Lyckat nyhetsbrev

Nyhetsbrev med värde

Först och främst, behöver du verkligen ett nyhetsbrev? Med risk för att låta krass, försök att ge dig själv ett ärligt svar på om ditt nyhetsbrev faktiskt tillför något. Om du kommer fram till att det nog inte gör det så har du just sparat dig själv en himla massa tid och resurser. Om du istället kommer fram till att det bidrar med något till någon så kommer det underlätta om du redan nu tänkt ut ett tydligt syfte.

Vad är då syftet? En god idé är att lägga några timmar på att researcha vad andra i din bransch gör och om dessa haft några betydande framgångar med sina nyhetsbrev. Om ja, vad innehåller de och skulle det kunna fungera även för dig och ditt företag?

Vad vill du uppnå?

  • Fler leads?
  • Ökade intäkter?
  • Ökad varumärkeskännedom?

Det finns många potentiella syften så se till att kartlägga dessa för att säkerställa att innehållet speglar syftet.

Incitament och allmänna tips

  • Rabatter
    Du har säkert signat upp på ett par nyhetsbrev med en utlovad rabatt i sikte. Varför inte? Ge prenumeranten ett tydligt incitament till att signa upp. 10% på ett första köp, exklusivt innehåll eller deltagande i en tävling med fina priser kan vara bra belöningar.
  • Anpassa text i CTA
    Återanvänd incitamentet i din Call to Action. Undvik generiska CTA:s i stil med ”Send” eller ”Subscribe”. Använd huvudargumentet istället, t.ex. ”Ja tack! Ge mig 15% rabatt nu”.
  • Inbjudande ämnesrad
    Var kreativ med ämnesraden. Om nyhetsbrevet faktiskt öppnas eller ej avgörs inte sällan redan av ämnesraden. Även här bör incitamentet eller belöningen uttryckas för att öka chansen till att brevet öppnas.
  • Håll det kort, innehållsrikt och inspirerande
    Ungefär samma princip som när du ska hålla ett tal! Försök att begränsa dig och undvik en plottrig känsla.
  • Inkludera möjlighet att avanmäla sig i varje skickat nyhetsbrev
    Försäkra prenumeranten om att prenumerationen enkelt kan avslutas när som helst och att de inte behöver oroa sig för onödigt spam eftersom det endast skickas ut en gång per månad exempelvis
  • Testa, testa, testa
    Gör provutskick till dig själv och dina kollegor för att se så att det visuella hänger ihop, att länkar leder dit de ska och att det inte finns några onödiga stavfel. Testa även olika ämnesrader och innehåll för att se vad som får störst genomslag.

För att sammanfatta med ett något slitet uttryck – less is more! Vill du lära dig mer om hur du kan använda dig av nyhetsbrev? Eller något annat som kan gynna din business? Kontakta oss så hjälper vi till att hitta en lösning som passar dig.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Marketing automation
Marketing Automation

Vad är Marketing Automation?

Med marketing automation kan du skicka riktad kommunikation automatiskt. Du kan nå befintliga kunder och potentiella kunder tack vare deras digitala fotspår. Det är således inte så konstigt att allt fler företag vänder blickarna åt marketing automation....
Konverteringsoptimering - Digital Dominance
Marketing Automation

E-mailmarknadsföring och segmenteringslistor

För dig som arbetar med marketing automation har det blivit en given sanning att inte skicka samma budskap till alla på din utskickslista. Här ger vi våra tips om marketing automation och segmentering av listor!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.