regler tavling social media

En tävling innehåller ett moment av prestation som gör att tävlingsdeltagarna kan särskiljas från varandra (t.ex. en slogan eller motivering), medan ett lotteri avgörs av slumpen. Tidigare var det förbjudet för företag att anordna lotterier skapade i ett säljfrämjande syfte, medan tävlingar med prestationsmoment var tillåtna.

Sedan den nya svenska lotterilagen infördes 2019 blev det tillåtet för företag att anordna både tävlingar och rena lotterier med vinster i potten – så länge vinsten i sig inte är pengar. Samtidigt råder fortsatt en stor osäkerhet om vad det är som gäller – som kompliceras av att det inte bara är svenska staten som har åsikter om vad du får och inte får göra i dina tävlingar.

Vilka regler gäller för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2024?

Vi får ofta frågor om vilka regler som gäller för tävlingar i sociala medier. För en mindre företagare kan det vara knepigt att hålla koll på alla do’s and dont’s, inte minst då kanaler som Facebook och Instagram har sina egna regelverk som styr hur tävlingar får utformas. Strider du mot dessa riktlinjer kan det inte bara leda till sämre räckvidd och synlighet för din kampanj, det kan också leda till att din sida eller konto blir avstängt. Det finns alltså en rad saker att tänka på

  1. Vinster får delas ut både genom slump och prestation

    Det är upp till dig som tävlingsanordnare att bestämma om priset ska lottas ut eller delas ut baserat på deltagarnas prestation. Det finns dock ett viktigt undantag – pengar är inte tillåtet att lottas ut.
  2. Tävlingsvillkoren ska vara tydliga

    För att förenkla deltagande – och undvika trista missförstånd – ska det vara tydligt för tävlingsdeltagarna vad som gäller. Ett tips om du inte vill göra ett långt inlägg är att samla allt på din webbplats eller i Facebooks anteckningar som du sedan kan länka till i slutet av inlägget.
  3. Skatteregler kvarstår

    Är vinsten i tävlingen värd mer än 3% av årets aktuella prisbasbelopp behöver vinnaren betala vinstskatt. Prisbasbeloppet, ett belopp som justeras årligen för att spegla inflationen vid beräknande av förmåner och avgifter, ligger 2024 på 58 500 kr. 3% av prisbasbeloppet blir alltså 1 755 kr.
  4. Informera om vinstskatten

    Du har nog vid det här laget insett att mycket i lotterilagen handlar om transparens. Om eventuell vinstskatt föreligger måste företaget informera om detta, så lägg till det i tävlingsvillkoren. Därefter ska en särskild blankett skickas in till Skatteverket där vinnarens personnummer och vinstens värde specificeras.
  5. Undvik greppet ”tagga din vän” för att skapa engagemang
    Tävlingar där personer taggas är något som inte gillas av Facebook, då de inte tillåter att tävlingarna hamnar på andra personers tidslinjer. Något som tyvärr syns ganska ofta, men som alltså kan leda till problem med Facebook.
  6. Läs alltid de aktuella reglerna för respektive plattform
    Ta ett par minuter när du skapar din tävling och läs igenom de senaste uppdaterade tävlingsvillkoren för den/de plattformar du vill köra din tävling på. Vi lovar, du kommer tacka dig själv för den investeringen!

5 tips för en lyckad tävling i sociala medier 2024

Att följa svenska statens och plattformarnas regelverk är en viktig del av att sätta upp en tävling. Men du vill ju så klart också få en stor spridning! För att maximera utdelningen och engagemanget finns det några saker att tänka på. Här delar vi med oss av ett par tips!

  1. Utforma tävlingen så att den passar din profil

    Visst, det kan vara lockande att slentrianmässigt köra en ”gilla-och-dela”-tävling. Men belöningen blir ofta mycket större om du tar tid att matcha tävlingens innehåll, prestationsmoment och självklart priset med ditt varumärke. Det blir både mer relevant för besökarna och stärker ditt varumärke.
  2. Gör det lätt för folk att tävla

    Ju lägre tröskel för att delta i tävlingen, desto fler kommer att vilja delta. Undvik alltså omständliga tävlingsmoment – om du inte har ett riktigt grymt pris i potten. Se nästa punkt!
  3. Matcha prisets värde med prestationen (snåla inte!)

    Prisets värde bör överensstämma med tävlingens krav på prestation – lägre prestation funkar med ett lägre värde på priset och större prestation bör premieras med ett större värde på priset. Om det är ett riktigt kanonpris med värde över 3% av prisbasbeloppet, glöm inte detaljen med att specificera att vinstskatten betalas av vinnaren.
  4. Var tydlig med hur tävlingen går till

    För att undvika oklarheter är det bra med tydliga instruktioner. Instruktioner i punktform är bra!
  5. Var vaksam på om någon försöker kapa din tävling

    Om du gör en tävling på exempelvis Facebook där deltagarna kommenterar i kommentarsfältet vill vi höja ett varningens finger för ett fenomen som kan dyka upp.
    I synnerhet på Facebook förekommer det att oärliga personer skapar fejkade Facebooksidor med nära identiskt namn samt bild som sidan som anordnat tävlingen, för att via exempelvis Messenger kontakta personer som deltar i tävlingen. De skriver att personen har gått vidare och skickar en länk där personerna ska registrera sig för att gå vidare i tävlingen, ofta på en extern sida med suspekt innehåll. Eftersom de ofta är duktiga på att kopiera sidan är det tyvärr ofta framgångsrikt.

Ovan är svårt att skydda sig mot om du gör en publik tävling, men vi brukar tipsa våra kunder om att vara mycket tydliga i tävlingsinstruktionerna om hur steg 2 i tävlingen kommer att gå till och hur vinnaren kommer att kontaktas.

Sådär, nu är det bara att sätta upp en tävling och köra! Har du några frågor eller vill ha hjälp med att sätta upp kampanjer som passar just ditt företag – hör av dig så hjälper vi gärna till.

Kategorier

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

pexels-prateek-katyal-2694434
Sociala medier

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.
Linkedin profil tips
Sociala medier

Optimera din LinkedIn-profil för att synas på Google

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk med över 774 miljoner användare över hela världen. När du har skapat din profil på LinkedIn kanske du vill att den ska synas på Google?
Svenskarna och internet 2021
Digital Strategi
Sociala medier

Svenskarna och internet 2021 – vi sammanfattar

Idag är stora delar av det svenska samhället är digitaliserat men många känner sig otrygga och känner en oro för bedrägerier och trakasserier. Läs vår sammanfattning av Svenskarna och Internet 2021!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.