Namnlös design (3)

1. Process: sätt en tydlig process från dag 1

Vilka ska vara involverade i projektets olika faser?

  • Framtagande av kravställning
  • (Budget)
  • Offerter
  • Möten/demonstrationer
  • Utvärdering av tjänster
  • Beslut
  • Implementation

Hur ser tidsramen ut? Från projektets inledande till att implementation är slutförd.

2. Integration: hemsida och övriga system

Vilka är era viktigaste digitala system? Har CRM-systemet inbyggt stöd för integration med samtliga av dessa?

Rekommendation:

Alla bolag har olika behov. För de flesta bolag idag finns grundläggande krav på ett CRM-system som integrerar väl med hemsidesplattform (CMS) samt emaillösning.

3. Kravställning: funktioner

Till vilka arbetsuppgifter planerar ni att använda CRM-systemet?

Exempel på vanliga funktioner: Bearbetning av leads/nya kunder, löpande hantering av kunddata, påminnelser och emailutskick.

Ingår era önskade funktioner eller kostar det extra att lägga till dem?

Rekommendation:

Var noga i er kravställning med att specificera vilka funktioner ni behöver, för att kunna jämföra offerter på ett rättvisande sätt. Många CRM-system arbetar med moduler och tillägg, där den slutgiltiga prislappen kan bli större än väntat om man inte är tydlig från början.

4. Anpassningsmöjligheter

Hur lätt är det att göra anpassningar utifrån era behov?

Kan ni göra detta själv? Om inte, vad kostar extern hjälp från leverantören eller externa konsulter?

Behöver ni utbilda befintlig personal eller anställa resurser för att hantera detta?

Rekommendation:

Välj en plattform som ni själva i största möjligaste mån kan hantera internt.

5. Användarvänlighet

Hur användarvänligt är CRM-systemet?

Vilka personer ska arbeta i CRM-systemet? Kan de göra detta med enkelhet?

Rekommendation:

Utöver demonstration, undersök möjlighet att starta ett gratiskonto under en begränsad tid så att ni kan prova på att arbeta i det.

Som alltid finns vi ett telefonsamtal eller ett mail bort för att stötta er om ni vill bolla tankar. Tveka inte att höra av er!

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Svenskarna och internet 2021
Digital Strategi
Sociala medier

Svenskarna och internet 2021 – vi sammanfattar

Idag är stora delar av det svenska samhället är digitaliserat men många känner sig otrygga och känner en oro för bedrägerier och trakasserier. Läs vår sammanfattning av Svenskarna och Internet 2021!
Marknadsföringstips
Digital Strategi

10 bästa digitala marknadsföringstipsen inför hösten 2021

Funderar du på hur en riktigt vass digital marknadsföring ser ut 2021? Då har du hamnat rätt! I den digitala världen har de hänt minst sagt mycket på senaste tiden så här kommer våra 10 bästa tips för att hänga med och sticka ut!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.