Fördelar med Microsoft Advertising

CTR står för click through rate och är ett viktigt mått inom PPC (pay per click). CTR används inom exempelvis Google Ads och Microsoft Advertising, som är två viktiga kanaler inom sökmotorsmarknadsföring.


  • Lägre konkurrens = billigare

Eftersom så pass många fortfarande bortser från Microsoft Ads är konkurrensen ännu låg och du kan därför lägga förhållandevis låga bud på annars populära sökord. Detta betyder att du kan passa på att skörda fördelarna relativt ostört och skaffa den trafik som du vill ha till ett lägre pris än vad som är möjligt hos Google Ads.

  • Högre avkastning per investerad krona

Eftersom Microsoft Ads tenderar att få ett högre CTR (Click Through Rate) med ett lägre CPC (Cost Per Click) innebär detta ofta en högre avkastning. Volym kan vara bra och om man främst är ute efter det passar Google Ads fint, men det går att få förvånansvärt bra resultat genom Microsoft Ads sett till value for money.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den genomsnittliga CPC-priset för Microsoft Ads kan bli upp till 70% lägre än med Google Ads.

  • Enkelheten

Att sätta upp ett konto på Microsoft är mycket enkelt och när det är gjort kommer du bli frågad om du vill importera redan uppsatta annonser från Google Ads. Du behöver alltså inte återskapa annonserna en gång till.

  • Nå 14% av trafiken

Verkar man på den amerikanska marknaden utan Microsoft Ads kan det innebära att man missar 30% av den totala trafiken. Globalt räknar man dock med att Microsoft utgör 14,4% av den totala sökandelen. Översatt blir detta ca 38 miljoner sökningar från enheter med tangentbord. Läste du punkt två förstår du också att det kan leda till rätt många bra leads.

I Sverige ser marknadsandelarna mellan olika sökmotorer ut såhär:

  • Ökad kontroll

Eftersom Bing tillåter dig att visa olika kampanjer i olika tidzoner kan du med enkelhet skapa en sofistikerad annonsstrategi. I Google Ads ställer du in språk, geografiskt läge, annonsschema samt annonsrotation på kampanjnivå. Annonsgrupperna är dock begränsade till inställningarna på kampanjnivå. Med Microsoft Ads kan du alltså ställa in dessa inställningar även på annonsgruppsnivå. Det finns även ett antal smarta verktyg som hjälper dig att få grepp om sökannonser och keywords.

  • Enklare att nå mobila enheter

Till skillnad från Google Ads tillåter Microsoft dig att målsöka specifika enheter. Om din produkt är inriktad på en viss mobil enhet eller ett visst mobilt operativsystem kan du skapa starkt målinriktade annonser för exakt den enhet du vill.

 

Vid det här laget har du förhoppningsvis insett att det finns en hel del att hämta genom att använda Microsoft Ads – sätt upp ett par provkampanjer och testa dig fram!