Guide GTM

Vad är Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) är ett gratisverktyg från Google och kan liknas med en container där du placerar dina taggar (tags). Och vad är då en tagg, kanske du som inte är bekant med lingot på www undrar? En tagg är en kodsnutt som kan skicka information om din webbplats till ett externt rapportverkyg eller tjänst, till exempel Google Analytics eller Facebook. Dessa spårningstaggar kan vara standardiserade eller skräddarsys för att spåra det du vill, exempelvis besökare som stannat på sidan mer än ett visst antal sekunder.

För att installera dessa på din hemsida har du två val: att lägga in det i hemsidans kod eller använda ett så kallat Tag Management System (TMS) som Google Tag Manager. Då installerar du endast ett kortare script på hemsidan, som blir en container där du lägger in alla spårningar som du vill följa. Smidigt och enkelt!

Varför använder man Google Tag Manager?

Trots att Google Tag Manager är både gratis och förknippat med många fördelar är det långt ifrån alla hemsidesägare som upptäckt fördelarna. Vi listar några av de viktigaste fördelarna här nedan som!

  1. Överblick
    Dina kodsnuttar (taggar) är samlade på ett ställe och du får enkelt en överblick över vilken spårning som är installerad på sajten.
  2. Enkelhet
    Du kan enkelt hantera dina taggar även utan koderfarenhet.
  3. Google Tag Manager är gratis!
    Om företaget är stort kan du dock behöva uppgradera till betalvarianten som heter Google Tag Manager 360.
  4. Händelsespårning
    Du kan enkelt spåra händelser som t.ex. klick, scrollning eller formulär som är viktiga mätpunkter för ditt företag.
  5. Förhandsgranskning och felsökning är mycket enkelt och gör att du kan testa dina taggar innan du publicerar.
  6. Säkerheten
    Utöver att det är enkelt är det också säkrare att samla taggarna på ett ställe än att hålla på och klippa och klistra i källkoden varje gång en kodsnutt ska läggas till eller tas bort.

GTM kan potentiellt öka sidhastigheten

Hur snabbt en sida laddas är en otroligt viktig faktor, både för besökarnas och Googles upplevelse av sidan. Varje ny tagg (kodsnutt) som placeras på hemsidan måste laddas när hemsidan gör det, och kan potentiellt innebära att laddningstiden ökar. Om din hemsida har väldigt många script kan det därför verkligen löna sig att installera ett containerverktyg.

Traditionellt så kallas varje kodsnutt sekventiellt på hemsidan, vilket betyder att ett script kan fördröja processen, men så är normalt inte är fallet i GTM. Där försöker scripten att laddas asynkront (simultant) vilken kan ha en positiv effekt på sidhastigheten.

Finns det någon anledning att inte använda Google Tag Manager?

Som vi förklarat ovanför så kan din sidhastighet förbättras med hjälp av ett containerverktyg om du har väldigt många kodsnuttar. Om du istället bara har en eller två taggar är det inte säkert att du kommer uppleva några fördelar när det kommer till sidhastighet. De övriga fördelarna som t.ex. snabbare genomförande och möjligheten att säkert testa är dock fortfarande högst aktuella.

Guide: Installera Google Tag Manager

Med ditt Google-konto loggar du in på Google Tag Manager och går till Admin-fliken. Här ser du ser att GTM-koden är uppdelad i två delar. De två kodsnuttarna lägger du in på din hemsida. Den första kodsnutten placeras högt upp inom <head></head> och den andra, mindre kodsnutten placeras efter öppningstaggen för <body>.

Guide GTM1

Installera Google Tag Manager i WordPress del 1

  1. Gå in under Utseende (appearance) och klicka på Redigerare (editor)
  2. Hitta filen där man kan redigera headern (header.php) under temat
  3. Klistra in den första kodsnutten under <head>

Installera Google Tag Manager i WordPress del 2

  1. Gå tillbaka till GTM och kopiera koden under <body>
  2. Klistra kodsnutten i samma header.php fast under <body>
  3. Spara filen, rensa cache om det behövs

Bonustips!

Med tillägget Tag Assistant i webbläsaren Chrome kan du se om ditt containerverktyg är korrekt implementerat. Smidigt och effektivt!

Alternativ till GTM

Det är givetvis inte bara Google som erbjuder ett Tag Management System (TMS). Adobe, Tealium, Signal och Ensighten är några konkurrenter till GTM.

Bli en happy camper med Google Tag Manager

Som du kanske anar utifrån beskrivningen ovan är det inte särskilt svårt att installera och komma igång med containerverktyget Google Tag Manager. Har du fler än en-två taggar/pixlar/event som du vill spåra på din sajt (och det borde du ha!) rekommenderar vi starkt att börja använda verktyget redan idag – vi vågar lova att det kommer underlätta din vardag.

Lycka till med implementeringen av GTM! Vill du veta mer om spårning och får hjälp om hur du bäst kan jobba med GTM är du varmt välkommen att kontakta oss.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

exportera us data
Spårning och analys

Spara UA-data innan 1 juli 2024

Google kommer att radera all data från tidigare Google UA. Om man vill spara datan så kommer man behöva agera snabbt, och det är inte helt enkelt - varför skulle det vara det?
internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
UTM-spårning-Facebook-1024×536
Sociala medier
Spårning och analys

UTM-spårning i Facebook så lyckas du

Att arbeta med UTM-spårning är en viktig del i digital annonsering. Med hjälp av UTM-taggar i din Facebook-annonsering kan du se vilka kampanjer som presterat, lett till leads och givit försäljning.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.