2018 var året då Google verkligen hårdsatsade på sin tjänst Google Express på den amerikanska marknaden, en utmanare till nätjätten Amazon. Google Express, kanske du säger och kliar dig i huvudet? I denna artikel beskriver vi vad Google Express är och reder ut hur tjänsten skiljer sig mot Google Shopping!
Som svensk konsument är chansen idag större att du har handlat via Google Shopping eller Amazon i Europa, eftersom Google Express än så länge endast finns i USA. Har du någonsin besökt Amazon kommer du dock känna igen upplägget för Google Express: du skickas till en marknadsplats där du antingen kan söka efter produkter eller besöka specifika företags varumärkessidor. Här kan du hitta stora, välkända amerikanska företag som Target, Best Buy, Sephora och Wahlgreens som ingått samarbete med Google för att representera sina produkter i Google Express.
Medan själva köpet sker på Googles plattform (och ger Google provision på varje köp) sköts leveranserna av företagen som sålt produkten. Japp, likheterna med Amazon är slående – likaså att Google trycker stenhårt på snabba leveranser, ofta samma dag.
Under 2018 hårdsatsade Google på att expandera sin plattform och antalet butiker som är representerade i Google Express ökade kraftigt. Precis som när det gäller Amazons lansering på den nordiska marknaden gör ryktena gällande att det bara är en tidsfråga innan Google expanderar utanför sitt hemland.
Även om en idag främst hittar stora e-handelsjättar på Google Express är det sannolikt att Google framåt kommer släppa in medelstora och små företag på plattformen, så sammantaget är Google Express definitivt en kanal att hålla koll på.
En fråga vi stöter på regelbundet är hur Google Express och Google Shopping skiljer sig åt. Nedan listar vi de fyra huvudsakliga skillnaderna du bör ha koll på!
På grund av ovanstående finns det också en viss konflikt för Google själva i marknadsföringen av produkter som säljs via Google Express. Idag kan Express-produkter visas upp på samma ställe som Google Shopping och delvis ersätta dessa annonser.
Eftersom Google Shopping som kanal samtidigt växer i popularitet och Google tjänar pengar varje gång någon klickar på en annons, oavsett om ett köp görs eller inte, blir det en balansgång för Google vad som ska visas mest. Troligtvis ligger det bakom att Google periodvis valt att pusha Express-annonserna olika mycket och särskilt tonat ner dem under högtider som Black Friday och säsongsreor till förmån för ”enkla” pengar via Shopping-annonser.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.