20190516fb_lead
case-singel-02

Froda är ett av Sveriges snabbast växande företag inom digitala företagslån. Målet är att förenkla vardagen för småföretagare, både nystartade och väl etablerade, med företagslån baserade på smart kreditbedömning – och så lite krångel och administration som möjligt.

froda.se

Utmaning

Som helhetsbyrå med SEM-kunder inom vitt skilda branscher är utmaningar något vi ställs inför dagligen. Men, vi ska erkänna att fin tech-branschen är något utöver det vanliga: ordet ”företagslån” har toppat listan Sveriges dyraste sökord flera år i rad.

Under 2018 hade sökordet en genomsnittlig kostnad per klick på 626 kr. Att hela 65 av de 100 dyraste orden i Sverige innehåller ordet ”lån” i någon form säger något om hur konkurrensutsatt branschen är, så våra Google Ads-experter kavlade upp ärmarna.

Upplägg

Vårt uppdrag blev att optimera Frodas Google Ads konto för att driva så mycket relevant trafik som möjligt inom budgeten och skapa nya kunder till lägst kostnad. Inom Google Ads finns det tyvärr inte ett magiskt trick som gör hela jobbet (även om det skulle göra vårt arbete mycket lättare!) utan det är tusentals små saker och test på vägen.

Vi arbetar datadrivet enligt vår inarbetade metodik och egenutvecklade Google Ads algoritm. Vi kombinerar våra analytiska sidor med den konstform det är att anpassa annonsbudskap och landningssida. Vårt fokus är primärt på kostnad per konvertering, så också för Froda.

%

38 %

Fler konverteringar.

%

36 %

Billigare kostnad / konvertering.

%

478 %

Ansökningar från Google Ads. 

Resultat

Redan efter två månader hade vi – med samma annonsbudget – drivit 38% fler konverteringar och dessutom sänkt kostnaden per ansökan med 36%. Sedan vi inledde samarbetet med Froda har utmaningen inte blivit mindre, utan tvärtom. Efter ett och ett halvt år tillsammans är vi stolta över att ha femdubblat antalet ansökningar (+478 %) via Google Ads.

Att arbeta med den extrema konkurrensen som kommer med Sveriges dyraste sökord på Google ställer höga krav på att ständigt utvecklas. Det kräver  en bra algoritm, att anpassa sig och hitta nya lösningar.

Vi är idag även stolta över att ha utvecklat flera nya framgångsrika digitala kanaler för Frodas räkning. Som helhetsbyrå vet vi att resultat för kunden blir absolut bäst när vi kan kombinera och arbeta smart med olika digitala kanaler. Därför är vi glada att ha vårt framgångsrika samarbete idag inkluderar exempelvis YouTube, konverteringsoptimering, SEO, Facebook och sociala medier samt samarbeten med Google. Metodiken är densamma som för Google Ads – att hela tiden analysera, testa nya initiativ och optimera för maximalt resultat för kunden.

Vi på Digital Dominance är glada och stolta över arbetet och uppskattar att följa med på Frodas resa för att förenkla småföretagarnas vardag!

För oss är Google Ads är en viktig digital kanal där vi ville fortsätta växa på ett smart sätt. Vi har arbetat med Digital Dominance i tidigare projekt och ville se dem ta sig an utmaningen i den stenhårda konkurrens som råder kring företagslån

Fredrika Bennison – Marknadschef på Froda
Fredrika Bennison cirkel
Fredrika Bennison – Marknadschef på Froda
2
1

Relaterade kundcase

Hemsidan toppbild case
Tyréns
Annonsering (SEM)
Social media

Tyréns fick 127% fler jobbansökningar med hjälp av digital marknadsföring

Under 2023 behövde Tyréns hjälp att digitalisera och växa sin rekrytering genom digital marknadsföring. Antalet utannonserade tjänster var högt och behovet av att få in relevanta ansökningar stort.
Vagivitals produkter
Annonsering (SEM)
Digital strategi
Social media
Sökoptimering (SEO)

Vagivital ökade ROAS med 100% YoY från betalda kanaler

VagiVital arbetar med kvinnohälsa och tar fram produkter för intimvård - som är helt hormonfria.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.