Google Ads namnbyte

Nya lanseringar och uppdateringar är vardag inom digital marknadsföring och bland Googles senaste nyheter är deras nya brand Google Ads. Google Marketing Platform länkar samman annonsering med analysverktyg för att underlätta planering, mätning och optimering av digitala medier för marknadsförare.

Verktygen som inkluderas är bland andra Analytics 360, Surveys 360 och Data Studio för enklare rapportering. Google Ad Manager är ytterligare en plattform som slår samman de tidigare DoubleClick for Publishers and DoubleClick Ad Exchange.

Google Ads

I praktiken innebär inte Google Ads några större förändringar av tjänsten men ny branding för Google AdWords är egentligen väldigt logiskt. AdWords har ju under åren gått från att enbart kunna leverera annonser i just textformat till att nu erbjuda möjligheter för att nå ut i flera kanaler, på flera enheter och i fler format (text, bild, video etc.) varvid Google Ads blir mer representativt.

Smart campaigns

Ett tillägg som Google dock gjort gäller annonsering för småföretagare. Smart Campaigns kallar de denna funktion som ska hjälpa mindre företag att nå sina målgrupper och hantera annonseringen med hjälp av maskininlärning.

Automatisk budgivning och annonsförslag har dock funnits tillgängligt ett tag nu, men visat sig gynna ett gigantiskt och globalt företag snarare än annonsörerna. Vår erfarenhet är att maskininlärning inte alls har kunnat konkurrera med smart manuell/verktygsbaserad optimering. Det återstår att se hur lång tid det tar innan dessa Smart Campaigns kommer att fungera – något som blir intressant att följa för oss.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.