Google Analyics: Aktivera annonseringsfunktioner

Om du använder Google Analytics kan du ha fått instruktioner i dagarna (april 2015) att aktivera annonseringsfunktioner. Vad innebär det och hur gör du?

Vad innebär annonseringsfunktioner i Google Analytics?

Att slå på annonseringsfunktionerna innebär att du slår på möjligheterna att använda bättre riktningsfunktioner för remarketing, Google Display Network och DoubleClick Campaign manager. Det skadar inte att slå på funktionaliteten och du kan lära dig mer om dina besökares demografi och intressen. Därför rekommenderar vi att du som siteägare slår på dessa funktioner även om du inte använder DoubleClick, remarketing eller GDN.

Default är att INTE samla data via cookies

Google Analytics samlar normalt inte in data om demografi och intressen kring just dina besökare om du inte aktivt ställer in detta. Detta har Google gjort för att de vill att webmasters själva tar ansvar för detta, och därmed lägger Google över mycket av integritetsproblematiken på siteägarna.
Läs mer om Googles policies kring detta här.

Vad är affärsnyttan med att slå på funktionen?

Att lära sig mer om sin målgrupps egenskaper är bland det viktigaste som finns för siteägare och företagare. Det möjliggör bättre annonsering, förbättrad omvandling och ett bättre kundbemötande.

Så här slår du på annonseringsfunktionen

Gå till admin-delen av Google Analytics, det vill säga fliken Administratör. Välj sedan Webbegendom => Inställningar för egendom.

Slå sedan PÅ “Aktivera annonseringsfunktioner” och tryck på ”Spara” längst ner. Färdigt!

– Skriven av Mikael 2015-04-02