Instagram

Facebook - den stora spelaren

Som många av er säkert känner till äger Facebook även sociala plattformarna Instagram samt WhatsApp. Inga små spelare direkt, vi vet, och tillsammans är man stark osv.

Ett bra exempel på det sistnämnda är Facebooks planer på att integrera alla tre plattformarnas chattfunktionalitet. Detta kommer alltså innebära att du kan hålla igång samma chatt med samma person oavsett plattform. Vidare kommer det också att påverka annonsmöjligheter tvärs plattformar, där Facebook på sistone lagt mycket fokus på Messenger som annonsplattform.

Nå dina målgrupper på rätt plattform

Som företagare innebär det att du kan nå dina målgrupper direkt i chatten på även Instagram. Detta har sedan länge varit ett alternativ på Facebook, men olika målgrupper hänger på olika ställen så kanske passar detta bättre för er?

Som vi tog del av i rapporten ”Svenskarna och internet” så är kvinnor mest flitiga användare på Instagram. Även ålder skiljer sig något ifrån Facebook där Instagram är stark i åldern 12-35 år med 2 av 3 som använder appen dagligen. Dock såg Instagram störst ökning i åldern 36-45 år under 2019 – så de ”lite äldre” kommer!

Tips att ta med dig

Så – håll ögonen öppna efter denna nya funktion och var inte rädda för att testa nya placeringar av era annonser. Och glöm inte att tänka till, så att både budskap och val av plattform matchar din målgrupp.

Ett par snabba tips:

  • Annonserna kommer visa ett fåtal antal tecken så få fram budskapet i de första orden
  • Välj en bild som sticker ut!
  • Fundera kring när i kundresan din målgrupp är mogen för vad. Kanske är man inte så sugen på allmän information om din produkt mitt i diskussionerna med vännerna om fredagens AW? Eller kanske är man först redo att köpa något när man tidigare besökt er sida?

Lycka till! Hör gärna av er till oss om ni vill snacka mer om detta eller annan annonsering!

Nyfiken på Digital Dominace? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Kategorier

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

pexels-prateek-katyal-2694434
Sociala medier

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.
Linkedin profil tips
Sociala medier

Optimera din LinkedIn-profil för att synas på Google

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk med över 774 miljoner användare över hela världen. När du har skapat din profil på LinkedIn kanske du vill att den ska synas på Google?
regler tavling social media
Sociala medier

Guide: Regler för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2024

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier är ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Här nedan reder vi ut vad som gäller för att göra rätt och lyckas med tävlingar och utlottningar i social...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.