Målsida

Hur bedöms måttet ”upplevelse av målsidan”?

Landing page experience ger en bild av användarnas förväntade upplevelse av hemsidan. Genom att använda dig av detta mått i ditt arbete kan du identifiera vilka sidor som kan leverera en sämre chans till konvertering.  Din målsida ska vara överskådlig, ha tillräckligt med information, kopplat till söktermen och användarnas intentioner. Dessa faktorer leder till ett värde. Google anger ett av tre olika statusvärden.

  • Över genomsnittet
  • Genomsnittlig
  • Under genomsnittet

Optimera efter landning page experience

Beroende på storleken av kontot och webbplatsen kan de följande stegen ta väldigt lång tid, eller gå ganska smärtfritt. Det är inte säkert att du behöver göra samtliga steg för att få ett statusvärde över genomsnittet. Förslagen är inte sorterade efter förväntad förbättring av målsidan.

  1. Relevant innehåll
    Kan tyckas självklar, men se till att din målsida har relevant innehåll kopplat till användarens sökord och annonsens text.
  2. Användarens sökintention
    En användare som vill boka en provkörning av mopedbil vill inte landa på en målsida som berättar om företagets utbud av mopedbilar. Var specifik när det krävs!
    Om du har användare som vill jämföra räddningsvästar för segling i Stockholms skärgård kommer de inte bli nöjda om de landar på en målsida som beskriver tekniken i en räddningsväst. Var generell när det behövs.
  3. Transparens
    Skapa en hög trovärdighet och visa tydligt hur din verksamhet fungerar. En tydlig struktur gör det enkelt att t.ex. hitta företaget kontaktuppgifter.
    Vid de tillfällen du efterfrågar information från användaren ska det med stor tydlighet framgå varför och hur du ska använda uppgifterna.
  4. Öka användbarheten
    Din webbplats ska kunna användas av såväl dator som mobil. Och man ska utan bekymmer hitta den informationen man letar efter.
  5. Förbättra inläsningstiden
    Oavsett besökaren använder en dator eller mobil är det viktigt att din sida laddas snabbt efter att man klickat på annonsen.

Upplevelsen av målsidan påverkar annonsrankning

Detta mätvärde används förutom för att bedöma ditt kvalitetsresultat även din Ad rank (sv. annonsrankning). Vilket betyder att det också i slutändan påverkar din CPC och position under en annonsauktion. En dålig upplevelse av målsidan leder till att dina annonser visas mer sällan eller inte alls.

Att arbeta i Google Ads kräver att man tar hänsyn till många olika faktorer. Det är viktigt att tänka som en specialist och en generalist. Förmågan att djupdyka i detaljerna och ta ett steg tillbaka och se helheten.

Vill du lära dig mer hur vi arbetar med optimering av målsidan och digital marknadsföring är du varmt välkommen att kontakta oss nedan.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.