checklista-facebook-annonsering-

Följ vår checklista för att ta fram dina Facebook-annonser och lyckas med din digitala marknadsföring!

Hur står sig din annonsering mot vår checklista? Läs artikeln!

Andelen text i bilden

För mycket text i bilden gör att dina annonser får en begränsad räckvidd. Och det blir dyrare för dig. Tidigare har man pratat om att max 20 % av bildytan får vara text: översteg man detta så godkändes inte annonsen. Idag så begränsas istället annonsernas räckvidd och till viss mån kostnad på grund av för mycket text.

Hur vet man om annons har för hög andel text i bilden?

Det finns fyra olika grader i deras bedömning:

  • OK

Perfekt! Din annons kommer köra normalt.

  • Låg

Bättre kan du, din annons har en något begränsad räckvidd.

  • Medel

Varning! Räckvidden kan bli mycket lägre.

  • Hög

Farligt! Din annons kanske inte körs.

Har du en textbaserad logotyp eller illustration, vattenmärke m.m räknas även detta in i bedömningen. Facebook vill att dina bilder ska ha lite eller ingen text alls i sig.

Med hjälp av deras verktyg blir det superenkelt att göra en snabbkoll. Vi rekommenderar att alltid nå upp till nivån OK. Viktigt att nämna: även text på miniatyrbilder till videoklipp, omslagsfoton och profilfoton omfattas av denna regel. Nu vidare till punkt två i vår checklista för Facebook annonser.

Format

Vilket format du vill använda behöver du tänka på redan innan du fotograferar eller filmar ditt annonsmaterial. Beroende på vilken placering du använder dig av skiljer sig annonsformatet. Det är förhållandet mellan pixlarna som är viktiga, även känt som aspect ratio. Nedan är tre exempel på olika bildförhållanden. I checklistan kollar du om din bild passar bildförhållandet du vill använda och att annonsplaceringen stödjer formatet.

aspect-ratio-facebook

Enhet

Vilken typ av enhet använder sig din målgrupp när de interagerar med dina annonser? Använder de mobil, platta eller dator? Mest troligt är att de använder en mobil, men du behöver faktiskt inte gissa. Du hittar enkelt informationen i Analytics. Tänk på att skapa dina annonser med val av enhet i åtanke.

CTA

Vad vill du att målgruppen ska göra när exponeras för din annons? Är det att gilla sidan, besöka din webbplats eller skicka ett meddelande? Alla element i din Facebook annons behöver vara anpassade för den åtgärd du vill ska ske.

För att uppfylla denna punkt i checklistan är det också viktigt att du har flera CTA (call-to-action) i dina annonser. Till exempel i annonstexten uppmanar du till målgruppen att besöka er hemsida samtidigt som du valt en CTA för att skicka ett meddelande.

Landningssida

Passar landningssidan bild- och annonstexten? Kom du fram till att majoriteten av trafiken kommer från mobila enheter tidigare i checklistan? Då behöver även din landningssida vara mobilanpassad. En viktig faktor att tänka på är landningssidans sidhastighet. Har du väl lyckats med att få målgruppen att klicka på din annons: vill du inte att de ska lämna för att det tog för lång tid att ladda webbplatsen.

Pixeln

Har du ingen Facebook-pixel? STOPP! Ett måste i vår checklista för annonsering på Facebook. Med en pixel installerad kan du nå personer som besökt din hemsida och du får ovärderlig information om vad de gör på din hemsida efter att interagerar med dina annonser. Att installera korrekt mätning är en av de första aktiviteterna vi gör när vi börjar arbeta med nya kunder, och är något som ingår i vårt D-Concept.

UTM-spårning

En av punkterna i checklistan de flesta företag missar. UTM-spårning har vi tidigare skrivit om, vill du lära dig mer om detta rekommenderar vi den artikeln. Snabbt förklarat gör det att du kommer kunna följa upp din annonsering i Analytics.

 

 

Kategorier

Vill du boka rådgivning?

Kontakta oss

Relaterade inlägg

pexels-prateek-katyal-2694434
Sociala medier

Vad är social proof och hur kan du använda det i din marknadsföring?

Social proof är ett socialpsykologiskt fenomen där vi människor observerar och sedan efterliknar andras beteende i en given situation.
Linkedin profil tips
Sociala medier

Optimera din LinkedIn-profil för att synas på Google

LinkedIn är ett av världens största affärsnätverk med över 774 miljoner användare över hela världen. När du har skapat din profil på LinkedIn kanske du vill att den ska synas på Google?
regler tavling social media
Sociala medier

Guide: Regler för tävlingar och utlottningar i sociala medier 2024

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier är ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Här nedan reder vi ut vad som gäller för att göra rätt och lyckas med tävlingar och utlottningar i social...

Kontakta oss

Kontakta oss via formuläret nedan så återkommer vi så snart vi kan.

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.