Konverteringsoptimering - Digital Dominance

Mängder av olika format att välja mellan

Displayannonserna kan också komma i en rad olika format och typer – se nedan för ett par exempel!

  • Textannonser
  • Banners (bildannonser)
  • Videoannonser
  • Ljudannonsering

Många ekosystem att välja bland

Det finns otaliga ekosystem tillgängliga för dig som vill annonsera med displayannonser. Annonseringen sker ofta via så kallade displaynätverk, där annonsörer som Google har tillgång till en mängd hemsidor där dina annonser kan visas.

Många av ekosystemen som existerar på nätet idag har också en koppling till landspecifika tidningskonglomerat som försöker hitta sin nisch på nätet. I Sverige har till exempel Bonniers ett eget annonsnätverk, Bonnier Ad Network, där du kan annonsera kors och tvärs på nätet på olika hemsidor.

Att rikta displayannonser

Hur och för vem displayannonser visas finns det en mängd olika inställningsmöjligheter. Geografiska aspekter är ofta en viktig del – det går att rikta budskap mot exempelvis specifika länder eller till och med städer/stadsdelar.

Du kan också rikta annonser baserat på demografi (även om denna aspekt kan vara lite godtycklig), enhet personerna surfar på och vilken typ av hemsida annonserna ska visas på. Säljer du exempelvis träningskläder kan det vara lämpligt att dina annonser visas på hälso- och träningsrelaterade hemsidor.

Utmaning att hitta rätt

Det är vanligt att displayannonsering snabbt ger ett högt antal visningar men betydligt färre interaktioner/faktiska affärer än andra kanaler. Klickfrekvensen landar ofta någonstans runt 0,01 % eller ännu lägre. Vi internetanvändare exponeras dagligen för många displayannonser utan att faktiskt registrera budskapet, och till skillnad från exempelvis sökannonser på Google letar inte personen som ser annonsen aktivt efter en produkt. Ur varumärkessynpunkt kan displayannonsering vara en mer intressant kanal.

Vår generella erfarenhet är att displayannonsering är en intressant kanal att arbeta med, men att det är viktigt att välja rätt typ av annonsering utifrån budskap/produkt – och inte minst att rikta annonserna rätt!

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Black Friday
Annonsering (SEM)
Digital Strategi
Marketing Automation

Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.
Partneraccess
Annonsering (SEM)
Sociala medier

Guide: Ge partner tillgång till Google, Facebook och LinkedIn

Som en del av vårt samarbete behöver vi som byrå få tillgång till era digitala tillgångar. För att göra den processen så smidig som det bara går har vi skapat denna steg-för-steg-guide för Google Analytics, Google Ads, Facebook Business Manager och Link...
SEO - Digital Dominance
Annonsering (SEM)

IOS 14: vad innebär uppdateringen för annonsering?

Tidigare fanns en inställning för IOS för att förhindra spårning av ads (lagring av kakor) kallad LAT (Limited Ad Tracking), vilken aktiverades manuellt för aktivering. I och med den nya versionen av IOS aktiveras LAT automatiskt och kan deaktiveras man...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.