LinkedIn är världens största yrkesnätverk med 300 miljoner medlemmar i fler än 200 länder och territorier runtom i världen. Fler än 1 miljon användare finns i Sverige.
LinkedIns uttalade uppdrag och mål är att koppla samman yrkespersoner från hela världen för att främja deras produktivitet och framgång. När du går med i LinkedIn får du tillgång till andra medlemmar, jobb, uppdateringar och insikt som kan hjälpa dig att lyckas i arbetslivet.
De flesta företag har idag en företagssida på LinkedIn. Till denna kan anställda associera sig genom att följa företagssidan och ange företaget som nuvarande arbetsplats. Genom att de anställda knyter sig till företaget så syns antalet anställda på företagssidan. Det gör att en utomstående som är intresserad av företaget kan se vilka dessa personer är och om hen har några första-, andra- eller tredjehandskontakter på företaget.
På företagssidan ska grundläggande information om företaget och tjänsterna finnas och kompletteras med löpande uppdateringar om företaget och/eller nyheter i branschen. Förutom denna information kan man lägga till olika typer av information:
LinkedIn går idag under begreppet sociala medier. Tillsammans med Twitter och Facebook är LinkedIn ett utmärkt sätt att mycket kostnadseffektivt nå ut med ny information om företaget. Strategin för detta definieras i en så kallad kommunikationsplan. Genom relevant och verksamhetsnära innehåll kan ni behålla intresset från era tidigare affärsrelationer. Ett sätt att arbeta med LinkedIn är genom så kallad content marketing.
För ett långvarigt och strategiskt arbete med företagets synlighet på internet ska innehållsmarknadsföringen alltid utgå från den egna hemsidan. Det vill säga: allt innehåll – content – som produceras ska i första hand publiceras på företagets hemsida. När innehåll har skapats och publicerats på hemsidan ska företagssidan på LinkedIn dela detta med en kommentar och länk till hemsidan där innehållet går att se och läsa.
Rätt genomfört kan man genom detta arbete etablera sig som en ”thought leader”, det vill säga en ledare inom industrin där man verkar.
För att skapa ett intresse för företaget och dess tjänster ska företaget i första hand dela information och innehåll som man själv har producerat. Genom offentliga uppdateringar från företagssidan på LinkedIn med en länk till den egna hemsidan bygger man upp en trovärdighet som en ”thought leader”. Dessa offentliga uppdateringar från företagssidan kan sedan delas av anställda i alla sociala medier. Det går bra att dela och sprida information från andra källor, om det är intressant och givande för kunder/potentiella kunder. Alla gillar en generös och öppen inställning till information.
Hemsidan är således alltid navet för vår metodik och LinkedIn utgör en viktig spridningskanal för informationen ni väljer att publicera på hemsidan. Rätt utfört leder detta till att sökmotorer som Google kommer sätta mer och mer tilltro till vad ni publicerar vilket i sin tur leder till att er organiska ranking på Google ökar för relevanta söktermer.
Här kommer enkla 7 tips som varje anställd bör implementera för att öka chanserna att själva synas med sin profil och företagets tjänster på rätt ställen (och oftare):
Genom att göra vissa inställningar (på profilnivå) för vilka aktiviteter på LinkedIn som ska delas, kan spridningen av den information som ska nås ut med öka. Det styrs här.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.