Vi ställer allt fler frågor till Google. Sedan 2004 har ”hur”-sökningarna ökat med över 140 %, uppger Google själva i ett inlägg på sin blogg nu i september 2017. Samtidigt avslöjade de också vilka 10 frågor som vi helt ställer till Google – och det är minst sagt en blandning av högt och lågt.
Enligt Google själva (How to fix a toilet (and other things you couldn't do without Search) (blog.google)) är det nedanstående ”how to”-frågor som människor runtom i hela världen helst ställer till sökmotorn. Tydligen letar vi också i stor utsträckning efter information om hur man lagar saker och ting – framför allt tvättmaskiner, glödlampor, fönster och toaletter.
De 10 vanligaste sökfrågorna på Google:
För ett fåtal företag kan de exakta sökfrågorna ovan vara intressanta, men det som alla företag med digital närvaro kan lära sig av är insikten om vårt sökbeteende: vi ställer allt fler frågor till Google som vi väntar oss att sökresultaten ska svara på. Och eftersom hela Googles existens bygger på att vara en relevant sökmotor kommer de att premiera detta ur ett SEO-perspektiv.
Med andra ord – om du på din webbplats försöker svara på frågorna som just dina potentiella kunder har ökar dina chanser att synas högre upp bland Googles sökresultat. Det låter logiskt, eller hur? Och trots detta ser vi väldigt ofta exempel på företag som helt missar detta i sin sökmotoroptimering.
Google skulle givetvis inte vara Google om de inte själva anpassade sig efter nya insikter om sökbeteende. Kanske har du själv googlat efter en fråga och lagt märke till att Google ibland visar organiska svar från utvalda hemsidor i en ruta längst uppe bland sökresultaten? Det kallas för ”featured snippets” (typ: utvalda textsnuttar).
När featured snippets kom blev en del inom SEO-världen oroliga för att den organiska trafiken skulle påverkas negativt om folk fick svar på sina frågor direkt bland sökresultaten. Oron stillades dock ganska fort när det visade sig att den organiska trafiken till sidor som valts ut av Google istället ökade stort.
Om du inte gjort det tidigare är det alltså hög tid att du ställer dig själv frågan: Svarar min webbplats på frågorna som mina potentiella kunder har?
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.