Brutna länkar skapar en mycket dålig användarupplevelse. För stora webbplatser är det viktigt att ständigt följa upp vilka brutna länkar du har på din hemsida. I denna artikel kan du läsa mer om vad brutna länkar är och varför de uppstår.
Det finns flera anledningar till att brutna länkar kan uppkomma – här är några av dem:
Om du driver en webbshop och har artiklar som kommer in i ditt sortiment och andra som försvinner är det viktigt att du hanterar artiklarna som försvinner på ett bra sätt. Annars är risken att Google och dina besökare får en dålig upplevelse av din hemsida.
Se till att det finns en process på plats för att förhindra brutna länkar och en mindre bra användarupplevelse. Se till att som regel aldrig ändra i en URL utan att se till att en ompekning görs och sätt upp en rapport för att följa upp regelbundet vilka länkar som leder till 404-sidan (som ni självklart också har på plats, eller hur?).
Lösningen på problemet med brutna länkar är ofta att redirecta din gamla hemsidas URL. Med redirects förs besökare som går till den gamla sidans URL automatiskt över till den nya. Den nya kan vara en ersättande sida eller förstasidan.
Ett av problemen med att en länk är bruten är att länkar som framförallt kommer från externa webbplatser slutar att ge hemsidan länkkraft. Genom att införa redirects så fångas länkkraften upp och kommer hemsidan tillgodo. Håll koll på brutna länkar som uppkommer över tid genom att sätta upp en rapport, eller kika i till exempel Google Search Console regelbundet.
I http-protokollet finns det felkoder. En av de är 404 som betyder att innehållet inte hittades. Genom att införa en bra 404-hantering i ditt CMS så kan man även hitta brutna länkar inifrån Google Analytics. Kontakta oss gärna för mer information om detta.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.