Upplevelsen av målsidan (eng. landning page experience) används av Google i bedömningen av ditt kvalitetsresultat. En målsida med högre betyg har sannolikt en bättre struktur och navigering samt starkare anknytning till användarens sökterm.
Landing page experience ger en bild av användarnas förväntade upplevelse av hemsidan. Genom att använda dig av detta mått i ditt arbete kan du identifiera vilka sidor som kan leverera en sämre chans till konvertering. Din målsida ska vara överskådlig, ha tillräckligt med information, kopplat till söktermen och användarnas intentioner. Dessa faktorer leder till ett värde. Google anger ett av tre olika statusvärden.
Beroende på storleken av kontot och webbplatsen kan de följande stegen ta väldigt lång tid, eller gå ganska smärtfritt. Det är inte säkert att du behöver göra samtliga steg för att få ett statusvärde över genomsnittet. Förslagen är inte sorterade efter förväntad förbättring av målsidan.
Detta mätvärde används förutom för att bedöma ditt kvalitetsresultat även din Ad rank (sv. annonsrankning). Vilket betyder att det också i slutändan påverkar din CPC och position under en annonsauktion. En dålig upplevelse av målsidan leder till att dina annonser visas mer sällan eller inte alls.
Att arbeta i Google Ads kräver att man tar hänsyn till många olika faktorer. Det är viktigt att tänka som en specialist och en generalist. Förmågan att djupdyka i detaljerna och ta ett steg tillbaka och se helheten.
Vill du lära dig mer hur vi arbetar med optimering av målsidan och digital marknadsföring är du varmt välkommen att kontakta oss nedan.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.