remarketing

Remarketing har relativt hög avslutningsfrekvens

Remarketing har med åren blivit en mycket populär annonseringsmetod. En av anledningarna till det är att metoden är relativt sett mycket effektiv och historiskt sett så får man mycket tillbaka för varje investerad krona. Personerna du riktar dig mot redan har en relation till dig, vilket gör att annonsmedium som Google och Facebook bedömer ditt budskap är relevant att visa upp. Det medför att det oftast är billigare att nå ut med remarketingannonser jämfört med en helt okänd målgrupp.

Viktigt att inte störa internetanvändarna

Remarketing har med tiden blivit mycket populärt, inte minst via Googles många remarketingmöjligheter med banners och textannonser. Det som gör att man bör vara försiktig med denna metod är att besökarna till slut retar sig på den alltför riktade reklamen och tycker du som företag är lite småkorkad eftersom du förföljer dem trots att det retar upp dem.

Låt oss ta ett exempel. Du säljer blandare till kök. Då kan du göra remarketing på alla de besökare som varit inne och tittat på blandare i din webbshop. Men det gäller att du inte annonserar för länge efter att besökaren varit inne på din sida. När besökaren väl köpt en blandare av någon annan så är annonseringen du genomför delvis onödig men också skadlig sett till ditt varumärke. Besökaren förstår mycket väl varför just du återannonserar mot dem och tycker att det känns olustigt att du jagar användaren. Hen har ju redan köpt sin blandare – varför förföljer du mig fortfarande?

Tänk igenom vilka produkter du kör remarketing på

En annan viktig aspekt av remarketing förutom tid är vilken typ av produkt eller tjänst du kör remarketing på. Om flera personer delar på en dator vet inte Facebook vilken enskild person som besökt din sida, utan visar glatt upp remarketingannonser för samtliga personer som besöker sitt konto från den datorn.

Så säljer du exempelvis smycken kan det vara klokt att avstå från att köra remarketing på just förlovningsringarna för att inte förstöra någons överraskning…

Kundkännedom och insikter om användarbeteende är centralt för remarketing

Mot bakgrund av ovanstående är det viktigt att du som annonsör ställer in remarketingkampanjerna rätt så du inte annonserar för länge eller på produkter som av olika skäl är olämpliga att köra remarketing på.

Hur länge ska du då annonsera? Med en gedigen kundförståelse så ska du kunna svara på den frågan. Har man sökt efter en blandare och tittat på priserna så bör du känna din målgrupp så väl att exempelvis 80 % köpt en kran efter mer än två veckor. Då är det bra att inte annonsera 3 månader efter att användaren besökt din hemsida.

Kategorier

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

pexels-prateek-katyal-2694434
Sociala medier

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.
Linkedin profil tips
Sociala medier

Optimera din LinkedIn-profil för att synas på Google

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk med över 774 miljoner användare över hela världen. När du har skapat din profil på LinkedIn kanske du vill att den ska synas på Google?
regler tavling social media
Sociala medier

Guide: Regler för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2024

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier är ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Här nedan reder vi ut vad som gäller för att göra rätt och lyckas med tävlingar och utlottningar i social...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.