pexels-prateek-katyal-2694434

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation. Termen myntades av Robert Cialdini i hans bok ”Influence: Science and Practice” från 1984.

När du besöker en landningssida och läser om hur andra i din bransch har haft nytta av produkten, är det social proof. När du anmäler dig till en demo eftersom du ser att verktyget löste exakt det problem du har för ett liknande företag, är det social proof. I grund och botten handlar det om att dela med sig av verkliga erfarenheter från andra för att påverka potentiella kunder.

Vanligaste formerna av social proof

Det finns många former av social proof att använda sig av. Välj en form som utgår från just din bransch och dina mål.

  1. Kundcase: Datadriven, djupanalys av den produkt eller tjänst du tillhandahåller en befintlig kund. T.ex. om du marknadsför B2B-programvara, byråtjänster, etc.
  2. Testimonials: Enkla, korta rekommendationer från nöjda befintliga kunder. Dessa är ganska allmängiltiga, på en landningssida för en gratis e-bok till en landningssida för en SaaS-paket på $49/månad.
  3. Recensioner: Recensioner är något mer objektiva än testimonials. Passar i branscher som är konkurrensutsatta.
  4. Sociala medier: Beröm från nuvarande kunder eller varumärkesambassadörer i form av tweets, Facebook-inlägg, Instagram-kommentarer, etc.
  5. Logotyper: Certifieringar, varumärkeslogotyper, samarbetspartners, utmärkelser som signalerar trovärdighet.
  6. Data/siffror: Antal kunder som köpt eller använder produkten/tjänsten, antal år i branschen, följare, läsare. Kan med fördel kombineras med andra former av social proof.

 

Sammanfattning

Social proof kan vara en kraftfull komponent som ger positiva resultat. Här är några sammanfattande tankar för att hjälpa dig dra nytta av social proof på ett effektivt sätt:

  • Prova och anpassa: Det finns olika former av social proof, såsom kundrecensioner, betyg, och statistik. Prova olika typer för att identifiera vilka som resonerar mest med din målgrupp.
  • Strategisk placering: Placera social proof på platser där det kan ha störst inverkan, särskilt i närheten av Call-to-Action eller vid punkter där besökare kan börja tveka.
  • Stöd för argumentet och berättelsen: Använd social proof för att stödja ditt övergripande argument och den berättelse du vill berätta. Integrera det sömlöst för att förstärka din webbplatsbudskap.
  • Mänskliggör marknadsföringen: Inkludera personliga detaljer som namn och bilder i din social proof för att göra din marknadsföring mer mänsklig och trovärdig.

Det finns ingen universell formel, därför är det viktigt att anpassa användningen av social proof efter din specifika kontext och målgrupp. Genom att kontinuerligt testa och optimera kan du finjustera användningen av social proof och därmed förbättra din webbplats konsekvent.

Kategorier

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Linkedin profil tips
Sociala medier

Optimera din LinkedIn-profil för att synas på Google

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk med över 774 miljoner användare över hela världen. När du har skapat din profil på LinkedIn kanske du vill att den ska synas på Google?
regler tavling social media
Sociala medier

Guide: Regler för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2024

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier är ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Här nedan reder vi ut vad som gäller för att göra rätt och lyckas med tävlingar och utlottningar i social...
Svenskarna och internet 2021
Digital Strategi
Sociala medier

Svenskarna och internet 2021 – vi sammanfattar

Idag är stora delar av det svenska samhället är digitaliserat men många känner sig otrygga och känner en oro för bedrägerier och trakasserier. Läs vår sammanfattning av Svenskarna och Internet 2021!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.