Sökmotoroptimering har länge varit del av vår repertoar och en viktig del av online strategin av våra kunder. I denna artikel förklarar vi igenom vad är viktigt att tänka på i en SEO audit.
En SEO audit handlar inte alltid om att endast peka fingret på fel, det är lika viktigt att förstå hur SEO strategin spelar in i företagets målsättningar och utnyttja partners kompetenser.
SEO står för search engine optimization eller sökmotoroptimering och innebär olika metoder och strategier som används för att skapa en websida som har hög auktoritet och som är lätt att hittas vid relevanta sök. SEO är ett komplext ämne och innehåller många olika delar som måste beaktas vid en audit.
Vid en SEO audit tittar vi på många olika aspekter. Innan vi börjar kan du som kund givetvis välja bort eller lägga till aktiviteter för att skapa en lista som är relevant för det mål ni har..
SEO är idag mycket mer än bara inlänkar och tekniska optimeringar – har SEO byrån en affärsdrivande vision? Rätt utnyttjat kan duktiga personer på webbyråer och SEO byråer vara en mycket stor tillgång för affärsutvecklingen och skapa en stabil kanal för att driva trafik. Dessutom är det så att det som är enkelt att uppnå ofta är det en SEO byrå säljer. Men det betyder inte att det är bra för dig som kund.
I botten behöver man därför göra en grundlig sökordsanalys för att förstå nuläget och var det finns möjligheter för optimeringar och utvidgningar. Utifrån denna analys behöver man också se över vilka sökord man vill ranka organiskt på och vad som är rimligt för företaget utifrån konkurrensen.
En mycket fundamental del i att ranka högt på Google är fortfarande så kallad inlänkning. Inlänkningen bygger på idén att länkningar från viktiga sidor med auktoritet skapar trovärdighet hos sidan de länkar till. Genom att associera sig med olika sidor genom länkning är det möjligt att bygga upp en trovärdig hemsidan som visas högre i sökresultat.
En viktig del av en SEO audit är därför att följa upp hur ditt företag, tillsammans med en eventuell byrå, arbetar med inlänkning. Det som är avgörande är hur seriös man är i sin inlänkning. Dessutom kan fel sorts inlänkning också vara direkt skadligt. Om man har bra inlänkar ger de inte bara länkkraft utan de driver också trafik. Det finns tydliga indikationer att länkar som driver trafik ger mer än länkar som inte driver trafik ur ett SEO perspektiv. Framförallt förespråkar vi att jobba strategiskt med inlänkning.
Vill du lära dig mer om SEO - kontakta oss!
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.