För dig som arbetar med marketing automation har det blivit en given sanning att inte skicka samma budskap till alla på din utskickslista. Här ger vi våra tips om marketing automation och segmentering av listor!
Segmentering och olika budskap till olika målgrupper har fått oss att tänka till och vända ut och in på databaserna som våra email-program är kopplade till för att kunna ge budskap som bättre passar mottagarens profil.
För företag med möjlighet till stora emaillistor är sanningen den att om inte storleken på segmenteringen tar din emaillista ner till under 5 % av den totala utskickslistan så finns det en god möjlighet att tiden och resurserna som läggs på att skapa de olika kampanjbudskapen inte ger dig några märkbara resultat eller skillnad i resultatet.
Detta är baserat på en ny undersökning som tittar på öppningsresultaten av över 200 stora amerikanska varumärken med stora emaillistor tillhörande företag som Groupon, About.com och Amazon.
Enligt undersökningen, gjord av Alchemy Worxs, visar öppningsfrekvensen inte signifikant förbättring förrän du har över 20 segmenteringar, och bättre resultat kräver närmare 100 segmenteringsvariabler eller listor.
Till vänster av den horisontella linjen är storleken för listor med mycket segmentering och mot höger är de mindre segmenterade listorna. Storleken på listorna har blivit jämförda med den maximala storleken av företagens utskickslistor utan segmentering.
Gröna linjens öppningsfrekvens som markeras längs den vertikala linjen är beräknad från en justerad öppningsfrekvens vilket innebär att den har viktats mot varumärkenas genomsnittliga engagemang för att kunna ge en mer likvärdig jämförelse mellan företagen.
Något undersökningen inte tar upp är hur segmentering med färre listor påverkar omvandlingsration, och intäkter men ett antagande är ju att desto färre mottagare som ser ditt budskap desto färre har en chans att agera. Det hade däremot varit intressant att istället för öppningsfrekvens titta på klick frekvens, vilket ger en bättre indikation på engagemang.
Alchemy Worxs säger själva att dessa tidiga indikationer kräver ytterligare analys och ett vitpapper kommer släppas under nästa år som gör en djupdykning vidare i detta för att titta på relation till allmänna trender, frekvensen av utskick, om segmentering ger en effekt på var i mottagarens inbox eposten hamnar, och sist men inte minst hur företagen med stor segmentering praktiskt går tillväga.
För dig som ska skicka ut jul och nyårshälsningar innebär det att du inte behöver översegmentera. Om du däremot planerar en strategi för marketing automation för nästa år, överväg att öka segmenteringen.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.