Guide: Regler för tävlingar och utlottningar på sociala medier 2020

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier är ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Som med så mycket annat i livet finns det dock regler att förhålla sig till. Här nedan reder vi ut vad som gäller för att göra rätt och lyckas med tävlingar och utlottningar i sociala medier!

En tävling innehåller ett moment av prestation som gör att tävlingsdeltagarna kan särskiljas från varandra (t.ex. en slogan eller motivering), medan ett lotteri avgörs av slumpen. Tidigare var det förbjudet för företag att anordna lotterier skapade i ett säljfrämjande syfte, medan tävlingar med prestationsmoment var tillåtna.

Sedan den nya svenska lotterilagen infördes 2019 blev det tillåtet för företag att anordna både tävlingar och rena lotterier med vinster i potten – så länge vinsten i sig inte är pengar. Samtidigt råder fortsatt en stor osäkerhet om vad det är som gäller – som kompliceras av att det inte bara är svenska staten som har åsikter om vad du får och inte får göra i dina tävlingar.

Kontakta oss

Vilka regler gäller för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2020?

Vi får ofta frågor om vilka regler som gäller för tävlingar i sociala medier. För en mindre företagare kan det vara knepigt att hålla koll på alla do’s and dont’s, inte minst då kanaler som Facebook och Instagram har sina egna regelverk som styr hur tävlingar får utformas. Strider du mot dessa riktlinjer kan det inte bara leda till sämre räckvidd och synlighet för din kampanj, det kan också leda till att din sida eller konto blir avstängt. Det finns alltså en rad saker att tänka på

1) Vinster får delas ut både genom slump och prestation
Det är upp till dig som tävlingsanordnare att bestämma om priset ska lottas ut eller delas ut baserat på deltagarnas prestation. Det finns dock ett viktigt undantag – pengar är inte  tillåtet att lottas ut.

2) Tävlingsvillkoren ska vara tydliga
För att förenkla deltagande – och undvika trista missförstånd – ska vara tydligt för tävlingsdeltagarna vad som gäller. En tips om du inte vill göra ett långt inlägg är att samla allt på din webbplats eller i Facebooks anteckningar som du sedan kan länka till i slutet av inlägget.

3) Våra skatteregler kvarstår
Är vinsten i tävlingen värd mer än 3% av årets aktuella prisbasbelopp behöver vinnaren betala vinstskatt. Prisbasbeloppet, ett belopp som justeras årligen för att spegla inflationen vid beräknande av förmåner och avgifter, ligger 2020 på 47 300 kr. 3% av prisbasbeloppet blir alltså 1 419 kr.

4) Informera om vinstskatten
Du har nog vid det här laget insett att mycket i lotterilagen handlar om transparens. Om eventuell vinstskatt föreligger måste företaget informera om detta, så lägg till det i tävlingsvillkoren. Därefter ska en särskild blankett skickas in till Skatteverket där vinnarens personnummer och vinstens värde specificeras.

5) Undvik greppet ”tagga din vän” för att skapa engagemang
Tävlingar där personer taggas är något som inte gillas av Facebook, då de inte tillåter att tävlingarna hamnar på andra personers tidslinjer. Något som tyvärr syns ganska ofta, men alltså kan leda till problem med Facebook.

6) Läs alltid de aktuell reglerna för respektive plattform
Ta ett par minuter när du skapar din tävling och läs igenom de senaste uppdaterade tävlingsvillkoren för den/de plattformar du vill köra din tävling på. Vi lovar, du kommer tacka dig själv för den investeringen!

5 tips för en lyckad tävling i sociala medier 2020

Att följa svenska statens och plattformarnas regelverk är en viktig del av att sätta upp en tävling. Men du vill ju så klart också få en fantastisk spridning! För att maximera utdelningen och engagemanget finns det många tips och saker att tänka på. Här delar vi med oss av ett par tips!

1) Utforma tävlingen så att den passar din profil
Visst, det kan vara lockande att slentrianmässigt köra en “gilla-och-dela”-tävling. Men belöningen blir ofta mycket större om du tar tid att tänka matcha tävlingens innehåll, prestationsmoment och självklart priset med ditt varumärke. Det känns både mer relevant för besökarna och stärker ditt varumärke.

2) Gör det lätt för folk att tävla
Ju lägre tröskel för att delta i tävlingen, desto fler kommer vilja delta. Undvik alltså omständliga tävlingsmoment – om du inte har ett riktigt grymt pris i potten. Se nästa punkt!

3) Matcha prisets värde med prestationen (snåla inte!)
Prisets värde bör överensstämma med tävlingens krav på prestation – lägre prestation funkar med ett lägre värde på priset och större prestation bör premieras med ett större värde på priset. Om det är ett riktigt kanonpris med värde över 3% av prisbasbeloppet, glöm inte detaljen med att specificera att vinstskatten betalas av vinnaren.

4) Var tydlig med hur tävlingen går till
För att undvika oklarheter är det bra med tydliga instruktioner. Instruktioner i punktform är bra!

5) Var vaksam på om någon försöker kapa din tävling
Om du gör en tävling på exempelvis Facebook där deltagarna kommenterar i kommentarsfältet vill vi höja ett varningens finger för ett fenomen som dykt upp senaste tiden. I synnerhet på Facebook förekommer det att oärliga personer skapar fejkade Facebooksidor med nära identiskt namn samt bild som sidan som anordnat tävlingen, för att via exempelvis Messenger kontakta personer som deltar i tävlingen. De skriver att personen har gått vidare och skickar en länk där personerna ska registrera sig för att gå vidare i tävlingen, ofta på en extern sida med suspekt innehåll. Eftersom de ofta är duktiga på att kopiera sidan är det tyvärr ofta framgångsrikt.

Ovan är svårt att skydda sig mot om du gör en publik tävling, men vi brukar tipsa våra kunder om att vara mycket tydliga i tävlingsinstruktionerna om hur steg 2 i tävlingen kommer att gå till och hur vinnaren ska kontaktas.

Sådär, nu är det bara att sätta upp en tävling och köra! Har du några frågor eller vill ha hjälp med att sätta upp kampanjer som passar just ditt företag – hör av dig så hjälper vi gärna till. 🙂

Kontakta oss