Facebook annonsering är en vinnande strategi för många företag. För att nå relevanta kunder och skapa lönsam försäljning behöver du tänka på ett par viktiga punkter när du skapar dina Facebook-annonser.
Följ vår checklista för att ta fram dina Facebook-annonser och lyckas med din digitala marknadsföring!
Hur står sig din annonsering mot vår checklista? Läs artikeln!
För mycket text i bilden gör att dina annonser får en begränsad räckvidd. Och det blir dyrare för dig. Tidigare har man pratat om att max 20 % av bildytan får vara text: översteg man detta så godkändes inte annonsen. Idag så begränsas istället annonsernas räckvidd och till viss mån kostnad på grund av för mycket text.
Det finns fyra olika grader i deras bedömning:
Perfekt! Din annons kommer köra normalt.
Bättre kan du, din annons har en något begränsad räckvidd.
Varning! Räckvidden kan bli mycket lägre.
Farligt! Din annons kanske inte körs.
Har du en textbaserad logotyp eller illustration, vattenmärke m.m räknas även detta in i bedömningen. Facebook vill att dina bilder ska ha lite eller ingen text alls i sig.
Med hjälp av deras verktyg blir det superenkelt att göra en snabbkoll. Vi rekommenderar att alltid nå upp till nivån OK. Viktigt att nämna: även text på miniatyrbilder till videoklipp, omslagsfoton och profilfoton omfattas av denna regel. Nu vidare till punkt två i vår checklista för Facebook annonser.
Vilket format du vill använda behöver du tänka på redan innan du fotograferar eller filmar ditt annonsmaterial. Beroende på vilken placering du använder dig av skiljer sig annonsformatet. Det är förhållandet mellan pixlarna som är viktiga, även känt som aspect ratio. Nedan är tre exempel på olika bildförhållanden. I checklistan kollar du om din bild passar bildförhållandet du vill använda och att annonsplaceringen stödjer formatet.
Vilken typ av enhet använder sig din målgrupp när de interagerar med dina annonser? Använder de mobil, platta eller dator? Mest troligt är att de använder en mobil, men du behöver faktiskt inte gissa. Du hittar enkelt informationen i Analytics. Tänk på att skapa dina annonser med val av enhet i åtanke.
Vad vill du att målgruppen ska göra när exponeras för din annons? Är det att gilla sidan, besöka din webbplats eller skicka ett meddelande? Alla element i din Facebook annons behöver vara anpassade för den åtgärd du vill ska ske.
För att uppfylla denna punkt i checklistan är det också viktigt att du har flera CTA (call-to-action) i dina annonser. Till exempel i annonstexten uppmanar du till målgruppen att besöka er hemsida samtidigt som du valt en CTA för att skicka ett meddelande.
Passar landningssidan bild- och annonstexten? Kom du fram till att majoriteten av trafiken kommer från mobila enheter tidigare i checklistan? Då behöver även din landningssida vara mobilanpassad. En viktig faktor att tänka på är landningssidans sidhastighet. Har du väl lyckats med att få målgruppen att klicka på din annons: vill du inte att de ska lämna för att det tog för lång tid att ladda webbplatsen.
Har du ingen Facebook-pixel? STOPP! Ett måste i vår checklista för annonsering på Facebook. Med en pixel installerad kan du nå personer som besökt din hemsida och du får ovärderlig information om vad de gör på din hemsida efter att interagerar med dina annonser. Att installera korrekt mätning är en av de första aktiviteterna vi gör när vi börjar arbeta med nya kunder, och är något som ingår i vårt D-Concept.
En av punkterna i checklistan de flesta företag missar. UTM-spårning har vi tidigare skrivit om, vill du lära dig mer om detta rekommenderar vi den artikeln. Snabbt förklarat gör det att du kommer kunna följa upp din annonsering i Analytics.
Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.
1
Du skickar in formuläret där du berättar för oss vad du behöver hjälp med.
2
Vi får ditt meddelande och blir superglada! Vi sätter oss in i vad just du behöver och kontaktar dig så snart vi kan för ett första samtal.
3
Nu drar vårt arbete igång med att ta fram en offert, och sedan presentera den för dig.