Google Express

Google Express - en utmanare till Amazon

Som svensk konsument är chansen idag större att du har handlat via Google Shopping eller Amazon i Europa, eftersom Google Express än så länge endast finns i USA. Har du någonsin besökt Amazon kommer du dock känna igen upplägget för Google Express: du skickas till en marknadsplats där du antingen kan söka efter produkter eller besöka specifika företags varumärkessidor. Här kan du hitta stora, välkända amerikanska företag som Target, Best Buy, Sephora och Wahlgreens som ingått samarbete med Google för att representera sina produkter i Google Express.

Medan själva köpet sker på Googles plattform (och ger Google provision på varje köp) sköts leveranserna av företagen som sålt produkten. Japp, likheterna med Amazon är slående – likaså att Google trycker stenhårt på snabba leveranser, ofta samma dag.

Endast en tidsfråga innan det lanseras utanför USA

Under 2018 hårdsatsade Google på att expandera sin plattform och antalet butiker som är representerade i Google Express ökade kraftigt. Precis som när det gäller Amazons lansering på den nordiska marknaden gör ryktena gällande att det bara är en tidsfråga innan Google expanderar utanför sitt hemland.

Även om en idag främst hittar stora e-handelsjättar på Google Express är det sannolikt att Google framåt kommer släppa in medelstora och små företag på plattformen, så sammantaget är Google Express definitivt en kanal att hålla koll på.

Skillnaderna mellan Google Express och Google Shopping

En fråga vi stöter på regelbundet är hur Google Express och Google Shopping skiljer sig åt. Nedan listar vi de fyra huvudsakliga skillnaderna du bör ha koll på!

Skillnad 1: Tjänsterna är olika uppbyggda

  • Google Shopping är en annonsplattform/referraltjänst, där Google visar upp annonser på produkter och skickar besökarna direkt till annonsörens egen hemsida för att slutföra sitt köp där. Googles roll här är alltså att förmedla besökare till sina annonsörers online butiker, men är utöver det inte inblandad i vad som händer sedan.
  • Google Express är en shoppingplattform online där kunderna kan handla direkt via Google från olika butiker. Google tar hand om betalningen av produkterna, medan butikerna själva ansvarar för att leverera till kund. Här besöker shopparen alltså aldrig butikens egen hemsida utan slutför hela köpet på Google Express.

Skillnad 2: Google tar betalt på olika sätt

  • Google Shopping innebär att annonsörer betalar Google per klick till sin butik (PPC).
  • Google Express innebär att Google får betalt för varje köp (provision) som görs på plattformen.

På grund av ovanstående finns det också en viss konflikt för Google själva i marknadsföringen av produkter som säljs via Google Express. Idag kan Express-produkter visas upp på samma ställe som Google Shopping och delvis ersätta dessa annonser.

Eftersom Google Shopping som kanal samtidigt växer i popularitet och Google tjänar pengar varje gång någon klickar på en annons, oavsett om ett köp görs eller inte, blir det en balansgång för Google vad som ska visas mest. Troligtvis ligger det bakom att Google periodvis valt att pusha Express-annonserna olika mycket och särskilt tonat ner dem under högtider som Black Friday och säsongsreor till förmån för ”enkla” pengar via Shopping-annonser.

Skillnad 3: Vilka företag som kan annonsera

  • På Google Shopping är det fritt fram för vilken e-handlare som helst att skaffa ett Merchant Center-konto och börja marknadsföra sig med produktannonser på Google Shopping
  • För Google Express måste e-handlare godkännas av Google. Trots att produktutbudet på Google Express får betraktas som omfattande finns det faktiskt bara runt 1 000 företag där - främst stora varumärken

Skillnad 4: Marknader

  • Google Shopping finns sedan länge tillgängligt internationellt, även om ett par fortfarande lyser med sin frånvaro (Finland till exempel).
  • Google Express finns i dagsläget endast i USA – även om vi gissar att den här skillnaden bara är en tidsfråga.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.