Google Tag Manager, också känt som GTM, är ett gratisverktyg som de flesta har användning för på sin hemsida. Slipp trasslet och kanske framförallt risken förknippat med att ändra i källkoden. Avlasta dina värdefulla utvecklare och kom igång snabbare med din spårning – vi förklarar hur!
Google Tag Manager (GTM) är ett gratisverktyg från Google och kan liknas med en container där du placerar dina taggar (tags). Och vad är då en tagg, kanske du som inte är bekant med lingot på www undrar? En tagg är en kodsnutt som kan skicka information om din webbplats till ett externt rapportverkyg eller tjänst, till exempel Google Analytics eller Facebook. Dessa spårningstaggar kan vara standardiserade eller skräddarsys för att spåra det du vill, exempelvis besökare som stannat på sidan mer än ett visst antal sekunder.
För att installera dessa på din hemsida har du två val: att lägga in det i hemsidans kod eller använda ett så kallat Tag Management System (TMS) som Google Tag Manager. Då installerar du endast ett kortare script på hemsidan, som blir en container där du lägger in alla spårningar som du vill följa. Smidigt och enkelt!
Trots att Google Tag Manager är både gratis och förknippat med många fördelar är det långt ifrån alla hemsidesägare som upptäckt fördelarna. Vi listar några av de viktigaste fördelarna här nedan som!
Hur snabbt en sida laddas är en otroligt viktig faktor, både för besökarnas och Googles upplevelse av sidan. Varje ny tagg (kodsnutt) som placeras på hemsidan måste laddas när hemsidan gör det, och kan potentiellt innebära att laddningstiden ökar. Om din hemsida har väldigt många script kan det därför verkligen löna sig att installera ett containerverktyg.
Traditionellt så kallas varje kodsnutt sekventiellt på hemsidan, vilket betyder att ett script kan fördröja processen, men så är normalt inte är fallet i GTM. Där försöker scripten att laddas asynkront (simultant) vilken kan ha en positiv effekt på sidhastigheten.
Som vi förklarat ovanför så kan din sidhastighet förbättras med hjälp av ett containerverktyg om du har väldigt många kodsnuttar. Om du istället bara har en eller två taggar är det inte säkert att du kommer uppleva några fördelar när det kommer till sidhastighet. De övriga fördelarna som t.ex. snabbare genomförande och möjligheten att säkert testa är dock fortfarande högst aktuella.
Med ditt Google-konto loggar du in på Google Tag Manager och går till Admin-fliken. Här ser du ser att GTM-koden är uppdelad i två delar. De två kodsnuttarna lägger du in på din hemsida. Den första kodsnutten placeras högt upp inom <head></head> och den andra, mindre kodsnutten placeras efter öppningstaggen för <body>.
Med tillägget Tag Assistant i webbläsaren Chrome kan du se om ditt containerverktyg är korrekt implementerat. Smidigt och effektivt!
Det är givetvis inte bara Google som erbjuder ett Tag Management System (TMS). Adobe, Tealium, Signal och Ensighten är några konkurrenter till GTM.
Som du kanske anar utifrån beskrivningen ovan är det inte särskilt svårt att installera och komma igång med containerverktyget Google Tag Manager. Har du fler än en-två taggar/pixlar/event som du vill spåra på din sajt (och det borde du ha!) rekommenderar vi starkt att börja använda verktyget redan idag – vi vågar lova att det kommer underlätta din vardag.
Lycka till med implementeringen av GTM! Vill du veta mer om spårning och får hjälp om hur du bäst kan jobba med GTM är du varmt välkommen att kontakta oss.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.