Marketing automation

Marketing automation blir allt mer och mer känt bland marknadsförare. Med MA kan du värma dina kunder/leads till de är redo att ta nästa steg. För e-handlare handlar det om att få dem att genomföra ytterligare ett köp. I B2B handlar marketing automation ofta om att göra mottagaren redo för en säljare att ta över.

Fördelarna med marketing automation

  • Riktad kommunikation
  • Förbättrad kundupplevelse
  • Förbättrad kvalitet på dina leads
  • Fler leads
  • Tidsbesparande

Nu när dessa fem fördelarna är kända känns det ganska givet att satsa på MA. Tiden för traditionella massutskick är över sedan länge. Se till att ditt företag inte missar potentiell försäljning och leads.

Hur går marketing automation till?

Föreställ dig att ditt företag säljer cyklar via en webbshop. Du vet att kunder som köpt en cykel brukar behöva komplettera sitt köp med reservslang, kedjeolja och en kedjetvätt ett par månader efter sitt köp. Ett e-mail skickas ut och kunden öppnar en produkt från utskicket och lägger det i varukorgen. Sen hände livet: och pastavattnet började koka över. Där försvann din möjlighet att stänga affären. Nix! Inte med marketing automation.

Två händelser har aktiverats nu:

  • Kunden la cykeloljan i varukorgen
  • Kunden slutförde inte köpet

Ett par dagar senare får kunden en notis från företaget med en uppmanande påminnelse. Budskapet i mailet är att påminna om att de glömt produkten i varukorgen och att de just nu kan få en rabatt om de slutför köpet. Erbjudandet är tidsbegränsat, så de klickar på länken i mailet och slutför köpet.

Det här en enkel och standardiserad rad av händelser och uppgifter i ett automatiserat flöde. Det finns nästan inga gränser för hur komplicerade automatiseringar du kan implementera. Om du kan registrera händelserna kan du även sätta upp ett automatiserat flöde.

Ett marketing automation-projekt har inget slutdatum

När vi pratar med kunder ser de marketing automation som ett projekt. Med start och slutdatum. För vissa moment stämmer såklart detta men det är också väldigt viktigt att man utvärderar och testar sitt budskap och flöden över tid. Kanske behövs det två bearbetningssteg till innan sälj tar över? Kanske skickas påminnelsen om den glömda produkten i varukorgen ut alldeles för tätt inpå?
För e-post bör man även A/B-testa ämnesraden för att se vilken som konverterar bäst.

Det här var en kortare genomgång om vad marketing automation är och varför många företag använder det. Vill du diskutera hur ditt företag kan komma igång med marketing automation är ni varmt välkomna att kontakta oss via formuläret här nedanför.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Lyckat nyhetsbrev
Marketing Automation

Tips för ett lyckat nyhetsbrev

Trots lite dåligt rykte så går det faktiskt att göra innehållsmässigt givande nyhetsbrev som kan vara en tillgång, både för dig som företag och dina kunder. Låt oss ta en titt på några punkter att fundera över vad gäller nyhetsbrev.
Konverteringsoptimering - Digital Dominance
Marketing Automation

E-mailmarknadsföring och segmenteringslistor

För dig som arbetar med marketing automation har det blivit en given sanning att inte skicka samma budskap till alla på din utskickslista. Här ger vi våra tips om marketing automation och segmentering av listor!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.