Konverteringsoptimering - Digital Dominance

Segmentering och olika budskap till olika målgrupper har fått oss att tänka till och vända ut och in på databaserna som våra email-program är kopplade till för att kunna ge budskap som bättre passar mottagarens profil. 

Vad har e-mailsegmentering för effekt?

För företag med möjlighet till stora emaillistor är sanningen den att om inte storleken på segmenteringen tar din emaillista ner till under 5 % av den totala utskickslistan så finns det en god möjlighet att tiden och resurserna som läggs på att skapa de olika kampanjbudskapen inte ger dig några märkbara resultat eller skillnad i resultatet.

Detta är baserat på en ny undersökning som tittar på öppningsresultaten av över 200 stora amerikanska varumärken med stora emaillistor tillhörande företag som Groupon, About.com och Amazon.

Mellan 20 och 100 segmenteringar

Enligt undersökningen, gjord av Alchemy Worxs, visar öppningsfrekvensen inte signifikant förbättring förrän du har över 20 segmenteringar, och bättre resultat kräver närmare 100 segmenteringsvariabler eller listor.

Till vänster av den horisontella linjen är storleken för listor med mycket segmentering och mot höger är de mindre segmenterade listorna. Storleken på listorna har blivit jämförda med den maximala storleken av företagens utskickslistor utan segmentering.

Gröna linjens öppningsfrekvens som markeras längs den vertikala linjen är beräknad från en justerad öppningsfrekvens vilket innebär att den har viktats mot varumärkenas genomsnittliga engagemang för att kunna ge en mer likvärdig jämförelse mellan företagen.

Något undersökningen inte tar upp är hur segmentering med färre listor påverkar omvandlingsration, och intäkter men ett antagande är ju att desto färre mottagare som ser ditt budskap desto färre har en chans att agera. Det hade däremot varit intressant att istället för öppningsfrekvens titta på klick frekvens, vilket ger en bättre indikation på engagemang.

segmentering målgrupp

Behöver dina e-maillistor mer segmentering?

Alchemy Worxs säger själva att dessa tidiga indikationer kräver ytterligare analys och ett vitpapper kommer släppas under nästa år som gör en djupdykning vidare i detta för att titta på relation till allmänna trender, frekvensen av utskick, om segmentering ger en effekt på var i mottagarens inbox eposten hamnar, och sist men inte minst hur företagen med stor segmentering praktiskt går tillväga.

För dig som ska skicka ut jul och nyårshälsningar innebär det att du inte behöver översegmentera. Om du däremot planerar en strategi för marketing automation  för nästa år, överväg att öka segmenteringen.

segmentering-av-emaillistor

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Lyckat nyhetsbrev
Marketing Automation

Tips för ett lyckat nyhetsbrev

Trots lite dåligt rykte så går det faktiskt att göra innehållsmässigt givande nyhetsbrev som kan vara en tillgång, både för dig som företag och dina kunder. Låt oss ta en titt på några punkter att fundera över vad gäller nyhetsbrev.
Marketing automation
Marketing Automation

Vad är Marketing Automation?

Med marketing automation kan du skicka riktad kommunikation automatiskt. Du kan nå befintliga kunder och potentiella kunder tack vare deras digitala fotspår. Det är således inte så konstigt att allt fler företag vänder blickarna åt marketing automation....

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.