Displayannonsering är ett brett begrepp och all typ av annonsering som finns nära det innehåll som en webbsida erbjuder kan betecknas som displayannonsering. Möjligheterna att annonsera är många – här ger vi en kort introduktion och tipsar om vad du kan göra!
Displayannonserna kan också komma i en rad olika format och typer – se nedan för ett par exempel!
Det finns otaliga ekosystem tillgängliga för dig som vill annonsera med displayannonser. Annonseringen sker ofta via så kallade displaynätverk, där annonsörer som Google har tillgång till en mängd hemsidor där dina annonser kan visas.
Många av ekosystemen som existerar på nätet idag har också en koppling till landspecifika tidningskonglomerat som försöker hitta sin nisch på nätet. I Sverige har till exempel Bonniers ett eget annonsnätverk, Bonnier Ad Network, där du kan annonsera kors och tvärs på nätet på olika hemsidor.
Hur och för vem displayannonser visas finns det en mängd olika inställningsmöjligheter. Geografiska aspekter är ofta en viktig del – det går att rikta budskap mot exempelvis specifika länder eller till och med städer/stadsdelar.
Du kan också rikta annonser baserat på demografi (även om denna aspekt kan vara lite godtycklig), enhet personerna surfar på och vilken typ av hemsida annonserna ska visas på. Säljer du exempelvis träningskläder kan det vara lämpligt att dina annonser visas på hälso- och träningsrelaterade hemsidor.
Det är vanligt att displayannonsering snabbt ger ett högt antal visningar men betydligt färre interaktioner/faktiska affärer än andra kanaler. Klickfrekvensen landar ofta någonstans runt 0,01 % eller ännu lägre. Vi internetanvändare exponeras dagligen för många displayannonser utan att faktiskt registrera budskapet, och till skillnad från exempelvis sökannonser på Google letar inte personen som ser annonsen aktivt efter en produkt. Ur varumärkessynpunkt kan displayannonsering vara en mer intressant kanal.
Vår generella erfarenhet är att displayannonsering är en intressant kanal att arbeta med, men att det är viktigt att välja rätt typ av annonsering utifrån budskap/produkt – och inte minst att rikta annonserna rätt!
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.