IP-marknadsföring innebär att du använder information om mottagarens IP-adress för att styra din digitala annonsering. En stor fördel med IP-marknadsföring är att du kan nå exakt de du vill nå, men det finns många saker att tänka på för att lyckas. Vi har arbetat med IP-marknadsföring sedan 2013, läs vår g...
Låt oss börja med att döda en populär missuppfattning: även om IP-marknadsföring kan tyckas avancerat och ha ett lätt magiskt skimmer är tekniken som den bygger på egentligen väldigt enkel. Du känner kanske till att du som användare på internet har en så kallad IP-adress (Internet Protocol adress) som är unik för just dig, eller snarare den enhet du använder för att gå ut på www. Din IP-adress består av en rad siffror som identifierar enheten du surfar på samt vilket nätverk den är uppkopplad till. Och det är ofta just informationen om nätverket som används för att rikta marknadsföring.
En privatperson som surfar hemifrån kommer vara svår att urskilja från andra som använder den internetleverantören, t.ex. Bredbandsbolaget eller Telia. För företag ser det däremot lite annorlunda ut. Företag som har en fysisk eller virtuell server har ofta en egen IP-adress (så kallad ”fast IP-adress”) som går att identifiera och koppla till företaget. Det är med hjälp av denna information som man idag rikta annonser i olika medier till just denna adress och ingen annan. Det gör att du når exakt rätt företag.
Det finns en rad fördelar med IP-marknadsföring. Några som vi särskilt vill framhålla är:
Som de flesta andra digitala lösningar har IP-marknadsföring en rad tekniska begränsningar, exempelvis:
Det är lätt att känna wow-känslor inför IP-marknadsföring och kittlas av möjligheterna. Samtidigt är det bra att vara medveten om att IP-marknadsföring kräver en genomtänkt strategi för att ge resultat. Om du jämför IP-baserad marknadsföring rakt av med andra digitala säljkanaler så verkar denna kanal dyr. Men sett till att du når exakt rätt målgrupp så kan tekniken vara jätteintressant att använda ur olika aspekter.
Viktiga saker att tänka på för att lyckas inkluderar:
Idag finns många olika IP-baserade marknadsföringstjänster, med olika fördelar och i olika prisklasser som gör det svårt att navigera. Vi berättar gärna mer och hjälper dig att hitta rätt metod som passar just dina behov.
Välkommen att kontakta oss redan idag för kostnadsfri rådgivning!
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.