Konverteringsoptimering - Digital Dominance

En SEO audit handlar inte alltid om att endast peka fingret på fel, det är lika viktigt att förstå hur SEO strategin spelar in i företagets målsättningar och utnyttja partners kompetenser.

Bakgrund till begreppet SEO

SEO står för search engine optimization eller sökmotoroptimering och innebär olika metoder och strategier som används för att skapa en websida som har hög auktoritet och som är lätt att hittas vid relevanta sök. SEO är ett komplext ämne och innehåller många olika delar som måste beaktas vid en audit.

Vad görs i en SEO audit

Vid en SEO audit tittar vi på många olika aspekter. Innan vi börjar kan du som kund givetvis välja bort eller lägga till aktiviteter för att skapa en lista som är relevant för det mål ni har..

  • Jobbar SEO byrån med affärsdrivande koncept och förstår affärsmålen?
  • Är SEO byrån insatt i affärsverksamheten?
  • Finns en tydlig inlänkningsstrategi för projektet?
  • Är webbplatsen onpage optimerad och följer best practice?
  • Har webbplatsen omvandlingsoptimerats mot rätt målgrupp?
  • Har webbplatsen tydliga landningssidor uppsatta för viktiga sökfrågor?
  • Har webmaster tools installerats med uppföljning?
  • Finns det en sitemap.xml – har seobyrån föreslagit någon?
  • Följer SEO byrån upp webbplatsens prestanda?
  • Når webbplatsen pagespeed kraven?
  • Är CMS systemet optimerat för SEO och finns det möjligheter till förbättringar?
  • Finns en strategi för utveckling av innehåll – så kallad content marketing ?

Affärsdrivande koncept

SEO är idag mycket mer än bara inlänkar och tekniska optimeringar – har SEO byrån en affärsdrivande vision? Rätt utnyttjat kan duktiga personer på webbyråer och SEO byråer vara en mycket stor tillgång för affärsutvecklingen och skapa en stabil kanal för att driva trafik. Dessutom är det så att det som är enkelt att uppnå ofta är det en SEO byrå säljer. Men det betyder inte att det är bra för dig som kund.

I botten behöver man därför göra en grundlig sökordsanalys för att förstå nuläget och var det finns möjligheter för optimeringar och utvidgningar. Utifrån denna analys behöver man också se över vilka sökord man vill ranka organiskt på och vad som är rimligt för företaget utifrån konkurrensen.

Bra inlänkning - som följer Googles riktlinjer

En mycket fundamental del i att ranka högt på Google är fortfarande så kallad inlänkning. Inlänkningen bygger på idén att länkningar från viktiga sidor med auktoritet skapar trovärdighet hos sidan de länkar till. Genom att associera sig med olika sidor genom länkning är det möjligt att bygga upp en trovärdig hemsidan som visas högre i sökresultat.

En viktig del av en SEO audit är därför att följa upp hur ditt företag, tillsammans med en eventuell byrå, arbetar med inlänkning. Det som är avgörande är hur seriös man är i sin inlänkning. Dessutom kan fel sorts inlänkning också vara direkt skadligt. Om man har bra inlänkar ger de inte bara länkkraft utan de driver också trafik. Det finns tydliga indikationer att länkar som driver trafik ger mer än länkar som inte driver trafik ur ett SEO perspektiv. Framförallt förespråkar vi att jobba strategiskt med inlänkning.

Vill du lära dig mer om SEO - kontakta oss!

Relaterade inlägg

internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
Google uppdaterar algoritm
Sökmotoroptimering

”May 2020 core update” Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.
SEO - Digital Dominance
Sökmotoroptimering

Så gör du en sökordsanalys till din hemsida

Det finns få saker som är så givande som att analysera vilka frågor dina kunder ställer om du inte redan gjort det. Dessa svar hittar du genom att göra en ordentlig sökordsanalys.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.