samtal.
Hoppas detta hjälper dig vid skrivandet av nästa viktiga blogginlägg, email eller landningssida som syftar till att du som företag ska kunna sälja mer!
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.