Partneraccess

Innan du börjar

Innan du ger oss tillgång kommer vi gemensamt överens om vilka konton och kanaler som du ska bjuda in oss till. Utifrån det kommer du även att få mer detaljerad information från oss som vilka adresser, partner/konto-id och personer du ska bjuda in.

De flesta processerna är relativt enkla, men vi vet också att frågor ibland uppstår, inte sällan kring rättigheter och för att de stora jättarna ändrar sina processer. Skulle du stöta på problem med att ge oss tillgång är det bara att höra av sig till oss så kikar vi på det tillsammans.

Oavsett konto är vi tacksamma om du meddelar oss när du gett oss tillgång så kan vi bekräfta att allt ser bra ut från vårt håll och börja jobba så fort som möjligt!

Guide: Google Analytics – ge access till konto

Innan du börjar behöver du:

  • Inloggningsuppgifter till ert Google Analytics-konto med rättighet att bjuda in personer
  • Information från Digital Dominance om vilken e-postadress du ska bjuda in

Google Analytics: Gör så här

  1. Logga in på ditt Google Analytics-konto
  2. Om du har flera vyer/properties, välj den vy som du vill ge din partner access till
  3. Längst ner i menyn till vänster, välj alternativet Admin
  4. I menyn som öppnas upp längst till vänster, klicka i vänsterkolumnen för Account och Account Access Management
  5. Klicka på den runda, blåa ikonen med plustecken längst upp i högra hörnet och välj Add Users
  6. Välj åtkomstnivå och lägg till vår e-postadress
    1. E-postadress: Se mail från din kontaktperson hos oss
    2. Åtkomstnivå: välj Editor om vi inte ger andra instruktioner. Detta alternativ låter oss hantera integrationer med t.ex. Google Ads, målspårning och liknande, vilket gör allas våra liv enklare.
  7. Skicka iväg inbjudningen
  8. Skicka ett mail till oss när detta är gjort så bekräftar vi att allt är grönt!

Guide: Google Ads – ge access till annonskonto

Innan du börjar behöver du:

  • Inloggningsuppgifter till ert Google Ads-konto med rättighet att bjuda in personer
  • Information från Digital Dominance om vilken e-postadress du ska bjuda in

Google Ads: Gör så här

  1. Logga in på ditt Google Ads-konto
  2. Klicka på verktygsikonen längst upp till höger i ditt konto, välj Konfiguration och därefter Kontoåtkomst
  3. Klicka på den runda, blåa ikonen med plustecken
  4. Välj åtkomstnivå och lägg till vår epostadress
    1. E-postadress: Se mail från din kontaktperson hos oss
    2. Åtkomstnivå: Välj Admin om vi inte ger andra instruktioner. Detta alternativ låter oss hantera integrationer med t.ex. Google Analytics, målspårning och liknande, vilket gör allas våra liv enklare.
  5. Klicka på Skicka inbjudan
  6. Skicka ett mail till oss när detta är gjort så bekräftar vi att allt är grönt!

Alternativ till ovan

Om du har problem att ge oss access på ovan sätt kan du också skicka annonskontots id till oss så skickar vi en förfrågan om access från vårt konto. Observera att denna förfrågan sedan måste godkännas av dig.

Guide: LinkedIn – ge access till campaign manager

Innan du börjar behöver du:

  • Ha ett personligt LinkedIn-konto med tillgång till ert annonskonto och rättighetsnivå att bjuda in andra
  • Information från Digital Dominance om vilken/vilka personer som ska ha tillgång
  • Säkerställa att dessa personer följer sidan

LinkedIn Campaign Manager: Gör så här

  1. Prata med oss så att du vet vem eller vilka hos oss som ska ha tillgång till sidan och följer denna
  2. Gå till Campaign Manager
  3. Klicka på [Ditt företagsnamn] och Annonskonto längst upp i högra hörnet
  4. Välj Hantera åtkomst och Redigera
  5. Välj Lägg till användare
  6. Lägg till den person/personer som från oss som ska ha tillgång
  7. Skicka ett mail till oss när detta är gjort så bekräftar vi att allt är grönt!

Guide: Meta – ge partneråtkomst till business manager

Innan du börjar behöver du:

  • Ha admin-behörighet för företagets Business Manager-konto
  • Information från Digital Dominance om vårt partner-id

Facebook Business Manager: Instruktioner

  1. Gå till Företagsinställningar i Business Manager
  2. Under Användare klickar du på Partner
  3. Klicka på +Lägg till
  4. Välj Ge en partner tillgång till dina resurser
  5. Ange vårt Partner-id och klicka på Nästa
  6. På den här skärmen kan du ge oss tillgång till flera delar. Man välj typ av resurs i den första kolumnen, så som sida, annonskonto och pixel. Sedan klickar du i den resurs du vill ge oss tillgång till och i sista kolumnen väljer du nivå av tillgång som du vill tilldela oss.
    1. Vi behöver tillgång till sidan, annonskontot samt pixeln (för annonsering).
    2. Vi behöver som minst få tillgång till annonser och insikter, men enklast är om vi får full access (längst ner kan du välja enbart full access).
    3. Gå igenom detta för alla resurser.
  7. Klicka på Spara ändringar
  8. Skicka ett mail till oss när detta är gjort så bekräftar vi att allt är grönt!

Vi hoppas att dessa guider kan vara till hjälp på vägen! Om du stöter på patrull under vägen, tveka inte att höra av dig till din kontaktperson hos oss så hjälps vi åt att få allt i ordning.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

pexels-prateek-katyal-2694434
Sociala medier

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.
Linkedin profil tips
Sociala medier

Optimera din LinkedIn-profil för att synas på Google

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk med över 774 miljoner användare över hela världen. När du har skapat din profil på LinkedIn kanske du vill att den ska synas på Google?
regler tavling social media
Sociala medier

Guide: Regler för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2024

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier är ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Här nedan reder vi ut vad som gäller för att göra rätt och lyckas med tävlingar och utlottningar i social...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.