Google trender

Vilka är de 10 vanligaste frågorna vi Googlar efter?

Enligt Google själva (How to fix a toilet (and other things you couldn't do without Search) (blog.google)) är det nedanstående ”how to”-frågor som människor runtom i hela världen helst ställer till sökmotorn. Tydligen letar vi också i stor utsträckning efter information om hur man lagar saker och ting – framför allt tvättmaskiner, glödlampor, fönster och toaletter.

De 10 vanligaste sökfrågorna på Google:

  1. How to tie a tie
  2. How to kiss
  3. How to get pregnant
  4. How to loose weight
  5. How to draw
  6. How to make money
  7. How to make pancakes
  8. How to write a cover letter
  9. How to make french toast
  10. How to loose belly fat

Söktrend som påverkar sökmotoroptimering

För ett fåtal företag kan de exakta sökfrågorna ovan vara intressanta, men det som alla företag med digital närvaro kan lära sig av är insikten om vårt sökbeteende: vi ställer allt fler frågor till Google som vi väntar oss att sökresultaten ska svara på. Och eftersom hela Googles existens bygger på att vara en relevant sökmotor kommer de att premiera detta ur ett SEO-perspektiv.

Med andra ord – om du på din webbplats försöker svara på frågorna som just dina potentiella kunder har ökar dina chanser att synas högre upp bland Googles sökresultat. Det låter logiskt, eller hur? Och trots detta ser vi väldigt ofta exempel på företag som helt missar detta i sin sökmotoroptimering.

Googles ”featured snippets” en del av detta

Google skulle givetvis inte vara Google om de inte själva anpassade sig efter nya insikter om sökbeteende. Kanske har du själv googlat efter en fråga och lagt märke till att Google ibland visar organiska svar från utvalda hemsidor i en ruta längst uppe bland sökresultaten? Det kallas för ”featured snippets” (typ: utvalda textsnuttar).

När featured snippets kom blev en del inom SEO-världen oroliga för att den organiska trafiken skulle påverkas negativt om folk fick svar på sina frågor direkt bland sökresultaten. Oron stillades dock ganska fort när det visade sig att den organiska trafiken till sidor som valts ut av Google istället ökade stort.

Om du inte gjort det tidigare är det alltså hög tid att du ställer dig själv frågan: Svarar min webbplats på frågorna som mina potentiella kunder har?

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
Google uppdaterar algoritm
Sökmotoroptimering

”May 2020 core update” Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.
SEO - Digital Dominance
Sökmotoroptimering

Så gör du en sökordsanalys till din hemsida

Det finns få saker som är så givande som att analysera vilka frågor dina kunder ställer om du inte redan gjort det. Dessa svar hittar du genom att göra en ordentlig sökordsanalys.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.