IP marknadsföring

Hur fungerar IP-marknadsföring?

Låt oss börja med att döda en populär missuppfattning: även om IP-marknadsföring kan tyckas avancerat och ha ett lätt magiskt skimmer är tekniken som den bygger på egentligen väldigt enkel. Du känner kanske till att du som användare på internet har en så kallad IP-adress (Internet Protocol adress) som är unik för just dig, eller snarare den enhet du använder för att gå ut på www. Din IP-adress består av en rad siffror som identifierar enheten du surfar på samt vilket nätverk den är uppkopplad till. Och det är ofta just informationen om nätverket som används för att rikta marknadsföring.

En privatperson som surfar hemifrån kommer vara svår att urskilja från andra som använder den internetleverantören, t.ex. Bredbandsbolaget eller Telia. För företag ser det däremot lite annorlunda ut. Företag som har en fysisk eller virtuell server har ofta en egen IP-adress (så kallad ”fast IP-adress”) som går att identifiera och koppla till företaget. Det är med hjälp av denna information som man idag rikta annonser i olika medier till just denna adress och ingen annan. Det gör att du når exakt rätt företag.

Fördelar med IP-marknadsföring

Det finns en rad fördelar med IP-marknadsföring. Några som vi särskilt vill framhålla är:

  • Nå exakt de företag som du vill nå
    Rätt utfört är IP-baserad annonsering marknadsföringens motsvarighet till prickskytte. Med stor precision kan du nå exakt de du vill och inte slösa pengar på bred annonsering mot företag du inte är intresserade av.
  • Nå rätt beslutsfattare
    Ibland kan det vara knepigt att nå till rätt beslutsfattare på ett företag, då du exempelvis måste gå via andra personer för att kunna kommunicera med dem. Med IP-marknadsföring kan du skippa mellanleden och nå de som faktiskt tar besluten.
  • Skapa eller håll liv i medvetande om ditt företag
    Genom att visa annonser mot företag som du vill nå kan du skapa medvetande om din existens, eller hålla liv i medvetandet om ditt företag under en längre process. Detta är en förklaring till att B2B-företag med komplexa säljprocesser ofta använder IP-marknadsföring.

När fungerar IP-marknadsföring mindre bra?

Som de flesta andra digitala lösningar har IP-marknadsföring en rad tekniska begränsningar, exempelvis:

  • För att nå privatpersoner som surfar via en vanlig internetleverantör. Privatpersoner är svåra att nå eftersom du då måste då rikta dina annonser till alla på Telia, Tele2, Bredbandsbolaget osv. Chansen att träffa rätt är med andra ord snudd på mikroskopisk. I detta fall rekommenderas andra smarta marknadsföringskanaler för att träffa rätt, t.ex. annonsering där du kan använda geografisk och demografisk data för att rikta annonser.
  • Små företag (under 10 anställda) kan också sitta med en internetleverantör som gör att deras IP-adresser inte är direktkopplat till just detta företag. Precis som för privatpersoner blir dessa då svåra att nå via just IP-marknadsföring.
  • Om du vill nå en liten avdelning eller få personer på ett stort företag. Ta företaget Skanska som ett exempel: de anställda är utspridda över hela landet och kan ha en gemensam IP-adress som alla på företaget använder. Om du då bara vill nå konstruktörerna på Skanskas huvudkontor så kan de vara svåra att urskilja utan att rikta sig till hela Skanska. Om målgruppen är mycket liten kan det vara smartare att jobba med andra, mer direkta kanaler – kanske lyfta telefonen?

Viktigt att tänka på

Det är lätt att känna wow-känslor inför IP-marknadsföring och kittlas av möjligheterna. Samtidigt är det bra att vara medveten om att IP-marknadsföring kräver en genomtänkt strategi för att ge resultat. Om du jämför IP-baserad marknadsföring rakt av med andra digitala säljkanaler så verkar denna kanal dyr. Men sett till att du når exakt rätt målgrupp så kan tekniken vara jätteintressant att använda ur olika aspekter.

Viktiga saker att tänka på för att lyckas inkluderar:

  • Välj rätt lösning
    Det finns en uppsjö olika tjänster där ute, som är olika avancerade och kommer med olika prislappar.
  • Rätt annonser och budskap
    Budskapet som riktas mot din målgrupp måste vara väl genomtänkt, intresseväckande och givetvis relevant.
  • Rätt innehåll
    När någon klickar på din annons är det otroligt viktigt att det innehåll de möts av är relevant för dem. Fall inte i fällan att driva dem till startsidan, utan tänk igenom vilken landningssida de hamnar på.
  • Se IP-marknadsföring som en del av helheten
    Detta är kanske den allra viktigaste punkten: att passa in IP-marknadsföringen som en del av din övergripande marknadsförings- och säljstrategi.

Intresserad av att veta mer om IP-marknadsföring?

Idag finns många olika IP-baserade marknadsföringstjänster, med olika fördelar och i olika prisklasser som gör det svårt att navigera. Vi berättar gärna mer och hjälper dig att hitta rätt metod som passar just dina behov.

Välkommen att kontakta oss redan idag för kostnadsfri rådgivning!

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.