Brutna länkar

Flera anledningar till att brutna länkar uppstår

Det finns flera anledningar till att brutna länkar kan uppkomma – här är några av dem:

  • Produkter tas bort ur sortimentet
  • Produkter byter plats i företagets sortiment
  • Sidor på hemsidan har bytt namn och länkar som pekar på det gamla sidnamnet pekar därmed fel

Brutna länkar symptom på dålig process

Om du driver en webbshop och har artiklar som kommer in i ditt sortiment och andra som försvinner är det viktigt att du hanterar artiklarna som försvinner på ett bra sätt. Annars är risken att Google och dina besökare får en dålig upplevelse av din hemsida.

Se till att det finns en process på plats för att förhindra brutna länkar och en mindre bra användarupplevelse. Se till att som regel aldrig ändra i en URL utan att se till att en ompekning görs och sätt upp en rapport för att följa upp regelbundet vilka länkar som leder till 404-sidan (som ni självklart också har på plats, eller hur?).

Ompekningar av gamla URL:er

Lösningen på problemet med brutna länkar är ofta att redirecta din gamla hemsidas URL. Med redirects förs besökare som går till den gamla sidans URL automatiskt över till den nya. Den nya kan vara en ersättande sida eller förstasidan.

Hitta länkarna – de läcker länkkraft

Ett av problemen med att en länk är bruten är att länkar som framförallt kommer från externa webbplatser slutar att ge hemsidan länkkraft. Genom att införa redirects så fångas länkkraften upp och kommer hemsidan tillgodo. Håll koll på brutna länkar som uppkommer över tid genom att sätta upp en rapport, eller kika i till exempel Google Search Console regelbundet.

En bra 404-hantering

I http-protokollet finns det felkoder. En av de är 404 som betyder att innehållet inte hittades. Genom att införa en bra 404-hantering i ditt CMS så kan man även hitta brutna länkar inifrån Google Analytics. Kontakta oss gärna för mer information om detta.

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

internet speed
Konverteringsoptimering
Spårning och analys
Sökmotoroptimering

Vad är sidhastighet? Förlora inte besökare!

En webbplats som tar lång tid på sig att ladda är dåligt, låter ganska självklart men ändå viktigt att poängtera. Gränsen för vad som räknas som snabbt flyttas hela tiden.
Google uppdaterar algoritm
Sökmotoroptimering

”May 2020 core update” Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.
SEO - Digital Dominance
Sökmotoroptimering

Så gör du en sökordsanalys till din hemsida

Det finns få saker som är så givande som att analysera vilka frågor dina kunder ställer om du inte redan gjort det. Dessa svar hittar du genom att göra en ordentlig sökordsanalys.

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.