Med marketing automation kan du skicka riktad kommunikation automatiskt. Du kan nå befintliga kunder och potentiella kunder tack vare deras digitala fotspår. Det är således inte så konstigt att allt fler företag vänder blickarna åt marketing automation. Fördelarna är många!
Marketing automation blir allt mer och mer känt bland marknadsförare. Med MA kan du värma dina kunder/leads till de är redo att ta nästa steg. För e-handlare handlar det om att få dem att genomföra ytterligare ett köp. I B2B handlar marketing automation ofta om att göra mottagaren redo för en säljare att ta över.
Nu när dessa fem fördelarna är kända känns det ganska givet att satsa på MA. Tiden för traditionella massutskick är över sedan länge. Se till att ditt företag inte missar potentiell försäljning och leads.
Föreställ dig att ditt företag säljer cyklar via en webbshop. Du vet att kunder som köpt en cykel brukar behöva komplettera sitt köp med reservslang, kedjeolja och en kedjetvätt ett par månader efter sitt köp. Ett e-mail skickas ut och kunden öppnar en produkt från utskicket och lägger det i varukorgen. Sen hände livet: och pastavattnet började koka över. Där försvann din möjlighet att stänga affären. Nix! Inte med marketing automation.
Två händelser har aktiverats nu:
Ett par dagar senare får kunden en notis från företaget med en uppmanande påminnelse. Budskapet i mailet är att påminna om att de glömt produkten i varukorgen och att de just nu kan få en rabatt om de slutför köpet. Erbjudandet är tidsbegränsat, så de klickar på länken i mailet och slutför köpet.
Det här en enkel och standardiserad rad av händelser och uppgifter i ett automatiserat flöde. Det finns nästan inga gränser för hur komplicerade automatiseringar du kan implementera. Om du kan registrera händelserna kan du även sätta upp ett automatiserat flöde.
När vi pratar med kunder ser de marketing automation som ett projekt. Med start och slutdatum. För vissa moment stämmer såklart detta men det är också väldigt viktigt att man utvärderar och testar sitt budskap och flöden över tid. Kanske behövs det två bearbetningssteg till innan sälj tar över? Kanske skickas påminnelsen om den glömda produkten i varukorgen ut alldeles för tätt inpå?
För e-post bör man även A/B-testa ämnesraden för att se vilken som konverterar bäst.
Det här var en kortare genomgång om vad marketing automation är och varför många företag använder det. Vill du diskutera hur ditt företag kan komma igång med marketing automation är ni varmt välkomna att kontakta oss via formuläret här nedanför.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.