Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.

(mer…)

Digital Dominance – Finalists in Digiday Awards 2021

Hurra! Digital Dominance nominerades som enda nordiska byrå till ”Agency of the year” i 2019 års Digiday Marketing and Advertising Awards Europe – och i december gick galan av stapeln i London.

(mer…)

Svenskarna och Internet 2021 – Vi sammanfattar

Olika personer med mobil svenskarna och internet 2021

Idag är stora delar av det svenska samhället är digitaliserat men många känner sig otrygga och känner en oro för bedrägerier och trakasserier. Inte enbart de äldsta i vårt samhälle upplever att de behöver hjälp när det kommer till användandet av digitala samhällstjänster, så som vården, Skatteverket eller biblioteket. Detta är bara ett fåtal insikter från den senaste rapporten från Internetstiftelsen, och vi har sammanfattningen här:

  • 9 av 10 svenskar använder internet dagligen
  • 1 av 5 använder inte digitala samhällstjänster på grund av att man saknar förtroende
  • Var femte som är i en relation träffade sin partner på nätet
  • 2,2 dagar hemifrån, det är snittet för antal dagar man som heltidsarbetande som arbetat hemifrån under året fortsatt önskar framöver
  • För ungdomar som deltagit i lektioner på distans under det senaste året ser vi att de flesta föredrar fysiska lektioner och föräldrarna till eleverna håller med
  • Många, särskilt äldre, riskerar inte bara ett utanförskap av att inte förstå digitala begrepp men riskerar även att bli mer utsatta när det kommer till livet på nätet. Fler äldre känner även större oro inför detta, dock är det de yngre som känner mindre oro som råkar ut för fler bedrägerier
  • Föräldrar sätter upp olika regler för sina barn, beroende på om de är flickor eller pojkar. Pojkar har fler regler hemma vad gäller skärmtid och vilka spel de tillåts spela, medan för flickor handlar fler regler hemma kring vilka de har kontakt med över nätet. Frågar man barnen själva så säger fler barn i lågstadiet att deras föräldrar vet vad de gör och vilka de pratar med på nätet, men från mellanstadiet och uppåt vet inte föräldrarna om alla som barnen faktiskt har kontakt med
  • Det finns anledning att tro att den sociala kanal/medium man vuxit upp med och använt mest för att hålla kontakt med sitt nätverk fortsätter vara ens primära kanal även i högre ålder. Man växer med sin kanal och kontakten fortsätter mellan vänner som stannar där.

Det uppkopplade hemmet

  • 1/5 pensionärer använder inte internet över huvudtaget
  • Den digitala enhet som används mest är mobilen
  • 9/10 använder internet dagligen
  • Av de som inte använder internet sällan svarar 1/5 att de känner sig otrygga
  • ¼ anser att skärmtid får en att känna sig mer social

Digitala samhällstjänster

  • 9/10 använder samhällets e-tjänster
  • Under 50% av 20-/30-talister använder inte samhällets e-tjänster
  • Många 40-talister har inte kommit igång med att använda digitala samhällstjänster
  • 7/10 av de äldsta kan inte resa med en digital biljett i mobilen obehindrat. Även många 40-talister
  • 1/5 känner osäkerhet för att använda digitala tjänster

Digital integritet och digital källkritik

  • Majoritet orolig för sin integritet på nätet – 9/10 känner någon form av oro
  • Mer oroliga för utländska myndigheter än vår egen – 23% känner mycket stor oro
  • 2/5 av de äldsta har aldrig hört talas om digital källkritik
  • 1/3 känner stor oro för ”deepfake” på nätet (svårt att se skillnad på vad som faktiskt är sant)
  • ¼ internetanvändare kan inte själva ändra sina cookie-inställningar 

Näthat och nätbrott

  • 4/10 har blivit utsatta för bedrägeriförsök på nätet
  • 35% får bluffmail
  • 11% har fått falsk kundsupport/helpdesk
  • Mer än var 10:e känner stor oro för att bli utsatt för näthat, fler kvinnor än män
  • Mer än 1/10 av högstadieelever har fått stötande bilder från okända
  • 35% av tjejer 12-19 år har råkat ut för oönskade kontaktförsök på nätet
  • Verklig utsatthet – större oro bland äldre men mindre utsatthet och tvärtom hos de yngre

svenskarna och internet diagram om näthat

E-handel och digitala betalningslösningar

  • 9/10 e-handlar
  • 50% av de som betalar på nätet känner sig otrygga
  • Bank-ID, Swish och Klarna – vår infrastruktur för betalningar. Mobilt bank-id störst.
  • Många behöver hjälp med bank-id. 20-30 talisterna behöver hjälp, även 40 och 50 talisterna behöver hjälp.
  • De flesta har inte använt sig av live shopping eller social shopping
  • Endast 3% har handlat med kryptovaluta

Digitala kommunikationstjänster och sociala medier

  • Chattar: här är sms fortfarande störst. 76%. Facebook messenger 65%. Instagram 36%.
  • Prata via chatt eller IRL, 12-15 åringar har lika lätt för att prata via chatt som IRL
  • Nästan hälften av alla som chattar har chattat med folk de aldrig träffat
  • YouTube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest det senaste året. Facebook används varje dag säger 54%, 46% säger Instagram
  • Yngre ungdomar använder mest Tiktok och äldre ungdomar Snapchat. Kan det bli så att varje generation tar med sig sitt val av chatt upp i åldrarna
  • Yngre använder YouTube främst för nöje och de äldre för musik
  • 4/10 Tiktok-användare har postat en egen video det senaste året. På Tiktok är man väldigt involverad själv i innehållet som finns tillgängligt
  • Houseparty läggs ner av Epic

Medietjänster och nyhetskonsumtion

  • Fler svenskar tittar på digital tv än traditionell, 77% vs 68%
  • 90-talisterna lyssnar mest på poddar 91%
  • 67% 60-talisterna läser digitala dagstidningar men här är skillnaderna inte så stora mellan åldersgrupperna
  • Äldre generationen betalar för papperstidning i större utsträckning
  • Yngsta konsumerar nyheter via sociala medier, YouTube och Tiktok

svenskarna och internet 2021 medier och nyheter statistik diagram

Digitala kulturevenemang, sociala event och träning/Nätdejting

  • Var femte som är i en relation idag träffade sin partner via nätet. 37% av 90 talisterna
  • Kvinnor mer digitalt sociala än män senaste året. Dryckesprovning på nätet är fler män än kvinnor som deltagit i
  • Heltidsarbetande som arbetat hemma vill fortsätta arbeta hemma i snitt 2,2 dagar/veckan. Har man arbetat hemma 5 dagar i veckan så vill man fortsätta jobba hemifrån ca 3 dagar per vecka
  • Helt digitala möten och konferenser fungerar bättre än hybrider. 26% säger att det fungerar dåligt med hybrider
  • Mer än var 5e har haft dagliga videosamtal det senaste året. Väldigt många har börjat videochattat under pandemin
  • Nära 3 av 10 har tränat fysiskt med hjälp av digitala träningspass senaste året
  • Fem gånger fler män än kvinnor positiva till laglig porr på nätet. Yngre är övervägande positiva till laglig pornografi på nätet

Gambling, nöjesspel och streamers/Föräldrar och barn på nätet

  • 6 av 10 födda på 2000 talet har tittat på andra som spelar spel på nätet
  • Även bland 80 talisterna där är det 36% som tittat på andra som spelar spel
  • 10-talisterna och 00-talisterna är vana vida att köpa virtuella saker i spel
  • 7 av 10 skolbarn följer streamers, influencers och Youtubers på nätet
  • Therese Lindgren är störst bland de som barnen följer. Ijustwanttobecool
  • Föräldrar känner sig inte insatta i barnens kommunikation på nätet. Barn i lågstadiet säger att föräldrarna vet vilka de pratar med. From mellanstadiet har barnen kontakter som föräldrarna inte har koll på.
  • Föräldrar sätter regler för pojkar vilka spel de får spela, och regler för flickor för vilka de pratar med.

Sammanfattningsvis

I och med att de flesta av oss använder internet dagligen och att vi blir mer och mer digitaliserade, får vi inte glömma att faktiskt inte alla i dagsläget inte är online. Många äldre känner ett visst digitalt utanförskap, inte bara i att inte hänga med i nya begrepp och betydelser, men även i faktiskt funktionalitet. Fler och fler samhällstjänster bygger på ett engagemang på nätet och här är det inte alla som vare sig känner sig bekväma eller trygga.

Oron kring just otrygghet, bedrägerier, näthat och hot är något som de flesta av oss antingen upplevt eller är oroliga för. Vi behöver se fler exempel på tjänster som fungerar bra från början, där tester utförts i större utsträckning än det görs idag. Vi behöver välbeskrivande guider, som passar alla, där man inte tar för givet att användaren har några förkunskaper. Vi bör sträva efter att vårt beteende online blir mer transparent, att man måste stå för det man säger och gör utan att kunna gömma sig bakom fake profiler eller stulna identiteter.

Ett större användande och närvaro på internet medför även större möjligheter vad gäller e-handel, sociala evenemang som sträcker sig över geografiska gränser, möjligheter att träffa den rätta eller kunna utbyta kunskaper kring ja, vad som helst. Det finns alla möjligheter till att kunna utbilda sig och lära nytt, här måste vi dock verka för att vara inkluderande och arbeta på tillgängligheten oavsett språk, funktionsvariationer, ålder eller tidigare kunskaper.

Allting går såklart inte att anpassa för alla utan måste fokuseras till målgrupp men det vi kan göra är att behandla varandra med respekt och skapa ett samhälle online där vi trivs, mår bra och kan känna oss trygga.

Läs den fulla rapporten här på Internetstiftelsens hemsida

10 bästa digitala marknadsföringstipsen inför hösten 2021

Funderar du på hur en riktigt vass digital marknadsföring ser ut 2021? Då har du hamnat rätt! I den digitala världen har de hänt minst sagt mycket på senaste tiden så här kommer våra 10 bästa tips för att hänga med och sticka ut!

1.      Skapa en maillista och låt den växa

Ett av de mest kostnadseffektiva och bäst konverterande sätten att syssla med digital marknadsföring på är genom nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Steg ett är att börja bygga maillistan och om du redan gör det så fortsätt! I och med uppdateringar som iOS14, se vår artikel här, så kommer nämligen viss effektivitet i tex. retargeting minska på sociala medier; då behöver vi enkelt kunna nå våra kunder som är närmast köp i säljtratten, också känt som ”funnel marketing”.

2.      Content, content, content

Contentplan, rätt tonalitet, svara på din användarens frågor och rätt budskap i rätt tid. Finns mycket som ryms här egentligen! Absolut viktigast är att du hittar din röda tråd/dina budskap och gör en plan för vad som ska publiceras och när (contenplanen). Tänk gärna på intressant innehåll på hemsidan som kan postat på sociala medier för att driva dit trafik. 

3.      Video = viktigt! 

En trend som vuxit och fortsätter växa, inte minst med pandemin, är videoklipp på sociala medier. Användare behöver idag inga stora produktioner för miljonbelopp utan satsa snarare på korta, engagerande filmsnuttar som känns äkta. En mobilkamera kan räcka långt!

4.      Glöm inte SEO:n

Sökmotoroptimering är inget för snabba cash men det är definitivt något för långsiktighet och billiga konverteringar på sikt. Har ni inte börjat jobba med detta redan så låt 2021 bli året ni satsar även på SEO:n. Utöver relevant innehåll på hemsidan så förbättrar det även er övriga Google annonsering = billigare Google Ads med relevanta landningssidor! Kör bara kör!

5.      Engagera!

Skapa innehåll som engagerar men skapa också interaktiva funktioner som får besökaren att stanna länge! Vi pratar quiz, omröstningar, spel etc. Inte bara är det kul, det gillas också starkt av Google då dessa besökare stannar längre på hemsidan vilket innebär bättre ranking organiskt. Precis, det där SEO igen. 

6.      Konvertera mera!

I slutändan är det en konvertering som får er business att snurra inte mängden trafik. Självklart är det viktigt att flödet av besökare funkar och självklart krävs ofta mer än ett besök innan man gör sitt köp, anmälan eller vad som räknas som en konvertering för just er. När vi ändå är inne på ämnet ska det tilläggas att jobba med konverteringar på flera nivåer, inte bara som e-handlare, är att rekommendera. Laddat ner undersökning, mejlat kundtjänst eller signat upp sig på mejllistan för att nämna några.

7.      Analys och beslut – i den ordningen

Att ta beslut och göra är inte så svårt men att ta rätt beslut är betydligt svårare. Man kan sällan veta vad som är rätt genom fingret-i-luften-strategin utan behöver backa upp sina beslut med data. Med andra ord – rota i Google Analytics! Hur beter sig besökarna? Hur har tidigare kampanjer presterat? Vad har gått bra som vi ska göra mer av och vad kan vi skrota? Något vi alltid pratar gott om är UTM-taggning på kampanjerna. Man kan säga att det är den där ryggsäcken med information som varje besökare tar med sig och lämnar av i Google Analytics – målgrupp, källa, kreativ. Du bestämmer nivån, men ju mer detaljer är oftast bättre.

8.      Lär känna din målgrupp på riktigt

Genom att känna dina kunder och dess beteende kommer det bli lättare för dig att förstå hur du ska prata med dem och när du ska prata med dem. Skapa gärna så kallade ”Personas” för att lättare föreställa dig exakt vem kunden är. Det kan vara en eller flera, det beror på hur bred produktmixen, erbjudandet är. I och med pandemin har dels fler målgrupper hittat till nätet och befintliga har säkerligen ändrat sina vanor. Dags att damma av tidigare analyser och lär känna dina kunder här och nu!

9.      Förstå hela kundresan

Vi har touchat på denna flera gånger redan men den förtjänar en egen punkt också. Att förstå hur kundresan ser ut och vilken information kunden vill ha i de olika stegen är mycket viktigt. Det är en mognadsprocess skulle man kunna säga. Från att inte känna till företaget alls, bekanta sig med det på hemsidan, nås av annonser som vill att man signar upp på mejllista till att i nästa steg få ett mejl och vara redo att göra ett köp. Detta var bara ett exempel och touchpointsen kan vara och är olika. Men att förstå hur kanalerna som Social, SEM och Email samspelar är viktigt för rätt budskap, på rätt plats, i rätt tid. Ni har hört det förr! 

10.  Mind the details

En mindre punkt men ack så viktig är de små detaljerna som ibland missas i ett högt producerande tempo. Genom att ha ett extra öga för detaljerna, så som att lägga till ”meta descriptions” på alla sidor för hemsidan, så har man mycket att vinna i den organiska sökkampen om klicken. 

Detta var några spaningar som vi tycker är superviktiga i den digitala djungeln 2021. Vill ni snacka mer om digital marknadsföring – tveka inte på att höra av er till oss!

Annonsera i sociala medier – vad är tillåtet?

Det finns många regler att förhålla sig till när det kommer till att annonsera och posta via sociala medier. Grundläggande är att du inte får:

  • promota produkter eller aktiviteter som är illegala eller främjar eller påvisar grov våldsamhet
  • målgrupper för minderåriga får ej användas för att promota produkter, tjänster eller innehåll som är olämpligt, olagligt, osäkert, exploaterande, missvisande eller lägger press på åldersgruppen i fråga
  • annonser får inte främja eller lyfta vapenindustrin vare sig det handlar om försäljning eller information kring användande
  • annonser får inte innehålla nakenhet, sexuellt utmanande eller provokativt innehåll

Se till att gå igenom reglerna för ditt område och den kanal du planerar att posta/annonsera i noggrant för att slippa få dina annonser avvisade och skapa onödigt extrajobb för dig själv.

Nedan har vi samlat ett par viktiga punkter att se över vid utformning av text, bild och budskap när det kommer till Facebook, men som även sträcker sig över andra sociala medier i stort.

Mindre än 20% text i bild

Tidigare fanns det en regel som handlade om att annonser med text som överskred 20% av bilden i annonsen blev straffad. Facebook har sedan hösten 2020 ändrat detta och straffar inte längre sådana annonser, men rekommenderar fortfarande att inte överskrida denna gräns. Detta då Facebook hävdar att dessa annonser fungerar bättre.

Målgrupp och antaganden

Om den produkt/service du erbjuder endast är tillgänglig för en åldersgrupp över till exempel 18 år, se till att exkludera minderåriga från dina annonser. Du vill se till att dina annonser når rätt person och heller inte främja påtryckningar för en grupp som inte har eller får ha tillgång till det du erbjuder.

Se till att det inte framgår som att du antar något om målgruppen, du får inte skriva till exempel ”Är du trött på din allergi?” eftersom det då verkar som att du antar att din målgrupp lider av allergi. Lyft i stället fördelarna med din produkt/tjänst och hur den skiljer sig från liknande produkter/tjänster. Låtsas aldrig som att du vet något om personen som läser annonsen, för det kan du omöjligt göra.

Personliga attribut

Tänk på att hålla annonsen fri från utpekande av attribut om en person eller grupp i samhället vare sig det handlar om ras, ålder, könsidentifiering, ursprung, religion eller tro, funktionshinder, kriminell bakgrund, sjukdomsbakgrund eller ekonomisk situation, för att nämna några områden.

Vad är tillåtet att göra på sociala medier inom skönhetsvård

Marknadsföring av produkter och tjänster måste utformas på ett sådant sätt att det framgår att det är just reklam för dessa. När det kommer till just skönhetsvård och hälsa, finns det flera aspekter att ha med i beräkningarna när man planerar för annonsering. Läs mer om vad som är tillåtet för just denna bransch här: Vad får man göra inom skönhetsvård på sociala medier

Osannolika resultat och främjande av negativa tankar

Annonser får inte innehålla före- och efterbilder som innehåller oväntade eller osannolika resultat. Man får inte framlägga innehåll som främjar negativa självuppfattningar med målet att kunna promota hälsorelaterade produkter, dieter eller viktminskning. Målet ska aldrig handla om att få någon att må sämre kring sin egen självbild, målet bör fokusera runt att stärka individer och berätta om ditt erbjudande på ett inkluderande sätt.

Olagliga produkter och receptbelagda mediciner

Du får inte promota produkter eller aktiviteter som är illegala. Målgrupper för minderåriga får ej användas för att promota produkter, tjänster eller innehåll som är olämpligt, olagligt, osäkert, exploaterande, missvisande eller lägger press på åldersgruppen i fråga.

Illegala, receptbelagda eller rekreations- droger/mediciner får inte förekomma i annonser för försäljning eller information kring användande.

Vad säger läkemedelslagen om marknadsföring av receptbelagda läkemedel?

Att informera om behandling och publicera priser på en hemsida där man inte anger rabatter eller liknande är okej eftersom man anser att läsaren själv sökt upp informationen. Du får dock inte göra reklam för själva läkemedelsnamnet. Att locka till köp av receptbelagda läkemedel är inte tillåtet i sociala medier, oavsett hur man ämnar utforma denna reklam. Rabatter och erbjudanden av receptbelagda läkemedel är heller inte tillåtet på en hemsida.

Vad gör man om annonsen blir avvisad?

  1. Ta reda på anledningen till att annonsen blev avvisad. Du hittar informationen under Account Quality. Tips! Slå igång notifieringar så missar du inte om detta skulle inträffa! Denna information hittar du under sektionen Business info i payment settings i Ads Manager.
  2. Skapa antingen en ny annons som följer reglerna, eller begär en omvärdering av din annons om du misstänker att annonsen blivit avvisad av misstag. Du kan bara skicka tillbaka din annons för omvärdering en gång.

Tips på vad du kan behöva ändra på om din annons blivit avvisad

  • Bilden/videon
  • Texten
  • Landningssidan eller målet för din annons

Sammanfattningsvis

När du skapar en annons, tänk igenom följande:

  • Vem pratar jag med? Målgruppen är inte bara viktig för att få fram rätt budskap till rätt person, men kommer även med ansvar när det gäller yngre målgrupper.
  • Är det jag säger sant? Du får inte marknadsföra produkter eller tjänster som inte finns eller fungerar, det du säger ska stämma och du får inte vrida på sanningen eller försköna verkligheten.
  • Håller sig det jag säger till etiska och moraliska regler? Du får inte pressa någon eller få någon att känna sig dålig eller mindre värd. Den mentala hälsan är lika viktig som den fysiska och du får inte bidra till vare sig fysisk eller mental ohälsa. Du får heller inte utnyttja pågående kriser för att främja vare sig varumärke eller produkter.
  • Hur ser min annons ut? Håller du dig till 20% text-regeln? Är grammatik och ordval korrekt och lämpligt? Passar bilden till det jag vill berätta och är den anpassad efter målgruppen?

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och LinkedIn Campaign Manager!