Tips för ett lyckat nyhetsbrev

Inte sällan blir de liggandes på hög i skräpposten, oöppnade. Nyhetsbreven, som nästan verkar anfalla från både höger och vänster. ”När signade jag upp mig för det här” är en rimlig fundering emellanåt…Trots lite dåligt rykte så går det faktiskt att göra innehållsmässigt givande nyhetsbrev som kan vara en tillgång, både för dig som företag och dina kunder. Låt oss ta en titt på några punkter att fundera över vad gäller nyhetsbrev.

  • Först och främst, behöver du verkligen ett nyhetsbrev? Med risk för att låta krass, men försök att ge dig själv ett ärligt svar på om ditt nyhetsbrev faktiskt tillför något. Om du kommer fram till att det nog inte gör det så har du just sparat dig själv en himla massa tid och resurser. Om du istället kommer fram till att det bidrar med något till någon så kommer det underlätta om du redan nu tänkt ut ett tydligt syfte
  • Så – vad är då syftet? En god idé är att lägga några timmar på att researcha vad andra i din bransch gör och om dessa haft några betydande framgångar med sina nyhetsbrev. Om ja, vad innehåller dem och skulle det kunna fungera även för dig och ditt företag? Vad vill du uppnå? Fler leads? Ökade intäkter? Ökad varumärkeskännedom? Det finns många potentiella syften så se till att kartlägga dessa för att säkerställa att innehållet speglar syftet.
  • Håll det kort, innehållsrikt och inspirerande. Ungefär samma princip som när du ska hålla ett tal! Försök att begränsa till ett eller två stycken max och undvik en plottrig känsla.
  • Du har säkert signat upp på ett par nyhetsbrev med en utlovad rabatt i sikte. Varför inte? Ge prenumeranten ett tydligt incitament till att signa upp. 10% på ett första köp, exklusivt innehåll eller deltagande i en tävling med fina priser kan vara bra belöningar.
  • Återanvänd incitamentet i din Call to Action. Undvik generiska CTA:s i stil med ”Send” eller ”Subscribe”. Använd huvudargumentet istället, t.ex. ”Ja tack! Ge mig 15% rabatt nu”.
  • Var kreativ med ämnesraden. Om nyhetsbrevet faktiskt öppnas eller ej avgörs inte sällan redan av ämnesraden. Även här bör incitamentet eller belöningen uttryckas för att öka chansen till att brevet öppnas.
  • Försäkra prenumeranten om att prenumerationen enkelt kan avslutas när som helst och att de inte behöver oroa sig för onödigt spam eftersom det endast skickas ut en gång per månad exempelvis.
  • Slutligen; testa, testa, testa. Gör provutskick till dig själv och dina kollegor för att se så att det visuella hänger ihop, att länkar leder dit de ska och att det inte finns några onödiga stavfel. Testa även olika ämnesrader och innehåll för att se vad som får störst genomslag.

För att sammanfatta med ett något slitet uttryck – less is more! Vill du lära dig mer om hur du kan använda dig av nyhetsbrev? Eller något annat som kan gynna din business? Kontakta oss så hjälper vi till att hitta en lösning som passar dig.