Digitala trender: Hösten 2019

Hösten är på många sätt förändringens tid och som vanligt står det inte still inom www-världen. Vi på Digital Dominance har tittat i kontorets spåkula för att samla ihop viktiga digitala trender som du bör ha koll på inom den digitala marknadsföringsvärlden!

tåg i tunnelbana symboliserar en digital trend


Digital trend 1: Allt mer annonsering sker på Facebook Messenger

Av alla stora plattformar har Facebook något slags rekord i föränderlighet och på sistone har Facebook Messenger-annonsering fått mycket uppmärksamhet. Med rätta, tycker vi, som sett lovande resultat för kampanjer i en kanal vars potential är långtifrån fullt utforskad.

Sedan länge har Facebook varit öppna med att de minskar ner sitt annonsutrymme till fördel för användargenererat innehåll. Samtidigt vill allt fler annonsörer synas på Facebook på allt mindre annonsutrymme, vilket lett till att det blivit trångt på nätjättens traditionella plattform. Trångt och dyrt. Borta är dagarna när du kunde sätta högstadiepraktikanten på kontoret på att ”göra något” på Facebook och få billiga resultat.

Att Facebook vill flytta annonsörer till andra plattformar är därför logiskt. Facebook Messenger har idag hisnande 1,3 miljarder dagliga användare (i många länder är fler än de som använder Facebooks traditionella plattform) och trenden går mot att vi i snitt tillbringar mer tid på Messenger än på Facebook. Följaktligen finns det både en stor publik och mycket annonsutrymme. Vi ser en stor potential för de som är ute tidigt med att bygga målgrupper och hitta kampanjformat som funkar. Vill du lära dig ännu mer om kanalen kan vi tipsa om vår guide till Messenger-annonsering.

Fördelar med närvaro på Messenger

  • Låg kostnad. Kostnaden per klick ligger i snitt lägre än på Facebooks vanliga plattform – för många branscher betydligt lägre.
  • Hög engagemangsgrad. Öppnings- och klickfrekvens för annonserna tenderar att vara högre än vanliga annonser, inte minst om du arbetar med att bygga upp listor med trogna prenumeranter.
  • Uppfyller målgruppens krav. Idag räknar vi helt enkelt med att företag ska finnas tillgängliga och svara oss. Snabbt.
  • Ökad försäljning. Hela 53 % av oss är mer benägna att handla av företag som vi kan skicka meddelanden till.

Allt fler av våra kunder tar steget ut på Messenger, där det första enkla steget är att annonser som poppar upp i meddelandeflödet i kundernas Messenger-inboxar. Men med smarta kampanjer, fler annonsformat och externa verktyg finns det långt mycket mer att göra här för att få kunderna att interagera med dig och ditt varumärke – eller kanske rentav med din chatbot?

Digital trend 2: Chatbotar är här för att stanna (eller ta över)

Få har undgått att märka att chatbotar blivit ett allt vanligare inslag i vår vardag. Vi ser stora möjligheter för företag av olika storlek att öka engagemang och  lätta sin arbetsbörda med hjälp av digitala medarbetare!

chatrobot som digital trend

Behöver du presenttips? Konsultera Legos populära och hyllade Messenger-chatbot Ralph som lanserades julen 2018 så hjälper hen dig att hitta rätt bland leksaksjättens utbud. Har du serietorka inför helgen? Låt HBO:s chatbot ställa några kluriga frågor till dig så får du tips till helgens binge-tittande. För att inte tala om kundtjänstmedarbetare som får avlastning av automatiserade kollegor med vanliga frågor.

Det finns inga tecken på att chatbot-trenden avtar. Tvärtom. I en tid där vi vill att allt ska gå snabbt är tillgängligheten och snabbheten två av chatbotens stora fördelar – den är vaken dygnet runt utan att kräva OB-tillägg.

Att skapa din egen chatbot kan vara hur enkelt eller hur komplicerat som helst. De enklaste varianterna av en Messenger-chatbot kan sättas upp med Facebooks egna verktyg, exempelvis en chatbot som svarar på vanliga frågor om öppettider och kontaktuppgifter. Den kan också koppla in din livs levande kundtjänst när frågorna blir för kluriga. Andra går all in likt Lego och HBO med att skräddarsy en mer avancerad chattupplevelse med hjälp av externa verktyg.

Att bygga upp en bra och värdeskapande chatbot kräver likt alla automatiseringslösningar en tydlig strategi och del tankeverksamhet samt investeringar. Robotar som ger presenttips i alla ära, men det kanske inte är vad din verksamhet behöver? En bra utgångspunkt för dig som funderar på att bli med chatbot är att tänka igenom vilka frågor du får från dina kunder idag och var de kommer in. Kanske kan en enklare chatbot avlasta din kundtjänst med de enklare frågorna – och samtidigt öka engagemang och försäljning?

Digital trend 3: Nya möjligheter med videoannonsering

Även om viljan finns där upplever många företag hinder för att komma igång med sin videoannonsering fullt ut, inte minst produktions- och kostnadsmässigt. Med nya lösningar spår vi att videoannonsering kommer bli mer tillgängligt än någonsin!systemkamera och videoannonsering digital trend

Om du inte bott under sten de senaste åren har du nog redan snappat upp att rörligt material är grejen. Facebook premierar videor med högre visningsgrad och billigare annonskostnad. En hemsida som innehåller video har upp till 5X lättare att ranka SEO-mässigt på Google. Allt detta beror på att det skapar engagemang hos målgrupperna och får tittarna att stanna lägre.

Ändå har det gått trögt för många företag att faktiskt ta steget fullt ut med videoannonsering. Traditionellt är det samma utmaningar som återkommer: video är dyrt, krångligt att producera och svårt att mäta effekten av i rena kronor och ören. Därför är vi glada över att se nya lösningar på marknaden som gör videoannonsering mer tillgängligt för företag utan enorma videobudgetar. Här är några av dem!

Videomallar sänker tröskeln och kostnaderna för videoproduktion

För utmaningen med dyra produktionskostnader finns idag allt fler extremt prisvärda tjänster som bygger på videomallar, som vi jobbar med för många kunder. Med mallarna skapar du högkvalitativa filmer utifrån kortare klipp – eller till och med stillbilder som klipps för att framstå som rörliga för en bråkdel av en egenproducerad video.

Enklare att följa upp och mäta effekt av videoannonsering

Att mäta värdet av videoannonsering i pengar är en utmaning som vi och hela branschen slitit med. Generellt har videoannonser på YouTube en låg klickfrekvens (användarna väntar tålmodigt på att det gulliga kattklippet ska börja) och syftar ofta till att bygga varumärke snarare än att locka in besökaren på en hemsida. Hur mäter man då värdet på en visning av en YouTube-annons? Att få någon att titta på en video är ofta bara första steget, men om besökaren inte kommer in på din hemsida kan du inte följa deras kundresa och bearbeta med remarketing i andra kanaler.

Vi som älskar att mäta allt välkomnar att det idag finns allt fler möjligheter att mäta resultat av videoannonsering för att utvärdera och motivera investeringen. För våra kunder har vi utvecklat modeller för att förstå värdet på videoannonsering och utvärdera vilken roll den har i kundresan. Har du en större annonsbudget kan du med din byrå och Googles hjälp göra en så kallad brand lift-undersökning, där Google skickar ut en enkät till de som tittat och ger dig svar på hur varumärket påverkats av din videoannonsering.

Nya kampanjer och format

Nya kampanjer och inriktningsmöjligheter rullas ut på löpande band av jättarna Facebook och Google. På YouTube kan du exempelvis skapa målgrupper baserat på vad de googlat på under de senaste två veckorna. I kombination med de ökade mätningsmöjligheterna har vi med kreativitet under året utvecklat nya sätt att framgångsrikt bearbeta och följa besökarna i flera steg och på flera plattformar, även om de inte har klickat sig in på hemsidan utan bara tittat på videon.

En annan trend att hålla ögonen på för dig inom eCommerce är dynamisk videoannonsering, exempelvis rörliga remarketingannonser som visar upp den produkt som personen tittat på på din hemsida. Vi förutspår att det kommer explodera inom kort.

Vill du fördjupa dig i hur du lyckas med rörlig video, tipsar vi om vår artikel om videoannonsering!

Digital trend 4: Google Shopping växer och nya lösningar gör plattformen mer tillgänglig för annonsörer

Google Shopping som kanal fortsätter att växa så att det knakar, med fler annonsörer och ökad omsättning. Nya smarta lösningar gör det enklare än någonsin att öka försäljningen via Google Shopping!

laptop med google shopping

Förutom fler användare och ökad omsättning har Google också expanderat Google Shopping till fler marknader. I juni 2019 fick exempelvis äntligen vårt kära grannland Finland möjligheten att shoppa via de små bildannonserna bland Googles sökresultat. Vi och våra kunder jublade! Efter ett par månader började vi se att intäkterna via Google Shopping tagit fart på riktigt för våra kunder på de nya marknaderna.

Smarta feedlösningar gör Google Shopping mer tillgängligt

En stor utmaning som satt käppar i hjulet för många att komma igång eller lyckas med Google Shopping är den tekniska delen med att få en fungerande, välmående feed.

Att få igång Google Shopping är mer tekniskt avancerat än vanlig Google Ads-annonsering och bygger på att du förser Google med en produktfeed som innehåller olika typer av information, exempelvis storlek, färg, beskrivning, vikt och mycket mer. Och arbetet är inte slut där. Feeden ska uppdateras kontinuerligt, helst dagligen, för att spegla ditt utbud. Om produkter inte blir godkända för att all information inte möter Googles kriterier kommer de helt enkelt inte att visas upp i Shopping-feeden och du riskerar att missa försäljning.

Att det kommer fler smarta lösningar på detta tror vi är en förklaring till att annonseringen på Google Shopping ökar. Det första vi gör för många av våra nya kunder är att eliminera momentet med att försöka få deras CMS att spotta ut en perfekt feed och istället använda externa lösningar för att skapa feeder med ibland hundratusentals produktsidor som uppdateras dagligen. Om du funderar på att börja med annonsering på Google Shopping, eller är trött på att bråka med din feed, är detta ett hett tips!

Digital trend 5: Google Ads får nya funktioner – och mer automatisering (av tveksam kvalité)

Inte heller Google ligger på latsidan denna höst. Vi ser spännande nya funktioner lanseras – men också en fortsatt tendens till automatisering som faktiskt skapar merjobb och inte nödvändigtvis bättre resultat för annonsörer.

Klick från mobil på Google Ads

Discovery-annonser lanseras

En av de nya annonsmöjligheterna som Google rullar ut är Discovery-annonser. Discover hette tidigare Google feed och är en feed som finns på Googles appar, Gmail och YouTube. Som annonsör börjar du med du skapa en separat Discovery-kampanj med annonstext och bilder. Inriktningsmöjligheterna baseras på Googles egna målgrupper.

Enligt Google själva finns där 800 miljoner användare. Discovery-annonser är just nu (hösten 2019) inte tillgängliga för alla men beräknas rullas ut över de kommande månaderna. Vissa av våra större kunder har nyligen börjat testa detta i beta-version och vi följer spänt resultatet!

Mer automatisering – av tveksam kvalité

Google Ads är grunden i många företags digitala marknadsföring och vi ser många förändringar i stort och smått, där den röda tråden är att Google lägger allt större fokus på automatisering av så väl bud som annonser. Under hösten har Google exempelvis börjat rulla ut automatiskt genererade sökannonser, baserat på information som plockas från bland annat din hemsida, som aktiveras automatiskt om du inte tackar nej inom 14 dagar.

Idag går det tyvärr inte att opta ut från denna funktion, och de annonsexempel vi sett hittills på kunder har inte varit imponerande – eller ens grammatiskt korrekta. Ett Google Ads-konto kan få upp till hela 50 nya automatiska annonser per vecka, vilket kräver att den som sköter kontot håller koll och har lagt till en actionpunkt på vår interna rutin. Annonserar du själv på Google idag rekommenderar vi starkt att hålla ett extra öga på kontot så att du har insyn i vad som händer och kontroll över din annonsering.

Som byrå välkomnar vi givetvis nya funktioner och förbättringar från Google – så länge det gynnar våra kunders mål. Därför testar vi alltid nya funktioner för att säkerställa att alla förändringar gynnar våra kunders mål – att skapa ökad försäljning/leads till lägst kostnad. Tyvärr är det inte alltid Googles eget mål, att maximera annonsintäkter, är det bästa för annonsören och dennes budget.

Oavsett om det är du eller din byrå som gör grovjobbet rekommenderar vi alltid att testa, analysera och ta datadrivna beslut kring hur det funkar för just er!

Digital trend 6: Konkurrensen på Microsoft Ads (tidigare Bing Ads) ökar

Tillväxt, lägre klickkostnader och generellt hög ROI utmärker Microsoft Ads. Fler annonsörer får upp ögonen för annonser på sökmotorn Bing, vilket redan syns i stigande klickkostnader. Men än finns det potential kvar!

Sökannons på Microsoft Advertising

Som du kanske har märkt har Microsoft under året bytt namn på sin annonseringstjänst ”Bing Ads” till ”Microsoft Ads”. Vi vet, vi tycker också det är svårt att komma ihåg – inte minst eftersom sökmotorn behåller sitt gamla namn.

Om namnbytet i år bidragit till Bings tillväxt eller inte är oklart. Klart är i alla fall att användandet av Bing under flera år har ökat och att de plockat marknadsandelar från Google, vilket vi välkomnar. Idag beräknas sökmotorn i snitt ha 9 % av användarna, även om det finns variationer mellan länder.

Trafikmängden du kan nå via Bing är följaktligen klart mindre än Google (cirka 1/10), men målgruppen är köpstark och ROI:n för Microsoft Ads är i regel extremt bra. Sökmotorn är dessutom fortfarande betydligt billigare än Google, även om vi ser tendenser att priserna ökar när fler vill annonsera. För dig som redan kör Google Ads rekommenderar vi att testa Microsoft Ads för att ta din digital annonsering till nästa nivå innan dina konkurrenter upptäcker möjligheten!

Vi hoppas att du har fått med dig ny inspiration och idéer! Har du frågor eller vill ta din marknadsföring till nästa nivå i höst, tveka inte att kontakta oss!