AIO - Säkerställ synlighet inuti AI chatbottar

Optimera ditt varumärke för LLM:er

Vi hjälper företag att öka synligheten i AI-sök som ChatGPT, Claude och andra AI-assistenter – så att ni vinner mer uppmärksamhet, förtroende och marknadsandelar. 

  • Vi optimerar er webbplats för ChatGPT, AI Overviews, Gemini m.m.
  • Vi spårar ert varumärkes närvaro i AI-verktyg och hjälper er att förbättra synligheten
  • Vi hjälper er att påverka de källor som LLM:er använder – för att stärka ert digitala anseende
AEO illustration

Så påverkar vi AI-resultaten för ditt varumärke

Heltäckande AI-optimeringslösningar som positionerar ert varumärke som den självklara auktoriteten i er bransch.

Synlighetsgranskning av AI-genererade svar

Omfattande analys av er varumärkesnärvaro i alla stora AI-assistenter, inklusive ChatGPT, Claude, Gemini och Perplexity.

  • Analys av varumärkesomnämnanden

  • Digitalt anseende, produktuppfattning

  • Auktoritetsbedömning

  • Identifiering av luckor/marknadsgap

On-page-optimering för AI

Optimera era digitala tillgångar och er strukturerade data för att förbättra hur AI-system förstår och refererar till ert varumärke.

  • Optimering av schema-markup
  • Synliggörande av kunskapsgraf
  • Strukturering av innehåll
  • Semantisk SEO
Förbättringar av AI-sökrankning

Strategiska åtgärder för att höja er placering och relevans i AI-genererade svar och rekommendationer.

  • Uppbyggnad av innehållsauktoritet
  • Optimering av varumärkesomnämnanden
  • Utnyttja användargenererat innehåll
  • Målinriktning mot sökfrågor
Spårning av AI-synlighet & konkurrentanalys

Djupgående konkurrentanalys för att förstå er position och identifiera möjligheter att överträffa konkurrenter i AI-genererade svar.

  • Marknadsandelsanalys
  • Konkurrenspositionering
  • Strategiska insikter
  • Resultatuppföljning

Vår AI-optimeringsprocess

Granskning av varumärkets synlighet i AI-svar

1

Vi granskar er nuvarande synlighet i de mest populära AI-verktygen och chattbotarna (ChatGPT, Google AI-sammanfattningar, Gemini, Perplexity m.fl.) med en kombination av manuella efterforskningar och ett AI-baserat spårningsverktyg. 

On-page AI-optimering

2

Vi går igenom era webbsidors strukturerade innehåll, schema-markup, rubriker, stycken, interna och externa länkar, samt sökbarhet för LLM:er m.m. för att säkerställa att webbplatsen är AI-redo.

Stärka varumärkets auktoritet

3

Vi utnyttjar externa varumärkesomnämnanden, artiklar, användargenererat innehåll, omdömesplattformar, forum m.m. för att förbättra det innehåll vi identifierar som träningsmaterial för LLM:er – så att er närvaro i AI-resultat stärks.

Spårning och resultatuppföljning

4

Vi använder särskilda AI-spårningsverktyg för att förstå effekten av vår optimering och följa utvecklingen av er synlighet och ert anseende.

Vanliga frågor om AI-optimering 

AI-genererade svar – vare sig i chattbotar som ChatGPT eller direkt på sökresultatsidor via exempelvis Googles AI-översikter – “stjäl” klick från webbplatser genom att ge svar där användare tidigare var tvungna att besöka sajter. Samtidigt blir de en viktig trafikkälla för varumärken som lyckas hamna på de stora LLM:ernas radar. SEO, trafikkällor och lead-generering förändras snabbt, och ingen bransch har råd att ignorera utvecklingen.

AEO, Answer Engine Optimization, är samlingsnamnet för strategier som ökar synligheten för ett varumärke, en tjänst eller en produkt i AI-genererade svar – både i chattbotar (t.ex. ChatGPT, Claude, Gemini) och i generativa svar i sökmotorer (t.ex. Googles AI-översikter).

Precis som SEO kan påverka sökmotorresultat kan AEO påverka generativa svar – men det kräver tid och arbete. Vissa strategier liknar SEO, medan andra riktar in sig specifikt på AI-verktyg genom att identifiera LLM:ers träningskällor och de faktorer som bidrar till ett varumärkes synlighet och anseende.

AI förändrar det digitala landskapet, och e-handel är inget undantag. Allt fler använder chattbotar som ChatGPT för att jämföra produkter, kontrollera kunders sentiment, förstå funktioner och bedöma kvalitet. Ert varumärkes anseende – men också allt digitalt material som finns kring ert varumärke och era produkter – avgör hur produkterna presenteras i generativa svar. Att återta kontrollen över delar av den data som används som träningsmaterial för LLM:er är avgörande för att lyckas med AI-optimering. 

Bedömningarna varierar mellan experter när man ska mäta hur många organiska klick som går förlorade till AI-verktyg (AI-översikter, generativa svar, chattbotar), och det skiljer sig också mycket beroende på webbplatstyp och bransch.
Det finns dock en bred samsyn om att 10 % förlorad organisk trafik per år på grund av AI är en låg uppskattning.

Samtidigt ser vi att hänvisningstrafik från appar som ChatGPT ökar för många kunder. Volymerna är fortfarande små, men publiken är i regel mycket värdefull och engagerad.

Det finns många sätt att formatera ditt webbplatsinnehåll på ett mer ”AI-vänligt” sätt.
Vi har utvecklat en process för att identifiera vilka typer av påståenden och datapunkter som AI-verktyg använder och litar på för att påverka hur ditt varumärke uppfattas. Att strukturera innehållet så mycket som möjligt – till exempel med avancerad schema-markup – hjälper också.

Kontakta oss för en snabb granskning och konkreta rekommendationer!

Hur kan jag spåra min synlighet i AI-översikter och chattbotar?
Ett enkelt första steg är att skapa en återkommande process med ett set av frågor för att utvärdera din position i förhållande till konkurrenterna. Tänk på att använda privat läge i dina favorit-chattbotar, så att svaren inte påverkas av din profil. Det är också viktigt att få opartiska svar genom att undvika ledande formuleringar och hålla frågorna så objektiva som möjligt, till exempel: “Vilken är den bästa leverantören av den här tjänsten i det här området?”

Efter en första utvärdering kan du bli mer specifik kring ditt varumärke och till exempel fråga efter allmänhetens uppfattning om ditt varumärke eller dina produkter. Vi på Digital Dominance använder en rad spårningsverktyg, såsom Semrush och Ziptie, för att få en djupare förståelse av AI-källor och utvecklingen över tid.

De flesta företagare vet att de måste hänga med i hur AI förändrar deras bransch, men vet inte hur de ska ta sig an ämnet. Många storskaliga AI-projekt i internationella företag har misslyckats eller försenats, vilket spär på osäkerheten. Med hjälp av Digital Dominance kan du ta ett steg-för-steg-grepp: först förstå hur ditt varumärke och din målgrupp interagerar med AI-verktyg, och därefter bryta ned mätbara mål i små, hanterbara projekt.

AIO - AEO - GEO differences

AIO, AEO, GEO – vad betyder det egentligen?

  • AIO (Artificial Intelligence Optimization) fokuserar på att göra innehåll begripligt och gynnsamt för AI-system i bred bemärkelse – från rekommendations-algoritmer till generativa AI-modeller. 
  • AEO (Answer Engine Optimization) är en delmängd av detta och syftar specifikt till att hjälpa varumärken att dyka upp i AI-genererade svar (som i ChatGPT, Perplexity eller Googles AI Overviews) genom att strukturera tydligt, faktabaserat och auktoritativt innehåll.
  • GEO (Generative Engine Optimization) överlappar med AEO men betonar optimering för AI-modeller som genererar textbaserade svar, snarare än traditionella sökresultat.

Tillsammans tar de här metoderna SEO vidare in i den AI-drivna eran.
Målet är inte bara att synas högt i sökresultaten – utan att AI ska hänvisa till dig, sammanfatta dig eller “tala för” ditt varumärke.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.