Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.
Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation. Termen myntades av Robert Cialdini i hans bok ”Influence: Science and Practice” från 1984.
När du besöker en landningssida och läser om hur andra i din bransch har haft nytta av produkten, är det social proof. När du anmäler dig till en demo eftersom du ser att verktyget löste exakt det problem du har för ett liknande företag, är det social proof. I grund och botten handlar det om att dela med sig av verkliga erfarenheter från andra för att påverka potentiella kunder.
Det finns många former av social proof att använda sig av. Välj en form som utgår från just din bransch och dina mål.
Social proof kan vara en kraftfull komponent som ger positiva resultat. Här är några sammanfattande tankar för att hjälpa dig dra nytta av social proof på ett effektivt sätt:
Det finns ingen universell formel, därför är det viktigt att anpassa användningen av social proof efter din specifika kontext och målgrupp. Genom att kontinuerligt testa och optimera kan du finjustera användningen av social proof och därmed förbättra din webbplats konsekvent.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.