Om du använder Google Analytics kan du ha fått instruktioner i dagarna (april 2015) att aktivera annonseringsfunktioner. Vad innebär det och hur gör du?

Vad innebär annonseringsfunktioner i google analytics?

Att slå på annonseringsfunktionerna innebär att du slår på möjligheterna att använda bättre riktningsfunktioner för remarketing, Google Display Network och DoubleClick Campaign manager. Det skadar inte att slå på funktionaliteten och du kan lära dig mer om dina besökares demografi och intressen. Därför rekommenderar vi att du som siteägare slår på dessa funktioner även om du inte använder DoubleClick, remarketing eller GDN.

Default är att inte samla data via cookies

Google Analytics samlar normalt inte in data om demografi och intressen kring just dina besökare om du inte aktivt ställer in detta. Detta har Google gjort för att de vill att webmasters själva tar ansvar för detta, och därmed lägger Google över mycket av integritetsproblematiken på siteägarna.

Läs mer om Googles policies kring detta här.

Vad är affärsnyttan med att slå på funktionen?

Att lära sig mer om sin målgrupps egenskaper är bland det viktigaste som finns för siteägare och företagare. Det möjliggör bättre annonsering, förbättrad omvandling och ett bättre kundbemötande.

Så här slår du på annonseringsfunktionen

Gå till admin-delen av Google Analytics, det vill säga fliken Administratör. Välj sedan Webbegendom => Inställningar för egendom.

googe-analytics-aktivera-annonseringsfunktionerSlå sedan PÅ ”Aktivera annonseringsfunktioner” och tryck på ”Spara” längst ner. Färdigt!

googe-analytics-aktivera-annonseringsfunktioner-2

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.