Black Friday: Trender och tips 2021

Vilka trender påverkar Black Friday 2021? I denna artikel tar vi tempen på årets shoppinghögtid och tipsar om vad marknadsförare samt e-handlare bör tänka på. Spoiler alert: det är inte lika okomplicerat som det en gång varit.

6 trender för Black Friday 2021

Som digital byrå har vi på Digital Dominance arbetat med Black Friday sedan fenomenet dök upp i Sverige under tidigt 2010-tal, vilket utan underdrift har varit en resa. När denna artikel skrivs har vi formellt sett fortfarande årets Black Friday-rea framför oss och konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet och plånböcker pågår för fullt.

Här delar vi med oss om ett antal trender som vi observerat kring Black Friday 2021 hittills:

  1. Hård konkurrens och diffusa gränsdragningar mellan höstens reor: Mid-Season Sale, Singles Day Sale, Cyber Monday, Black Friday, Black Week, Black Month – ur ett konsumentperspektiv är det lätt att höstmånaderna känns som en enda lång rea där vi bombarderas av erbjudanden till höger och vänster.
  2. Allt tidigare och tydligare Black Friday-kommunikation: Företag kommunicerar sina planerade kampanjer i allt mer god tid, exempelvis i nyhetsbrevsutskick och på särskilda landningssidor. Vi ser att företag inte bara kommunicerar rabattkoder utan också vilka produkter som omfattas och vilka tider som kampanjerna kommer att aktiveras.
  3. Fokus på allt mer genomtänkta inköp: En trend vi ser är ett större fokus på att konsumenter ska göra genomtänkta köp och inte ryckas med i köphetsen (mer om det under punkten “hållbarhet” nedan). Att som företag presentera sina erbjudanden i god tid är ett sätt att underlätta denna planering för sina kunder.
  4. Hållbarhetsperspektivet lyfts allt mer: När debatten kring hållbarhet generellt ökar riktas allt mer ifrågasättande mot företeelsen Black Friday vars syfte är just att öka konsumtion. Detta är något som företag tvingas ta ställning till för att se att deras Black Friday-kampanjer går i linje med företagets värderingar.
  5. Allt fler väljer att avstå från Black Friday: I år ser vi fler företag än någonsin göra ett statement av att inte delta i Black Friday, alternativt fokusera på alternativ som Green Friday eller White Monday (svensk rörelse som fokuserar på cirkulär konsumtion).
  6. Alternativ till rabatter: Allt fler alternativ till rabatter dyker upp bland Black Friday-erbjudanden. Det kan handla om hållbara initiativ så som att plantera träd för varje beställning, fokus på cirkulära produkter m.m.

Vad är Black Friday och när inträffar dagen?

Black Friday ses som startskottet för julhandeln och infaller alltid dagen efter Thanksgiving, vilket betyder att det är dagen efter den fjärde torsdagen i november. Det innebär att årets Black Friday inträffar den 26 november.

Fenomenet har funnits i USA sedan början av 1900-talet och påstås ha fått sitt namn efter att butikerna gick från röda förlustsiffror till svarta vinstsiffror i samband med shoppinghögtiden, som sedan dess skapat årlig hype på den amerikanska marknaden.

I Sverige var vi dock långsammare med att adoptera Black Friday och det var först så sent som 2013 som de stora svenska elektronikbutikerna började köra kampanjer denna dag. Några företag gjorde ett tappert försök att lansera dagen som ”e-handelns dag” men detta blev ingen hit, utan Black Friday blev det namn som de svenska handlarna valde att hålla sig till.

Under 2016 slog Black Friday-konceptet igenom ordentligt på den svenska marknaden, då 29 % av svenskarna handlade för ett värde av 3,6 miljarder kronor. Förutom att värdet ökade med 59 % jämfört med året innan så var även kännedomen om dagen betydligt högre hos svenskarna. Under åren som gått sedan dess har Black Friday blivit en allt mer vedertagen högtid för svenska konsumenter – men numera också ifrågasatt ur ett hållbarhets- och miljöperspektiv.

Vårt tips: Utforma din Black Friday-kommunikation och erbjudande så att det går i linje med ditt företags värderingar.

Konsumenter söker information långt innan Black Friday

Även om vi skämtar med våra kunder att Black Friday tar vid där sommarrean slutar finns det data på att intresset från konsumenterna inleds långt innan dagen i fråga inträffar. Föga förvånande är Google – som tjänar stora pengar på annonsering under Black Friday – kikat närmare på detta. Konsumenternas frågor och sökningar börjar att öka runt 14 dagar innan Black Friday enligt Google. Veckan innan Black Friday är det cirka 15% som under måndagen, tisdagen och onsdagen söker efter detta, vilket såklart ökar på torsdagen och peakar under fredagen.

Konsumenterna är letar med andra ord information om när dagen sker, vilka butiker som kommer vara en del av det och eventuella kampanjer. Konsumenter lär sig, vilket kan betyda att även om ni inte skriver ut att ni kommer att ha kampanjer under Black Friday så förväntar de sig det – särskilt om ni tidigare haft det.

Vårt tips: Överväg att kommunicera kring ditt Black Friday-erbjudande i god tid, exempelvis i annonser, e-post och/eller på er hemsida. Detta är särskilt viktigt för varumärkesägare som konkurrerar med sina återförsäljare om försäljningen. Utifrån en trend där konsumenter uppmuntras att tänka igenom och planera sina inköp främjar kommunikation i god tid också en mer genomtänkt konsumtion.

Sammanfattningsvis: Viktigare än någonsin att vara sann mot sitt varumärke

Black Friday som fenomen har minst sagt gjort en rejäl resa i Sverige senaste decenniet. Vi har gått från att se en hyfsat okänd amerikansk trevande shoppinghögtid introduceras 2013 och få sitt stora genombrott 2016, följt av ett antal år med köphysteri – till att bli allt mer omdiskuterad ur ett konsumtions- och hållbarhetsperspektiv. Samtidigt ställer konsumenter allt större krav på autenticitet och trovärdighet hos företag.

Oavsett om du planerar att gå all in på Black Friday eller ej kan vi inte betona nog att det är viktigare än någonsin att hålla fingret på pulsen, lyssna på din målgrupp och sätta en strategi som matchar de värderingar som ditt företag har. Oavsett om det är fjärde torsdagen i november eller ej.