Guide: Checklista för en SEO Audit

Vi genomför många SEO audits på olika kunder. Vid en SEO audit handlar det inte om att peka finger åt någon som gjort fel. Det handlar om att utnyttja alla ingående parters kompetens för att hjälpa kunden. I denna artikel förklarar vi vad som görs i en SEO audit.

Bakgrund begreppet SEO

SEO är komplext ämne och vill man veta lite mer om begreppet som sådant så läs mer här.

Vad görs i en SEO audit

Vid en SEO audit tittar vi på många olika aspekter. Innan vi börjar kan du som kund givetvis välja bort eller lägga till aktiviteter.
• Jobbar SEO byrån med affärsdrivande koncept?
• Är SEO byrån insatt i affärsverksamheten?
• Har SEO byrån en bra inlänkning?
• Finns en tydlig inlänkningsstrategi?
• Är webbplatsen onpage optimerad?
• Är webbplatsen pagerank sculpting optimerad?
• Har webbplatsen omvandlingsoptimerats mot rätt målgrupp?
• Har webbplatsen tydliga landningssidor uppsatta för viktiga sökfrågor?
• Ger SEO byrån feedback på webbplatsen i stort?
• Har webmaster tools installerats med uppföljning?
• Finns det en sitemap.xml – har seobyrån föreslagit någon?
• Följer SEO byrån upp webbplatsens prestanda (laddningstider, sitens uptime osv.)?
• Hur ser webbplatsens coding standard och CMS ut?
• Finns en strategi för utveckling av innehåll – så kallad content marketing ?

Affärsdrivande koncept

SEO är idag mycket mer än bara inlänkar – har SEO byrån en affärsdrivande vision? Rätt utnyttjat kan duktiga personer på webbyråer och SEO byråer vara en mycket stor tillgång för affärsutvecklingen.

Dessutom är det så att det som är enkelt att uppnå ofta är det en SEO byrå säljer. Men det betyder inte att det är bra för dig som kund. I botten behöver man därför göra en grundlig sökordsanalys – se här vad sökordsanalys är.
Utifrån denna analys behöver man också se över vilka sökord man vill ranka organiskt på och vad som är rimligt för företaget utifrån konkurrensen.

Bra inlänkning – som följer Googles riktlinjer

En mycket fundamental del i att ranka högt på Google är fortfarande så kallad inlänkning. Inlänkningen bygger upp så kallad pagerank. Läs mer om pagerank och inlänkning.
En viktig del av en SEO audit är därför att följa upp hur ditt företag, tillsammans med en eventuell byrå, arbetar med inlänkning. Det som är avgörande är hur seriös man är i sin inlänkning.
Dessutom är det så att fel inlänkning kan vara direkt skadligt. Google har byggt upp en mycket omfattande algoritm som INTE uppdateras i realtid. Dvs den körs då och då och fastnar man i denna algoritm kan det ta månader av mycket omfattande arbete men framförallt kalendertid att återta sina positioner, om det ens går. Denna algoritm kallas för Google Penguin.
Felaktig inläning var inte nödvändigtvis skadlig fram till för ett par år sedan, men att ha kontroll över sin inlänkning är nu en mycket viktig parameter.
Om man har bra inlänkar ger de inte bara länkkraft utan de driver också trafik. Det finns tydliga indikationer att länkar som driver trafik ger mer än länkar som inte driver trafik ur ett SEO perspektiv.
Framförallt förespråkar vi att jobba strategiskt med inlänkning. Vad det betyder – kontakta oss.

 

– Skriven av Mikael 2014-11-27