Vi hjälper företag att öka synligheten i AI-sök som ChatGPT, Claude och andra AI-assistenter – så att ni vinner mer uppmärksamhet, förtroende och marknadsandelar.

Heltäckande AI-optimeringslösningar som positionerar ert varumärke som den självklara auktoriteten i er bransch.
Omfattande analys av er varumärkesnärvaro i alla stora AI-assistenter, inklusive ChatGPT, Claude, Gemini och Perplexity.
Analys av varumärkesomnämnanden
Digitalt anseende, produktuppfattning
Auktoritetsbedömning
Identifiering av luckor/marknadsgap
Optimera era digitala tillgångar och er strukturerade data för att förbättra hur AI-system förstår och refererar till ert varumärke.
Strategiska åtgärder för att höja er placering och relevans i AI-genererade svar och rekommendationer.
Djupgående konkurrentanalys för att förstå er position och identifiera möjligheter att överträffa konkurrenter i AI-genererade svar.
AI-genererade svar – vare sig i chattbotar som ChatGPT eller direkt på sökresultatsidor via exempelvis Googles AI-översikter – “stjäl” klick från webbplatser genom att ge svar där användare tidigare var tvungna att besöka sajter. Samtidigt blir de en viktig trafikkälla för varumärken som lyckas hamna på de stora LLM:ernas radar. SEO, trafikkällor och lead-generering förändras snabbt, och ingen bransch har råd att ignorera utvecklingen.
AEO, Answer Engine Optimization, är samlingsnamnet för strategier som ökar synligheten för ett varumärke, en tjänst eller en produkt i AI-genererade svar – både i chattbotar (t.ex. ChatGPT, Claude, Gemini) och i generativa svar i sökmotorer (t.ex. Googles AI-översikter).
Precis som SEO kan påverka sökmotorresultat kan AEO påverka generativa svar – men det kräver tid och arbete. Vissa strategier liknar SEO, medan andra riktar in sig specifikt på AI-verktyg genom att identifiera LLM:ers träningskällor och de faktorer som bidrar till ett varumärkes synlighet och anseende.
AI förändrar det digitala landskapet, och e-handel är inget undantag. Allt fler använder chattbotar som ChatGPT för att jämföra produkter, kontrollera kunders sentiment, förstå funktioner och bedöma kvalitet. Ert varumärkes anseende – men också allt digitalt material som finns kring ert varumärke och era produkter – avgör hur produkterna presenteras i generativa svar. Att återta kontrollen över delar av den data som används som träningsmaterial för LLM:er är avgörande för att lyckas med AI-optimering.
Bedömningarna varierar mellan experter när man ska mäta hur många organiska klick som går förlorade till AI-verktyg (AI-översikter, generativa svar, chattbotar), och det skiljer sig också mycket beroende på webbplatstyp och bransch.
Det finns dock en bred samsyn om att 10 % förlorad organisk trafik per år på grund av AI är en låg uppskattning.
Samtidigt ser vi att hänvisningstrafik från appar som ChatGPT ökar för många kunder. Volymerna är fortfarande små, men publiken är i regel mycket värdefull och engagerad.
Det finns många sätt att formatera ditt webbplatsinnehåll på ett mer ”AI-vänligt” sätt.
Vi har utvecklat en process för att identifiera vilka typer av påståenden och datapunkter som AI-verktyg använder och litar på för att påverka hur ditt varumärke uppfattas. Att strukturera innehållet så mycket som möjligt – till exempel med avancerad schema-markup – hjälper också.
Kontakta oss för en snabb granskning och konkreta rekommendationer!
Hur kan jag spåra min synlighet i AI-översikter och chattbotar?
Ett enkelt första steg är att skapa en återkommande process med ett set av frågor för att utvärdera din position i förhållande till konkurrenterna. Tänk på att använda privat läge i dina favorit-chattbotar, så att svaren inte påverkas av din profil. Det är också viktigt att få opartiska svar genom att undvika ledande formuleringar och hålla frågorna så objektiva som möjligt, till exempel: “Vilken är den bästa leverantören av den här tjänsten i det här området?”
Efter en första utvärdering kan du bli mer specifik kring ditt varumärke och till exempel fråga efter allmänhetens uppfattning om ditt varumärke eller dina produkter. Vi på Digital Dominance använder en rad spårningsverktyg, såsom Semrush och Ziptie, för att få en djupare förståelse av AI-källor och utvecklingen över tid.
De flesta företagare vet att de måste hänga med i hur AI förändrar deras bransch, men vet inte hur de ska ta sig an ämnet. Många storskaliga AI-projekt i internationella företag har misslyckats eller försenats, vilket spär på osäkerheten. Med hjälp av Digital Dominance kan du ta ett steg-för-steg-grepp: först förstå hur ditt varumärke och din målgrupp interagerar med AI-verktyg, och därefter bryta ned mätbara mål i små, hanterbara projekt.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.