Med hjälp av LinkedIn kan du som företag nå relevanta beslutsfattare och yrkesroller i rätt kontext. Visst låter det bra? Det tycker i alla fall vi. Läs vår guide om LinkedIn annonsering med hjälp av InMail meddelanden!
LinkedIn används av drygt 600 miljoner användare världen över. I Sverige är det cirka 30 % som använder LinkedIn. Och varför ska man annonsera via LinkedIn? Majoriteten spenderar ungefär en tredjedel av sin tid med att arbeta.
Vi kan anta att du som läser den guiden gör det eftersom du vill få optimal utdelning på dina LinkedIn-annonser. Med hjälp av sponsrade InMail blir det enklare nå din målgrupp med relevant innehåll. Framförallt når du användarna när de är aktiva i sin yrkesroll! Detta eftersom LinkedIn InMail-meddelanden levereras endast när mottagaren är aktiv på plattformen.
Det är egentligen ganska enkelt att förstå varför InMail meddelanden kan leverera bra resultat. Du når mottagen i en professionell kontext och endast när personen är aktiv. Meddelandet blir personligt (tänk på att använda deras jobbtitel & namn). Och kanske framförallt, annonsen presenteras i en miljö som traditionellt uppfattas som privat (din personliga inbox).
Tips!
Välj en avsändare som är mest relevant till budskapet och mottagaren. Om er annons handlar om rekrytering för en tjänst på marknadsavdelningen skulle det kunna passa bra med marknadsansvarig eller en senior kollega som avsändare. Behåll deras intresse med en tydlig CTA (Call to Action) – vad vill du att mottagaren ska göra?
En stor anledning till att den här typen av annonsering faktiskt kan generera högre konvertering än andra LinkedIn annonstyper är eftersom personlighetsfaktorn är väldigt hög (tänk på att inte missbruka annonstypen; varje målgrupp måste ha ett anpassat innehåll). Som vi förklarade tidigare i texten är avsändaren inte företaget, även om den funktionen för närvarande håller på att testas.
Tips!
Precis som vid all annan marknadsföring är det viktigt att du noggrant tänker igenom ditt budskap i den specifika annonsen och strategin i sin helhet. I och med att InMail meddelanden visas i en historiskt annonsfri plats (samma gäller för Facebook Messenger-annonser) gäller det att du har koll på tonalitet och vilket mervärde du ger till mottagaren.
Uteslut inte dig själv genom för hård målgruppsanpassning i början. En bra utgångspunkt är 3–4 kriterier, allt eftersom du får in mer data kan du optimera kampanjen vidare. Viktigt att nämna är LinkedIns minimumstorlek på 300 för en målgrupp. En bra utgångspunkt kan vara en målgrupp på 100,00 eller färre, men det är såklart väldigt individuellt vad som fungerar bäst.
Du betalar för varje skickat meddelande och bestämmer en budget (minimum $10 per dag). Lägsta budkostnaden är $0,80 (per skickat InMail). För att kunna ta del av LinkedIns funktion att skicka InMail-meddelanden krävs det att du har ett premiumkonto.
Tips!
Visste du att LinkedIn använder sig av ”second-price auction”? Det innebär att den som vinner ett bud inte betalar sitt bid cap. Beloppet som dras är istället $0.01 högre än andra budet i auktionen. Du kan därför med trygghet välja ditt bid cap med hänsyn till vad du är beredd att betala för t.ex. ett klick eller registrering.
Nu har du fått en introduktion till hur annonsering via sponsrade LinkedIn InMail meddelanden fungerar. Känns det som ett alltför stort steg att prova hur det fungerar själv så är du varmt välkommen att kontakta oss!
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.