Hurra! Digital Dominance nominerades som enda nordiska byrå till ”Agency of the year” i 2019 års Digiday Marketing and Advertising Awards Europe – och i december gick galan av stapeln i London.
Idag är stora delar av det svenska samhället är digitaliserat men många känner sig otrygga och känner en oro för bedrägerier och trakasserier. Inte enbart de äldsta i vårt samhälle upplever att de behöver hjälp när det kommer till användandet av digitala samhällstjänster, så som vården, Skatteverket eller biblioteket. Detta är bara ett fåtal insikter från den senaste rapporten från Internetstiftelsen, och vi har sammanfattningen här:
9 av 10 svenskar använder internet dagligen
1 av 5 använder inte digitala samhällstjänster på grund av att man saknar förtroende
Var femte som är i en relation träffade sin partner på nätet
2,2 dagar hemifrån, det är snittet för antal dagar man som heltidsarbetande som arbetat hemifrån under året fortsatt önskar framöver
För ungdomar som deltagit i lektioner på distans under det senaste året ser vi att de flesta föredrar fysiska lektioner och föräldrarna till eleverna håller med
Många, särskilt äldre, riskerar inte bara ett utanförskap av att inte förstå digitala begrepp men riskerar även att bli mer utsatta när det kommer till livet på nätet. Fler äldre känner även större oro inför detta, dock är det de yngre som känner mindre oro som råkar ut för fler bedrägerier
Föräldrar sätter upp olika regler för sina barn, beroende på om de är flickor eller pojkar. Pojkar har fler regler hemma vad gäller skärmtid och vilka spel de tillåts spela, medan för flickor handlar fler regler hemma kring vilka de har kontakt med över nätet. Frågar man barnen själva så säger fler barn i lågstadiet att deras föräldrar vet vad de gör och vilka de pratar med på nätet, men från mellanstadiet och uppåt vet inte föräldrarna om alla som barnen faktiskt har kontakt med
Det finns anledning att tro att den sociala kanal/medium man vuxit upp med och använt mest för att hålla kontakt med sitt nätverk fortsätter vara ens primära kanal även i högre ålder. Man växer med sin kanal och kontakten fortsätter mellan vänner som stannar där.
Det uppkopplade hemmet
1/5 pensionärer använder inte internet över huvudtaget
Den digitala enhet som används mest är mobilen
9/10 använder internet dagligen
Av de som inte använder internet sällan svarar 1/5 att de känner sig otrygga
¼ anser att skärmtid får en att känna sig mer social
Digitala samhällstjänster
9/10 använder samhällets e-tjänster
Under 50% av 20-/30-talister använder inte samhällets e-tjänster
Många 40-talister har inte kommit igång med att använda digitala samhällstjänster
7/10 av de äldsta kan inte resa med en digital biljett i mobilen obehindrat. Även många 40-talister
1/5 känner osäkerhet för att använda digitala tjänster
Digital integritet och digital källkritik
Majoritet orolig för sin integritet på nätet – 9/10 känner någon form av oro
Mer oroliga för utländska myndigheter än vår egen – 23% känner mycket stor oro
2/5 av de äldsta har aldrig hört talas om digital källkritik
1/3 känner stor oro för ”deepfake” på nätet (svårt att se skillnad på vad som faktiskt är sant)
¼ internetanvändare kan inte själva ändra sina cookie-inställningar
Näthat och nätbrott
4/10 har blivit utsatta för bedrägeriförsök på nätet
35% får bluffmail
11% har fått falsk kundsupport/helpdesk
Mer än var 10:e känner stor oro för att bli utsatt för näthat, fler kvinnor än män
Mer än 1/10 av högstadieelever har fått stötande bilder från okända
35% av tjejer 12-19 år har råkat ut för oönskade kontaktförsök på nätet
Verklig utsatthet – större oro bland äldre men mindre utsatthet och tvärtom hos de yngre
E-handel och digitala betalningslösningar
9/10 e-handlar
50% av de som betalar på nätet känner sig otrygga
Bank-ID, Swish och Klarna – vår infrastruktur för betalningar. Mobilt bank-id störst.
Många behöver hjälp med bank-id. 20-30 talisterna behöver hjälp, även 40 och 50 talisterna behöver hjälp.
De flesta har inte använt sig av live shopping eller social shopping
Endast 3% har handlat med kryptovaluta
Digitala kommunikationstjänster och sociala medier
Chattar: här är sms fortfarande störst. 76%. Facebook messenger 65%. Instagram 36%.
Prata via chatt eller IRL, 12-15 åringar har lika lätt för att prata via chatt som IRL
Nästan hälften av alla som chattar har chattat med folk de aldrig träffat
YouTube, Facebook och Instagram är de tre sociala medier som använts mest det senaste året. Facebook används varje dag säger 54%, 46% säger Instagram
Yngre ungdomar använder mest Tiktok och äldre ungdomar Snapchat. Kan det bli så att varje generation tar med sig sitt val av chatt upp i åldrarna
Yngre använder YouTube främst för nöje och de äldre för musik
4/10 Tiktok-användare har postat en egen video det senaste året. På Tiktok är man väldigt involverad själv i innehållet som finns tillgängligt
Houseparty läggs ner av Epic
Medietjänster och nyhetskonsumtion
Fler svenskar tittar på digital tv än traditionell, 77% vs 68%
90-talisterna lyssnar mest på poddar 91%
67% 60-talisterna läser digitala dagstidningar men här är skillnaderna inte så stora mellan åldersgrupperna
Äldre generationen betalar för papperstidning i större utsträckning
Yngsta konsumerar nyheter via sociala medier, YouTube och Tiktok
Digitala kulturevenemang, sociala event och träning/Nätdejting
Var femte som är i en relation idag träffade sin partner via nätet. 37% av 90 talisterna
Kvinnor mer digitalt sociala än män senaste året. Dryckesprovning på nätet är fler män än kvinnor som deltagit i
Heltidsarbetande som arbetat hemma vill fortsätta arbeta hemma i snitt 2,2 dagar/veckan. Har man arbetat hemma 5 dagar i veckan så vill man fortsätta jobba hemifrån ca 3 dagar per vecka
Helt digitala möten och konferenser fungerar bättre än hybrider. 26% säger att det fungerar dåligt med hybrider
Mer än var 5e har haft dagliga videosamtal det senaste året. Väldigt många har börjat videochattat under pandemin
Nära 3 av 10 har tränat fysiskt med hjälp av digitala träningspass senaste året
Fem gånger fler män än kvinnor positiva till laglig porr på nätet. Yngre är övervägande positiva till laglig pornografi på nätet
Gambling, nöjesspel och streamers/Föräldrar och barn på nätet
6 av 10 födda på 2000 talet har tittat på andra som spelar spel på nätet
Även bland 80 talisterna där är det 36% som tittat på andra som spelar spel
10-talisterna och 00-talisterna är vana vida att köpa virtuella saker i spel
7 av 10 skolbarn följer streamers, influencers och Youtubers på nätet
Therese Lindgren är störst bland de som barnen följer. Ijustwanttobecool
Föräldrar känner sig inte insatta i barnens kommunikation på nätet. Barn i lågstadiet säger att föräldrarna vet vilka de pratar med. From mellanstadiet har barnen kontakter som föräldrarna inte har koll på.
Föräldrar sätter regler för pojkar vilka spel de får spela, och regler för flickor för vilka de pratar med.
Sammanfattningsvis
I och med att de flesta av oss använder internet dagligen och att vi blir mer och mer digitaliserade, får vi inte glömma att faktiskt inte alla i dagsläget inte är online. Många äldre känner ett visst digitalt utanförskap, inte bara i att inte hänga med i nya begrepp och betydelser, men även i faktiskt funktionalitet. Fler och fler samhällstjänster bygger på ett engagemang på nätet och här är det inte alla som vare sig känner sig bekväma eller trygga.
Oron kring just otrygghet, bedrägerier, näthat och hot är något som de flesta av oss antingen upplevt eller är oroliga för. Vi behöver se fler exempel på tjänster som fungerar bra från början, där tester utförts i större utsträckning än det görs idag. Vi behöver välbeskrivande guider, som passar alla, där man inte tar för givet att användaren har några förkunskaper. Vi bör sträva efter att vårt beteende online blir mer transparent, att man måste stå för det man säger och gör utan att kunna gömma sig bakom fake profiler eller stulna identiteter.
Ett större användande och närvaro på internet medför även större möjligheter vad gäller e-handel, sociala evenemang som sträcker sig över geografiska gränser, möjligheter att träffa den rätta eller kunna utbyta kunskaper kring ja, vad som helst. Det finns alla möjligheter till att kunna utbilda sig och lära nytt, här måste vi dock verka för att vara inkluderande och arbeta på tillgängligheten oavsett språk, funktionsvariationer, ålder eller tidigare kunskaper.
Allting går såklart inte att anpassa för alla utan måste fokuseras till målgrupp men det vi kan göra är att behandla varandra med respekt och skapa ett samhälle online där vi trivs, mår bra och kan känna oss trygga.
Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och LinkedIn Campaign Manager!
Nu är äntligen 2020 års version av Svenskarna och internet släppt, rapporten som årligen tittar närmare på hur vi svenskar använder internet och sociala medier. Vi på Digital Dominance har läst igenom rapporten och sammanfattar de enligt oss viktigaste insikterna ur ett digitalt marknadsföringsperspektiv!
Covid-19 har haft en stor påverkan på vårt digitala beteende – och kommer påverka oss framåt. Nu kan du se vår föreläsning ”Digital utveckling post Covid-19” där vi diskuterar effekter och ger tips om hur du tar dig an digital marknadsföring, ehandel och rekrytering framåt!
Till följd av vår uppmärksammade artikel om digital påverkan av Covid-19 bjöds vår vd Anna Mellstrand in av Indeed – en av världens största jobbsökarsajter – att föreläsa på ämnet.
Tonvikten i föreläsningen ligger på hur vi påverkas långsiktigt inom digital marknadsföring, ehandel, social media och rekrytering. Föreläsningen spelades in av Indeed och vi är väldigt glada att kunna få möjligheten att dela denna vidare.
Huvudpunkter i föreläsningen
3 faser som vi gått igenom hittills under 2020
5 långsiktiga effekter på digital utveckling
4 tips på saker som vi kan göra redan idag
Välkomna att titta och lyssna! Och har du frågor kring din digitala närvaro framåt som du vill diskutera närmare är du alltid välkommen att kontakta oss.
Hurra! Digital Dominance nominerades som enda nordiska byrå till ”Agency of the year” i 2019 års Digiday Marketing and Advertising Awards Europe – och i december gick galan av stapeln i London.
Vi använder cookies på vår hemsida för att ge dig den bästa upplevelsen genom att komma ihåg dina val inför nya besök. Genom att klicka "Acceptera alla", ger du tillstånd att vi använder alla cookies.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att webbsidans grundläggande funktioner ska fungera. Vi använder också tredjepartscookies som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.