Svenskarna och internet AI

– bara 4 av 10 svenskar har använt ett generativt AI-verktyg

Svenskarna och internet kommer ut varje år och innehåller alltid mycket matnyttig information om vår användning av allt från sociala medier till internet och webbtjänster. I år har man även gjort en mätning kring AI, vilket såklart är väldigt relevant för vår del. 

I vår AI-bubbla på DD pratas det AI varje dag, flera gånger om dagen. Men, vi insåg när vi läste rapporten att så är det inte överallt. 

Vi har lyft det vi tycker var mest intressant i årets rapport kring Svenskars användning av AI. 

De som är födda på 00-talet dominerar i användningen av AI-verktyg. Nästan dubbelt så många 00-talister använder AI jämfört med genomsnittet av befolkningen.

Svenskarna och internet 2025
Svenskarna och internet 2025

Detta tog vi med oss från rapporten: 

  1. Störst användning bland de som är födda på 2000-talet (00-talister): ca 75% av dem har använt AI‐verktyg.
  2. Män använder AI-verktyg mer än kvinnor
  3. De mest populära verktygen:
    • ChatGPT: används av ungefär 34% av befolkningen
    • Copilot: används av ca 10%
    • My AI (Snapchat): används av ca 7%
  4. Syften med AI‐verktyg:
    • Privat bruk: planering, matlagning, resor, kreativt innehåll, inspiration
    • Studier: ca 2/3 av studerande (18+ år) använder AI i sina studier – mest för att sammanfatta material, få förklaringar och skapa instuderingsfrågor.
    • Arbetsliv: drygt 1/4 av de förvärvsarbetande använder AI‐verktyg i jobbet; bland tjänstemän är det >4 av 10. Verktygen uppskattas för att snabbt sammanfatta rapporter, generera presentationer, mejl, kod etc.
  5. Ca 21% ställer frågor i AI‐verktyg som de skulle kunnat ställa i en sökmotor.
  6. Ca 26% ställer frågor som de bedömer att en sökmotor inte kan besvara.
  7. Anledningar som anges av dem som inte använder AI‐verktyg:
    • vet inte vad AI‐verktyg är
    • vet inte hur man kommer igång
    • tycker att ”det går lika bra att googla”
    • osäkerhet kring felaktiga svar (hallucinationer)
    • integritetsrisker
    • upphovsrätt
  8. Relation till arbetsmarknad och framtid:
    • Ca 1/3 av svenskar tror att AI kommer orsaka stor arbetslöshet
    • Nästan lika många tror att AI istället kommer skapa nya yrkesroller och arbetstillfällen
    • Bland unga födda på 00‐talet är upp till hälften oroliga för att AI ska göra dem arbetslösa
    • Bland yrkesverksamma på landsbygden och yngre är oron extra hög

Vi är ganska säkra på att samma rapport nästa år kommer se väldigt annorlunda ut, och att det kommer bli en ökning av användande generellt. Men, vi ser också en oro för vad AI innebär. 

Vill du veta mer eller är företagare och vill veta hur du syns i AI-resultat? 

Mer information om hur vi arbetar med AIO

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

AIO event på Digital Dominance Anna Mellstrand som föreläsare
AI-Optimering (AIO)
Nyheter

Fullbokad AW om AIO hos Digital Dominance

Torsdag den 23 oktober samlade vi kunder, kontakter och partners till en fullbokad kväll om AI-optimering (AIO) på vårt huvudkontor vid Humlegården.
Untitled design
Nyheter

Så skapar du bättre bilder med AI

Hur får man ut det bästa innehållet och de bästa bilderna med hjälp av AI? Att använda en vass strategi för prompting av AI för bilder och text gör hela skillnaden.
Årets byrå 2025 header
Nyheter

Vi tog hem en andraplats i Årets byrå 2025!

Nominerade till Årets Byrå 5 år i rad, topp 3 tre gånger och en storvinst. Det är något vi verkligen är stolta över! I år tog vi hem andraplatsen och det känns så kul att vi fortfarande hänger med i toppen!

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.