Det finns många regler att förhålla sig till när det kommer till att annonsera och posta via sociala medier.
Det finns många regler att förhålla sig till när det kommer till att annonsera och posta via sociala medier. Grundläggande är att du inte får:
Se till att gå igenom reglerna för ditt område och den kanal du planerar att posta/annonsera i noggrant för att slippa få dina annonser avvisade och skapa onödigt extrajobb för dig själv.
Nedan har vi samlat ett par viktiga punkter att se över vid utformning av text, bild och budskap när det kommer till Facebook, men som även sträcker sig över andra sociala medier i stort.
Tidigare fanns det en regel som handlade om att annonser med text som överskred 20% av bilden i annonsen blev straffad. Facebook har sedan hösten 2020 ändrat detta och straffar inte längre sådana annonser, men rekommenderar fortfarande att inte överskrida denna gräns. Detta då Facebook hävdar att dessa annonser fungerar bättre.
Om den produkt/service du erbjuder endast är tillgänglig för en åldersgrupp över till exempel 18 år, se till att exkludera minderåriga från dina annonser. Du vill se till att dina annonser når rätt person och heller inte främja påtryckningar för en grupp som inte har eller får ha tillgång till det du erbjuder.
Se till att det inte framgår som att du antar något om målgruppen, du får inte skriva till exempel ”Är du trött på din allergi?” eftersom det då verkar som att du antar att din målgrupp lider av allergi. Lyft i stället fördelarna med din produkt/tjänst och hur den skiljer sig från liknande produkter/tjänster. Låtsas aldrig som att du vet något om personen som läser annonsen, för det kan du omöjligt göra.
Tänk på att hålla annonsen fri från utpekande av attribut om en person eller grupp i samhället vare sig det handlar om ras, ålder, könsidentifiering, ursprung, religion eller tro, funktionshinder, kriminell bakgrund, sjukdomsbakgrund eller ekonomisk situation, för att nämna några områden.
Marknadsföring av produkter och tjänster måste utformas på ett sådant sätt att det framgår att det är just reklam för dessa. När det kommer till just skönhetsvård och hälsa, finns det flera aspekter att ha med i beräkningarna när man planerar för annonsering. Läs mer om vad som är tillåtet för just denna bransch här: Vad får man göra inom skönhetsvård på sociala medier.
Annonser får inte innehålla före- och efterbilder som innehåller oväntade eller osannolika resultat. Man får inte framlägga innehåll som främjar negativa självuppfattningar med målet att kunna promota hälsorelaterade produkter, dieter eller viktminskning. Målet ska aldrig handla om att få någon att må sämre kring sin egen självbild, målet bör fokusera runt att stärka individer och berätta om ditt erbjudande på ett inkluderande sätt.
Du får inte promota produkter eller aktiviteter som är illegala. Målgrupper för minderåriga får ej användas för att promota produkter, tjänster eller innehåll som är olämpligt, olagligt, osäkert, exploaterande, missvisande eller lägger press på åldersgruppen i fråga.
Illegala, receptbelagda eller rekreations- droger/mediciner får inte förekomma i annonser för försäljning eller information kring användande.
Att informera om behandling och publicera priser på en hemsida där man inte anger rabatter eller liknande är okej eftersom man anser att läsaren själv sökt upp informationen. Du får dock inte göra reklam för själva läkemedelsnamnet. Att locka till köp av receptbelagda läkemedel är inte tillåtet i sociala medier, oavsett hur man ämnar utforma denna reklam. Rabatter och erbjudanden av receptbelagda läkemedel är heller inte tillåtet på en hemsida.
Tips på vad du kan behöva ändra på om din annons blivit avvisad
När du skapar en annons, tänk igenom följande:
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.